• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • gosnosen

Egentligen har vi bara siktat in oss på en paradisö/öar och det är Maldiverna. Men då vi gärna vill dyka så gäller det att åka rätt tid på året så att strömmarna är rätt osv... Maken fick igår hem en bok han beställt som heter Dive the Maldives, så han får väl läsa på om när bästa tiden är att åka dit för att få se mantor och valhajar som han drömmer om. Jag kan i o f s tänka mig att åka tillbaka till Zanzibar bara för att slappa. Seychellerna var vi på när vi var på bröllopsresa och har sagt att vi ska åka tillbaka på vår 10:e bröllopsdag. Samtidigt har vi aldrig varit i Karibien (eller jo, Dominikanska republiken med familjen på all inclusive, så det räknas liksom inte ) och där finns det väl en hel del paradisöar med bra dykning också. Vi har inte hunnit researcha den delen av världen ännu.

Det fanns bra budgettips i Berlin-guiden från RES också. Kanske värt att kolla in!

• Lapinette

gosnosen - det är svägerskan som bestämmer när det gäller Berlin. Jag hänger på!

Jag tror att dykning är ett måste om man är på Maldiverna (har aldrig varit där). Tror jag och maken utan dykcert skulle bli tokiga på en liten ö efter 3-4 dagar. Har varit i Karibien och det var trevligt men jag blev absolut inte överväldigad. Den resan tillhör inte topp 5.

• Mlle M

Gosnosen: Har kommer lite Berlin-tips! Jag brukar vara ganska ofta i Berlin i alla fall 5-6 ggr om aret och uppskattar verkligen staden; min absoluta favvo-stad i Europa efter London

Restauranger:

Grill Royal (bra grill, "for the beautiful people", skojig stamning och suveran vinlista) Perfekt for en apero innan ar baren pa Hotell de Rome; ett fantastiskt hotell med gudomliga cocktails.

Borchard - Institution ( runt hornet fran Fichers Fritz) brasseri-stuk, god mat men ibland ojamn service, bland dom mest kanda restaurangerna i Berlin)

Osteria - Kurfuerstendamm - Skaldjur och fisk; jattegott, bra pris, typisk "ostron-bar-restaurang-stuk"

Alpenstuck - mitte - fantastisk wienerscnitzel, cool publik, bra pris

Paris Bar - middag serveras fram till 02.00, perfekt efter teater el dyl, god entrecote, typisk fransk brasseri

Bocca di Bacco- Freidrichstrasse - fantastisk Italienare, prislage dyr

Kuchi - Bleibtreustrasse - suveran Japansk mat, japansk Kuchi-grill, dvs har ej sushi, prislage: mellan-dyr

Alla guidebocker over Berlin rekommenderar Mr Vong - Indonesiskt som ar en superbra lunch-restaurang men ganska stokig och cafeteria-stil med langbord sa inget jag skulle rekommendera for middag.

Jag har inte skrivit alla adresser, helt enkelt for att jag inte har dom i huvudet men alla restauranger namnda skall ga enkelt att finna pa google. Annars kan du garna ibnoxa mig om du vill ha fler tips!!

• gosnosen

Mille M - stort tack! Ska titta på dina tips noga. Återkommer om jag vill ha fler tips! Låter lovande att Berlin är en favorit!

• Lapinette

gosnosen - toppen att du reser innan mig så jag kan få veta vad du tyckte om Berlin, vi åker i mitten av oktober.

Berlin i höst med makens bror + fru och London i vår med svärmor.

• Mrs  B

Nu när det var VM i friidrott i Berlin fick man iaf under maraton och gång se en hel del av de sevärdheter som finns i Berlin.

Väldigt intressant och nu blev även jag sugen på Berlin.

Min pappa älskar den staden och gjorde tummen upp direkt när jag föreslog att maken och jag kanske skulle ta och åka dit utan barnen.

Vad tror ni om att åka dit på våren????

• Lapinette

Allt blir väl vackrare på våren? Så jag tror säkert även Berlin är vackert då.

• Lapinette

Sitter och funderar på vad man bör ha gjort och sett innan det är dags för barn? Vi lär nog ha en ytterligare så där 1,5-2 år i adoptionskön innan det är dags. Så vad tycker ni att vi bör se och göra innan dess? Visst kan man och visst kommer vi att fortsätta resa efter det att vi har fått barn men jag tror dock att resorna kommer att bli lite av det lugnare slaget de första åren.

• Mrs  B

Lappis
    Australien, Kanada och Sydamerika har ni väl inte sett än?????

• Lapinette

Nej, det är sant men eftersom jag vill åka skidor i vinter så blir det liksom fel säsong att åka till två av dessa ... fast Canada har jag börjat smygtitta på.

Resan behöver ju inte vara långt bort för att det ska bli jobbigt att resa med barn. Den kan ju även bestå av saker som man helst inte gör med barn.

Svar på tråden Go to gate