• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Ab fab

hur jag än gör lär inte bonusarna hemma vilja vara me di bamseklubben... tror inte de vill ha en 20 åriong o en 18 åring...

just nu är det verkligen drömmar om att go to gate. Sitter i Köpenhamn o väntar på flyget hem. Danskarna strejkar... suprise. Jag har ätit den officiellt sämsta phad thai någonsin. En grå sörja utan någon form av smak. Brrr..

• Lapinette

Trist att bli fast i Köpenhamn Ab fab.

• Adamia

Det är länge sedan jag gjorde något inlägg här, men nu är vi hemkomna från en sensommarresa i Italien, så jag har lite att bidra med i resväg!

Vi åkte Rom - Florens - Venedig och det är en resa som vi fick i bröllopspresent av min mans föräldrar. Själva hade vi nog lagt upp det helt annorlunda, men det var lite kul att allting redan var planerat. Vi har dessutom varit i alla städerna förut så vi behövde inte springa omkring och titta på exakt allt, utan valde ut en del ställen som vi ville se igen eller som vi inte hade sett förut.

Precis som förväntat var Florens höjdpunkten och vi hade fått ett jättefint hotellrum på det hotellet (Hotel Paris - centralt, men ingenting speciellt, förutom då det fantastiska rummet). Vi gjorde inte så mycket mer än att vandra omkring och besöka alla de olika torgen i centrum och äta glass. Definitivt att rekommendera. Mycket romantiskt dessutom.

Vi hittade en kitschig pizzarestaurang på andra sidan floden som jag kan rekommendera: Muna, på via Maffia 31. Stora änglar i taket, ljusslingor och väggdekorationer i form av torkade chilifrukter och gamla cyklar. Det låter förskräckligt, men var super. God pizza dessutom!

En annan utmärkt restaurang var Quattro Leoni som jag hittade på TripAdvisor (hur skulle man klara sig utan TA när man reser?). Den hade fått goda rekommendationer där och det stämde bra med verkligheten. Den låg lite avsides och kändes mer "lokalbetonad" än många andra ställen inne i centrum.

Nå, allt som allt en mycket trevlig semester och den sista nu på ett tag. Vi hade ju innan sommaren stora planer på någon månads resande i vinter igen, men så visade det sig att vi ska bli föräldrar i början av januari och jag känner redan att man inte orkar med i samma tempo som förut. Maken med en någotsånär ihopläkt hälsena och jag i sjätte månaden... ni kan ju tänka er hur vi har segat oss fram på gatorna (mycket riktigt ofta utan trottoarer).

Jag tänker att nu sedan får man passa på när man har en (förhoppningsvis) lätthanterlig liten en och hålla sig borta från charterresorna i ett par år till, så det blir nog en långresa redan nästa vinter i alla fall. Jag vill även komma hem till Sverige redan i mars, men vi får väl se hur det går! Jag tror definitivt på att resa så mycket som det bara går från början, men det är ju lätt att säga innan man har gjort det själv, på riktigt.

Det verkar ha varit bra veckor att vara borta från Mallorca för tydligen har det stormat och regnat här hela tiden. Nu hoppas vi att det blir bättre snart eftersom vi har hela oktober uppbokad med familj och vänner som ska hälsa på - allt enligt mina rekommendationer om oktober som en utmärkt månad att besöka Balearerna...

• Lapinette

Adamia - grattis! Vad härligt att familjen ska bli större och vi får hoppas ni får en "snäll variant" som gillar att resa .

Florens tillhör även en av mina favoriter men hur var Rom och Venedig? Jag har inte varit någon av dessa städer trots mina otaliga resor till Italien.

• Ab fab

Lapinette- som tur var avblåstes allt så jag kom hem. Fick se AIrForce one på plattan. Tydligen är Obamas i Köpenhamn för att se till att Chicago får OS

Adamia- har du några bra Rom-tips? Jag skall dit om ett par veckor tillsammans med mamma

• Telis

Grattis Adamia! Jag ska också ha barn i januari och hoppas också på att få ett som gillar att resa.

• Adamia

Tackar tackar och grattis till dig också Telis! Det är egentligen inte förrän nu som jag börjar inse att vi kommer att vara tre personer nästa år, spännande!

Tips om Rom: eftersom jag varit där förut måste jag erkänna att vi inte gjorde många av stadens "måsten" som Vatikanen, Sixtinska kapellet och så vidare. Däremot gick vi till Kolosseum igen, för jag tycker att det är mer spännande än kyrkor... Foro Romano är också intressant att gå runt och titta på.

Om man vill titta på St Peterskyrkan och Sixtinska kapellet är det att rekommendera att köpa biljetter innan man åker så att man har en bokad tid att gå in och slipper att köa i (ibland) flera timmar.

Vi åkte turistbuss överallt och jag kan inte rekommendera bussarna vi åkte med: "Rome Open Tour". Vi tog bara första bästa, men jag hade nog velat få lite mer guidning. De spelade mest musik i hörlurarna och det orkade vi inte sitta och lyssna på så vi använde bussarna bara som transportmedel mellan de olika destinationer vi ville hamna på. Det var utmärkt väder, så det kändes roligare att åka buss än tunnelbana.

Enda restaurangen jag kan rekommendera är "Il Margutta" på Via Margutta 118. Det är en vegetarisk restaurang förvisso, men maten är underbar. Den ligger nära spanska trappan, så det är ganska mysigt att strosa runt där på kvällen, se solnedgången från toppen av trappan, sedan titta runt i affärerna och avsluta med middag där.

Bästa glassen hittar man nära Fontana di Trevi: "San Crispino" på Via della Panetteria 42. Bergamott, ingefära eller honung, någon? Mm.

Venedig är ju sedan ett kapitel för sig. Det känns som att staden bara existerar fortfarande för att så många turister är intresserade av att komma dit och spendera pengar. Det känns väldigt medeltida och annorlunda och är helt klart en upplevelse, men jag är ändå inte lika förtjust i Venedig som andra tycks vara. Florens är mycket mer romantiskt, tycker jag!

Eftersom jag var så trött mot slutet av resan åkte vi aldrig ut till öarna Murano och framför allt Burano som jag hade planerat, tyvärr. Burano ska tydligen vara jättefint och mindre jäktat och turistiskt än själva Venedig.

• Lapinette

Tack Adamia för guidningen i Rom! Sitter framför datorn och äter en lasagne ... så passande . Måste bara åka både till Rom och Venedig en dag ... vet bara inte vilken.

• Ab fab

tack för Rom-tips. Vi bor mellan Fontana di Trevi och Pantehon (tror jag, inte så haj på Rom tyvärr)Vi har bokat en guidad vatikantur på måndag morgon (kände inte riktigt för att bli välsignad på söndagen. Religion ligger inte riktigt för mig)

• Lapinette

Piggelin - sorry Crozes-Hermitage var det! Precis som allt vin så beror det ju lite på vilken producent det är men normalt är dessa viner goda, kraftig smak, lite tunga och med lite mer alkoholhalt (kanske har jag fel där?). De producerar inte långt ifrån de otroligt kända, dyra och tunga Chateauneuf du pape som jag har druckit desto mer ... fast nu var det allt för länge sen. Ska nog leta upp en i vinkylen till en mustig gryta nu i vinter. Läste någonstans att Crozes-Hermitaget inte ska lagras så länge utan dricks med fördel 1-5 år gammalt.

Svar på tråden Go to gate