• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Lapinette

Kul med något som man kan ha använding av efteråt.

Förresten vet inte om du har sett men jag har bilder från vårt bröllop i mitt bildgalleri.

• Lapinette

Tack! Hade glömt bort att jag faktiskt hade bilder här men nu när vi pratade om pärlor så kom jag på det.

• Ab fab

Hur mår alla reseplanerarna? Det verkar som om hösten lagt locket på planeringslusten?

För egen del funderar jag mest på weekend med mamma i Rom om två veckor.

Annars är det en strålande vacker fredag här på västkusten. Afterwork med väninnorna medans mannen är på ordenskalas- mest för att svassa i frack o dricka sprit

• Lapinette

Låter som en bra början på helgen fab!

Här jobbar både jag och maken hemifrån idag så vi har varit ute på lunch tillsammans. Även i Stockholm skiner solen efter en regnig natt. Efter vår lunch som vi åt hos Nark noi (thai) gick vi och köpte färsk krabba och räkor (säkert från Götet). Vandrade vidare till vår brödbutik som bakar surdegsbröd som är helt sagolikt. Köpte det med aprikoser, valnötter, russsin och slank sedan in hos ostbutiken för att köpa en comté som ska passa bra till krabban. Väl hemma igen så valde vi att lägga en Pol Roger Blanc de Blanc 1999 på kylning. Inväntar nu kvällen!

Reseplanerna är lagda på is. Vet inte varför men har faktiskt ägnat mig åt andra saker de senaste veckorna (oootroligt men sant) än att drömma mig bort. Vi åker till Berlin på torsdag men den resan är så oplanerad den kan bli. Ska bara svepas med och följa den övriga gruppen. Händer inte ofta men ibland är det faktiskt riktigt skönt.

• Ab fab

åh det låter som en perfekt fredagsmåltid. krabba är en favorit. Fick en hink krabbor från åstol förra veckan så vi hade en god söndagsmiddag

• Lapinette

Just på fredagar så äter vi oftast ute efter vår träning eller så ska det vara något "lättlagat". Krabba klassas absolut in på den kategorin.

• Lapinette

Fab - har du varit i Rom förut och vad hade du och mamma tänkt att se när ni är där? Jag har varit i Italien MASSOR med gånger men fortfarande inte i Rom. Vet inte varför men har hela tiden hamnat i någon annan storstad.

• Ab fab

Nej min Italienska erfarenhet är itne så stor. Lite grann i norra Italien, besök i florens o Rom. Senast var det Milano

• E11a

Jag har ju utlovat en Namibia rapport. Blir kanske en smula kort ikväll men resan var HELT fantastisk. Bästa semestern vi varit på! 17 dagar körde vi runt. Underbart! Namibia är ca 2 ggr större än Sverige men med 2 milj invånare.

Flygresan var helt ok via Jo'burg till Windhoek. Vi hade bokat premium ekonomy men blev uppgraderade till business ner så det var en bekväm start (hem fick vi sitta i den klass vi betalat för, oförskämt ). Hämta ut bilen och sova en natt i Windhoek innan vi körde ner hela vägen till de stora sanddynerna i Sossusvlei. Magnifikt vackert och vi såg soluppgången över öknen från en 300m hög sanddyn. Med ett stopp i Nakluft körde vi genom öknen ut till kusten. Fantastiskt landskap. Vi sov en natt i den lilla "tyskare än tyskland" staden Swakopmund och åt fantstisk sea food på the Thug inklusive de lokala Walwis Bay oysters. Vår Land Rover hade förutom all utrustning man kan tänkas behöva för en bekväm roadtrip (ner till korkskruv, vitlökspress, sköna sängkläder, nötter, godis och pappersnäsdukar i handskfacket) en 40 liters kylbox som gick på bilbatteriet så en kall dryck var aldrig långt borta. Bra i detta torra och varm klimat. Vi köpte med fina viner på flygplatsen i Jo'burg att ha på kvällarna.

Efter Swakop körde vi upp en bit längs skelettkusten. Vackert och ogästvänligt. Den kalla Atlanten kastar sig in mot land och möter den torra öknen. Kallt och ofta dimmigt. Men spektakulärt. Några dagar i Damaraland både i Spitzkoppe, Twyfelfontain och Brandberg. Hiking, titta på några av de tusentals välbevarade grottmålningarna i området. Stifta (närmare än vad som kändes riktigt ok) bekantskap med den speciella ökenelefanten.

Två nätter på Grootberg lodge, vackert (och svalt tack och lov!) på en högplatå i Etendka bergen med hisnande utsikt. En community run lodge i ett fattigt område så man gör en god gärning när man bor där. Otroligt varmt bemötande av personalen (som fortfarande till viss del är under utbildning så visst fnitter och förvirring runt vilken dryck i vilket glas osv). Ridsafari med hästar som ville springa med zebrorna när de satte av.

