Det är länge sedan jag gjorde något inlägg här, men nu är vi hemkomna från en sensommarresa i Italien, så jag har lite att bidra med i resväg!
Vi åkte Rom - Florens - Venedig och det är en resa som vi fick i bröllopspresent av min mans föräldrar. Själva hade vi nog lagt upp det helt annorlunda, men det var lite kul att allting redan var planerat. Vi har dessutom varit i alla städerna förut så vi behövde inte springa omkring och titta på exakt allt, utan valde ut en del ställen som vi ville se igen eller som vi inte hade sett förut.
Precis som förväntat var Florens höjdpunkten och vi hade fått ett jättefint hotellrum på det hotellet (Hotel Paris - centralt, men ingenting speciellt, förutom då det fantastiska rummet). Vi gjorde inte så mycket mer än att vandra omkring och besöka alla de olika torgen i centrum och äta glass. Definitivt att rekommendera. Mycket romantiskt dessutom.
Vi hittade en kitschig pizzarestaurang på andra sidan floden som jag kan rekommendera: Muna, på via Maffia 31. Stora änglar i taket, ljusslingor och väggdekorationer i form av torkade chilifrukter och gamla cyklar. Det låter förskräckligt, men var super. God pizza dessutom!
En annan utmärkt restaurang var Quattro Leoni som jag hittade på TripAdvisor (hur skulle man klara sig utan TA när man reser?). Den hade fått goda rekommendationer där och det stämde bra med verkligheten. Den låg lite avsides och kändes mer "lokalbetonad" än många andra ställen inne i centrum.
Nå, allt som allt en mycket trevlig semester och den sista nu på ett tag. Vi hade ju innan sommaren stora planer på någon månads resande i vinter igen, men så visade det sig att vi ska bli föräldrar i början av januari och jag känner redan att man inte orkar med i samma tempo som förut. Maken med en någotsånär ihopläkt hälsena och jag i sjätte månaden... ni kan ju tänka er hur vi har segat oss fram på gatorna (mycket riktigt ofta utan trottoarer).
Jag tänker att nu sedan får man passa på när man har en (förhoppningsvis) lätthanterlig liten en och hålla sig borta från charterresorna
i ett par år till, så det blir nog en långresa redan nästa vinter i alla fall. Jag vill även komma hem till Sverige redan i mars, men vi får väl se hur det går! Jag tror definitivt på att resa så mycket som det bara går från början, men det är ju lätt att säga innan man har gjort det själv, på riktigt.
Det verkar ha varit bra veckor att vara borta från Mallorca för tydligen har det stormat och regnat här hela tiden. Nu hoppas vi att det blir bättre snart eftersom vi har hela oktober uppbokad med familj och vänner som ska hälsa på - allt enligt mina rekommendationer om oktober som en utmärkt månad att besöka Balearerna...