• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Piggelin1

Mannen & jag ska faktist till Björns Bar idag Mannen har aldrig varit där, så det är verkligen på tiden!

Vi har nämligen frågat svärmor/farmor om hon kan tänka sig att vara barnvakt en vardagskväll i månaden hemma hos oss, så får mannen & jag tillfälle till lite vardagslyx tillsammans. Svärmor har sagt flera ggr att hon jättegärna är barnvakt & sover över, men det är så himla lätt att det inte blir av & tiden rusar iväg, så nu har vi kommit till skott & bestämt första tis eller ons varje månad - med början idag

Sen om det blir restaurantbesök varje gång eller om vi kör en bio eller vad vet jag, det skulle tom kunna vara en raid i några möbelaffärwer om vi känner för det. Jaja, ni förstår, vuxentid tillsammans helt enkelt!

• Lapinette

Piggelin - vad härligt med barnvakt en gång i månaden för lite egen tid. Låter suveränt och härligt med Björns bar ikväll.

Själv behöver jag åka in på rehab när vi väl skickat iväg min pappa till Japan igen. För det har blivit champagne, vin och igår nubbe (vi gjorde ett svenskt julbord) var eviga kväll. Vi sjöng även den franska, svenska och japanska nationalsången. Oooootroligt vackert !

• Piggelin1

Resor under hösten då?!

Vi drar till Paris om några veckor & i början av okt blir det en weekend nere på Österlen. Sen pratar vi om en sväng till Sthlm i nov eftersom min syster med familj flyttat tillbaka till Sverige från Frankfurt alldeles nyss.
    Mannens syster har lämnat nordnorge & flyttat ner till Oslo nyligen, så det vore skoj att hälsa på henne med. Har bara varit typ två ggr i mitt liv i Oslo, varav den senaste gången var typ 1995 eller ngt åt det hållet...

Vad härligt med mkt kantareller! Jag är ingen svampplockare (tyvärr, skulle gärna vara, men vet inte vart jag ska leta...), men däremot var dottern & jag nere i Varberg i lördags & strosade runt på torget, njöt av torghandeln. Hur många som helst som hade ställt upp små bord & sålde kantarelller & annat gott. Kom därifrån med en rejäl påse kantareller, dito med lingon samt björnbär. Yummie!

Då blev jag faktist lite sugen på småstadsalivet, iaf Varbergslivet - torghandeln där är grym med massor av fin frukt, grönsaker, blommor, fiskbil osv. Nu efter sommarsäsongen så är det inte lika mkt krimskrams/tingeltangel längre heller, vilket gör att det känns mer genuint!
    Får nog åka ner fler lördagar, tror jag bestämt!
    ...och ja just det, i maj öppnade ett nytt bageri, Kustbageriet - de har grymt bröd!

Hittade detta på recept.nu

"Nere vid hamnen i Varberg har två kollegor från Svenska Bagarlandslaget öppnat bageri. Niklas Gustafsson och Håkan Johansson har tidigare jobbat på bagerier som Riddarbageriet och Gateau och bakar nu ljuvliga surdegsbröd från morgon till kväll."

• Piggelin1

Låter underbart Lappis!!!
    Det gläder mig verkligen jättemycket att det funkar så bra nu när din pappa äntligen kommit hit!! Har läst ikapp andra tråden, men inte hunnit skriva ngt där ännu...
    Låter som det funkar bra mellan maken din & pappa också?

• Piggelin1

Ab fab - marmeladen låter kanon! Ska kopiera & lägga bland mina recept! Själv gjorde jag svartvinbärssylt/marmelad för ngn månad sen - det är kanongott tillsammans med tex chevre.

• Lapinette

Piggelin - det funkar jättebra och de skämtar och driver på varandra. Ibland (men inte ofta) blir det dock missförstånd så jag får inflika att han (maken) skämtade. Fast å andra sidan var jag faktiskt aldrig orolig.

• Lapinette

Men som sagt ... är nu sugen igen på att visa maken Japan. Skulle kanske kunna kobmineras med ett besök i Seoul om 1,5 år eller som en helt egen fristående resa.

• Piggelin1

Åhhh, vad glad jag blir för din skull

• Lapinette

Mamma hade varit ute i skogen igår och fått flera liter med lingon. Det är ett otroligt bra bärår i år. Blåbär har jag redan fått med mig hem då hon hade en 3 liter i frysen sen ett annat besök i skogen. Jag har bara ett litet äppelträd på vår skogstomt men i år är det fullt med små syrliga äpplen. Dock inte tillräckligt för att göra marmelad men det brukar alltid vara folk som ger bort sin fallfrukt så jag tror tillfället komemr att dyka upp ... för jag vill testa Ab fabs marmelad.

Svar på tråden Go to gate