Fyra dagar game viewing i Etosha en av Afrikas största parker. Väldigt lätt att se djur i denna gigantiska park då många är väldigt vana vid bilar. Kul att köra runt själv och göra som man vill. Tex sitta i bilen vid ett vattenhål i 3 timmar och se djur komma och gå. Vi såg massor tex svarta noshörningar som slogs, en leopard 1,5 m från bilen, en gepard som poserade vackert på en liten kulle men saltöknen i bakgrunden (och hennes två ungar), en elefanthanne som körde bort ett lejon från ett vattenhål, söt små mini Damaraland dick-dicks, 4 spotted hyenas som jagade massor av zebror, elefanter, giraffer, anteloper av alla de slag, gnu, jackaler osv osv. De sista dagarna bodde vi på Okonjima Africat Fondation och följde med på hyena/leopard/gepard tracking morgon och kväll.

Det var lätt att hitta med bra vägskyltar (det tyska arvet?) och hyfsade vägar. Oftast rätt välunderhållna grusvägar. Vi behövde vår 4x4 mest lite off-track och i lös sand. Man får punka ibland det går inte att komma ifrån. Det är Afrika! Då får man byta till reservdäcket och se till att laga punkan så fort det går (oftast i nästa lilla by).

Absolut bitna. Pratar om att köra genom Kalahari desert, genom Botswana upp till the Zambesi nästa gång!

Blev ganska långt inlägg ändå!

• Telis

E11a, det låter helt otroligt fantastiskt! Vilken resa, vilket äventyr. Jag saknar ord.

• Lapinette

E11a - nu gör du mig ressugen igen! Jag som slappat nu under hösten och tyckt att det känns ok att inte ge sig ut på äventyr. Ska absolut spara ned detta för framtida bruk.

• gosnosen

Åh vad sugen man blir på Namibia! Har skickat din sammanfattning till maken, får se om han nappar också!

Lovade ju att återkomma med lite Berlin-intryck. Vi var i Berlin helgen 25-28/9 och hade verkligen supertur med vädret. Soligt och varmt två av tre dagar. Lördagen var det mulet, men ändå ok temperatur. Vi kom ned på fredagförmiddag och åkte direkt till hotellet (Circus Hotel) som var väldigt trevligt (öppnade för ett knappt år sedan), med bra frukost och miljöinriktning. Hotellet låg i utkanten av Mitte, vid Rosenthaler Platz med t-banestation precis utanför dörren. Perfekt läge! Vi bytte om och tog oss sedan till Fischers Fritz (Berlins enda tvåstjärniga restaurang) för trerätterslunch. Omdöme, bra men inte superbra. Hade inte varit tvåstjärnigt i Sverige kändes det som. Men bra service, helt ok mat och vin. Eftermiddagen spenderades flanderandes mot Brandenburger Tor och sedan på Unter den Linden och tillbaka mot hotellet.

Vi var väldigt trötta på kvällen så det blev en enkel middag med Döner Kebap (vilket var otroligt gott för att vara kebab) och lite utflykt i Berlinkvällen. Lördagen blev stora sightseeingdagen med en tripp till East Side gallery och sedan besök på Judiska museet och museet vid Checkpoint Charlie. Tyvärr var museerna nästan FÖR informativa med massa text på tavlor, vilket gjorde att man blev ganska trött till slut. Men jag gillade ändå judiska museet mer tror jag. Kvällen spenderades på Grill Royal efter tips från MlleM här på tråden. Det var verkligen ett populärt stället och även om personalen inte var jättebra på engelska (och min skoltyska inte var på topp) så lyckades vi beställa både goda drinkar, gott vin och bra mat. Fick nog den största creme brulen någonsin (en hel djuptallrik)! Mycket trevligt och gott! På söndagen var det toppenfint väder och vi spenderade den bland annat på Berlin Zoo och med goda glassar på uteserveringarna vid Potsdamer Platz. Mitt bestående intryck av Berlin är att det känns väldigt konstnärligt, på ett äkta sätt. Vet inte om vi kommer att åka tillbaka de närmaste åren, då ingen av oss fick riktigt samma känsla för staden som vi fått för ex. NY och Paris. Men vi hade en supermysig weekend och det var väl värt besöket.

Nästa resa blir om drygt en månad då Malaysia hägrar. Ser fram emot det jättemycket och längtar redan efter sol och värme!

• Lapinette

Åhhh lite Berlininspiration. Vi åker på torsdag!

• Ab fab

Ella- vilken härlig resa. Suckar längtansfullt

Svar på tråden Go to gate