• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • gosnosen

E11a - ha en härlig resa i Namibia! Ska bli roligt att höra om resan sen. Namibia står definitivt på "måste-listan".

Vi håller nu på att planera en tripp till Malaysia här i vinter. Vi är ute efter sol och bad, men vill inte åka till Medelhavet eller öarna utanför Afrika och maken vill absolut inte åka till Thailand. Så nu ser det ut som att vi spenderar tre nätter i Kuala Lumpur på Ritz Carlton och sedan 5 nätter på Pangkor Laut Resort för lite sol och bad, men framför allt avkoppling. Vi har varit i KL ett par dagar för tre år sedan på vägen hem från Borneo, men "gjorde" inte staden direkt då så om någon har något tips på sevärdheter eller restauranger som bör ses/besökas mottages de tacksamt.

Om två veckor väntar Berlin, vilket jag ser fram emot mycket. Har efter MlleM:s tips bokat bord på Grill Royal en kväll. Återkommer med liten rapport när vi kommit hem.

• Lapinette

Ahhh... du hinner till Berlin innan mig! Vi åker inte förrän om en månad.

Har tyvärr inga erfarenheter av Malaysia. Har för mig att Rosen var dessa trakter förra vintern men henne har vi inte sett av här på tråden på länge. Hur länge blir en resa totalt? Hur lång tid tar det att flyga till Malaysia och vad är tidsskillnaden?

• gosnosen

Vi kommer att flyga via Amsterdam då Malaysia Airlines tyvärr slutat flyga direkt på Stockholm så jag tror att flygresan blir ca 15 timmar med transfer. Tidsskillnaden är typ 9 timmar (tror jag). Totalt blir vi borta 10 dagar (torsdag till söndagen veckan efter).

• Lapinette

Tycker om att resa men efter Kalifornientrippen i somras så är jag fortfarande trött på jetlag och långa flygresor. Jag kommer säkert att glömma bort det snart och tycka det är ok med långresor igen.

• Piggelin1

Lappis - hmmm, jag är ingen direkt vodka-expert, så jag vet inte så noga. Vodka, som vodka liksom... I vårt fall har den som sagt mest åkt ner i drinkar/bål

Gosnosen, kul med Malaysia!

Själva drar vi till Paris nu på fredag, ska bli så skoj att komma iväg en sväng! Vi får passa på att ta vara shoppingräder efter lunch då dottern tar sin middagslur i vagnen
    Vi började Paris-ladda lite i helgen, då dottern & jag cyklade iväg på morgonen & köpte bröd resp. croissanter. Numera får vi köpa en egen croissant till dottern, eftersom hon fattat tycke för dessa

Måste ju berätta om den uebergrymma middagen som mannen lagade igår kväll. Rådjursytterfilé med kantarellsås & ugnsrostade rotsaker/rotsakspytt samt några lingon på det. Till detta drack vi Peter Lehmann The Barossa Shiraz - yummie! Heeelt ok söndagsmiddag

• Piggelin1

Vad många glada gubbar det blev

• Ab fab

Åhh Paris- så härligt det låter med en hösthelg i Paris. Måste rekommendera ett underbart bageri Veronique Leclerc. Ekobageri med pytteservering inte långt fr Butte Chaumont (83 Rue de Crimée i 19 arr)

Buffelgräsvodka är inte dumt alls. jag lärde mig att dricka den med äpplejuice när vi var i Polen

Ven har varit underbart- god mat, häst och vagn, besök på getosttillverkare, mycket vin och Tycho Brahemuseum. Vi har pratat, spelat kort och målat akryl.

• Lapinette

Härligt med en massa glada gubbar !

• start september

Tassar in för att ge Gosnosen lite Malaysia-tips. Jag har varit i KL två gånger, senast 2007. Jag gillar staden skarpt och här är lite tips på sevärdheter:

Utsikten från TV-tornet
    Åka upp i Petronas towers
    Nattmarknad i Chinatown - mest skräp och kopior, men kul
    Fågelparken
    Shoppingcenter - tex det under Petronas

KL har överetablering på femstjärninga hotell, så det brukar gå att bo lyxigt till bra pris.

Gillar man indisk mat är KL ett paradis. Mitt stalltips för restauranger i de flesta städer är att gå på Lonely Planets rekommendationer, funkade bra även här.

I övrigt har jag mest rest på östkusten och till Penang så Borneo vet jag inte mycket om.

• Lapinette

Såg i SvD i helgen att Penfolds har vinprovning på Operakällaren. Blev himla sugen! En specialmeny med 5 rätter och sen en massa av deras årgångsviner ... men sen kostade det lite grann också .

Piggelin - i vilket område ska ni bo i Paris?

Gosnosen - var precis inne och tittade på er resort i Malaysia ... kan jag få följa med?!

Själv funderar jag vidare över vad vi ska se/göra 2010.

Svar på tråden Go to gate