• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Ab fab

marmelad
    ta 500 gr äpplen- skala, kärna ur och dela i mindre bitar. Klipp 300 gr torkade fikon i mindre bitar. koka äpplen och fikon mjuka o mosiga tillsammans med 1 dl vatten. tillsätt 0,5 dl calvados och 500gr syltsocker. koka 10 min och häll sedan upp i burkar

• Ab fab

Ibland får jag mina husliga attacker. Just nu har jag gjort äppledricka hemma. jag när nog någon hemlig dröm av att baka bullar, ha rosiga kinder och rödrutigt förkläde....*s*

• Piggelin1

Tack Ab Fab! Receptet ska arkiveras direkt!

Jag får också såna där husliga attacker då & då! Häromveckan bakade jag både knäckebröd (första gången ngnsin) & franskbröd till kräftskivan vi ordnade. Denna veckan har jag bakat en nektarin-& limekaka med lite hallon i också - som är till fredagsfikat på jobbet idag (min tur...). Hittade ett recept i en AlltOmMat som jag fick av svärmor häromveckan.
    Lite extra kul nu är att dottern gillar att stå bredvid & hjälpa till/hålla i elvispen/slicka krokarna efteråt osv. Sånt som jag faktist längtat efter att göra med goingen!

Lappis, såg detta innan idag & tänkte på dig & våra diskussioner kring portuguisiska viner vi haft här i tråden:
    www.tasteline.com/Dryck/Vin/Dolks-vinkronika/Jens-Dolks-vinskola/portugisiska-viner/

Lappis igen förresten - några av våra vänner som vi hälsade på när vi var i Sthlm, de pratade också om Hemfrid & att de kände tjejen som höll i det Fast jag tror inte att de körde med det själva. De hade ngn teori om att Hemfrid användes mer av folk som bor i hus utanför stan & att Ekolådan (eller liknande) var vanligare bland folk som bor inne i stan i lgh (själva bor de på Söder).

Lunchdags!

• Lapinette

Piggelin - Jens Dolk har idag en artikel om portugisiska viner i SvD.

• Piggelin1

Lappis - gissar att det är samma artikel - om jag inte missminner mig alldeles, så äger Svenskan Tasteline!

• Lapinette

Japp, det är samma artikel.

Själv sitter jag idag och kollar in Abisko, Tromsö och Narvik. Blev inspirerad efter att ha sett fotoutställningen vid Nybroviken (den kommer till Göteborg utanför Universeum i mitten av sept). Det är en svensk fotograf som fotograferat våra Nationalparker och det gjorde mig sjukt sugen på att åka till Norrland.

• Piggelin1

Tromsö är jättefint! Mannen & jag var där för ca 2½ år sen. Aldrig sett eller upplevt så mkt snö i hela mitt liv
    ...och så var jag så fascinerad över att vi faktist var NORR om Sverige när vi var i Tromsö
    Narvik var vi inte i, men däremot Harstad (flygplatsen ligger mellan Narvik & Harstad), eftersom mannens syster bodde där tills alldeles nyligen.

• Piggelin1

Ska spana efter fotouställningen när den kommer till Gbg! Universeum - det är ju krypavstånd från där vi bodde innan

• Lapinette

Skulle vara mysigt att fjällvandra lite och se denna del av Sverige. Har själv bara varit i typ Östersund, Åre, Sundsvall som nordligast.

Svar på tråden Go to gate