• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Ab fab

Nu förbereder jag väninnehelgen på Ven. Vi åker ner på fredag och skall bo på vandrarhemmet. Fredag är det drinkar, middag och paketlek. Lördag börjar med två timmar remmarlag med häst ink fika, lunch på getostbutiken. Söndag blir det guidad tur på TychoBrahemuseet. Håller tummar för lite sol i helgen

• Lapinette

Låter trevligt med väninnehelg. Är det samma väninnor som du hade Stockholmshelg tillsammans med? Det var länge sen jag hade helger/resor med väninnorna. Nu för tiden blir det mest middagar hemma. Ska förresten ha middag på lördag då vår SF-kompis är i Stockholm. Har satt ihop en meny men det känns jäkligt "brokig" dvs ingen röd tråd.

Förrätt - ett recept med chevre som ska in i ugnen och på den så hälls en röra med plommon, tomater, dill och lök (de ingredienser jag kommer ihåg just nu). Ska enligt en kollega vara jäkligt gott. Till det blir det självfallet Les Belles Dames från Loire (vårt husvin).

Varmrätt - här har maken fått välja och jag tror han mer gick efter vilket vin som passar till än själva maträtten som består av kyckling som ska kryddas rejält med kummin, chili, paprika och till detta är det en massa hackade pistagenötter, persilja och soltorkade tomater. Till detta ska man ha en Shiraz och vårt röda husvin - Penfolds Kalimna Bin 28

Efterrätt - var inne på att göra en gratäng med jordgubbar och lime men ändrade mig då det är säsong för plommon så det får bli plommonclafoutis med glass.

• Lapinette

Känns som jag borde ha något mer höstlikt som varmrätt ... men nu har maken köpt sitt vin så jag får nog hålla mig till kycklingen.

• nennesjuttioåtta

här är den ju!

Lapinette
    Vi hade kanonväder förra sommaren när vi var strax söder om Narvik. 24 grader och strålande sol dygnet runt. mer sol än så kan du nog inte få. Men gången innan det så var det molnigt och kallt så det är nog säkrast med en backup... Nu har ju inte vi turistat så mycket däruppe, utan bara njutit av utsikten, naturen, fjällvandring och fiske precis där släkten finns. Men en tur till Lofoten har det blivit och det är ju sagolikt vackert även där. Har ingen aning om Tromsø, vi har inte varit norr om Narvik. Det finns flera byar utefter Lofoten där ni kan hyra ett båthus eller B&B, jag ska höra med en viss kusin som var där för några veckor sen var de bodde någonstans och om det gick att rekommendera. Vi tältade en natt och sov andra i bilen (ösregn). Men å andra sidan tror jag att det är lika vackert i Norge hela kusten upp, så ni kanske inte behöver åka ända dit (det är ju en bra bit)? Vandring, fjordar och fjell är ju inte enbart förbehållet Nordnorge.

• nennesjuttioåtta

Vi hade ju lite otur när vi åkte från Lofoten till Narvik (regn) men just den biten var ganska tråkig rent utsiktsmässigt. Stan var heller inte särskilt upphetsande. Färja Tromsø-Lofoten direkt, kanske? Var hade ni tänkt vandra?

• Lapinette

Tanken var i sådana fall att flyga till Kiruna, hyra bil och köra över till Norge. Inte lika långt som att åka hela vägen från Stockholm. Vill även göra stopp i Abisko för några dagars vandring.

• Lapinette

Funderade som sagt på att flyga till Kiruna, hyra bil. Stanna några nätter i Abisko och göra dagsturer. Sen åka över till Norge och ned till Bodö för att ta färjan över till Moskenes (längst ut på Lofoten) och köra vägen tillbaka. Kanske stanna några nätter för lite vandring i Riksgränsen. Fast då utesluter vi Norkap, Tromsö och dessa delar.

• nennesjuttioåtta

oki, men det är nästan 50 mil mellan Kiruna och Bodø och den vägen är inte så himla rolig (ganska mycket tunnlar och inte så mycket fjordar, dock fina berg!) och bensinen/dieseln dyr (drabbar ju ingen fattig iofs ). Ni kan ju åka färja mellan Svolvær och Skutvik (finns en fin fyr i Tranø) så spar ni en bra bit. (Kiruna ? Abisko ? Narvik ?Skutvik ? Svolvær ? Å(längst ut på Lofoten) ? Narvik ? Riksgränsen ? Kiruna) I Bodø finns ju en berömd saltvattenström, där allt tidvatten ska in och ut genom ett smalt sund som ska vara häftigt att se, så ni kanske vill dit ändå iofs. I Svolvær finns ett akvarium eller vad det nu heter, med bara fiskar och djur från havet utanför. Sälar, torsk, havskatt, krabbor etc. Inga Nemo alltså. Men omgivningarna är magiskt att bara sitta och titta på.

• Lapinette

... tittade på alternativet med Svolvar men skulle ju då behöva åka fram och tillbaka till spetsen på Lofoten, vilket tar ca 3 timmar enkel resa. Fast det kanske inte behövs? Så himla svårt att veta och google säger inte så mycket.

• nennesjuttioåtta

jo det måste du nog göra... Ja, inte lätt att fixa en smidig resa där uppe. Det är ju såna avstånd och man kan inte gena.

Svar på tråden Go to gate