• E11a

Go to gate

Telis - klart jag kommer rapportera om Namibia. 6 veckor och 2 dagar så har vi just lyft från LHR.

Lappis - kul att ni hade det så bra i CA! Längtar tillbaka till SF, Yosemite och Lake Tahoe.

Har ätit middag på Coq d'Argent (London) idag. Mycket bra fransos med imponerande vinlista. Mysigt att kunna sitta ute på terassen eftersom det var över 25oC varmt på kvällen. Man ska komma tidigt om man vill sitta på terassen eftersom de bara tar bokningar inne i resturangen (damen jag pratade med när jag bokade sa inget om regn-risken men hänvisade till att maten kan bli kall???) och har ett fåtal bord ute.
    Förrätt:
    Devon king crab and dill salad with a light smoked avrug caviar cream (gott Chabli)
    Varmrätt:
    Castle of Mey beef fillet with pan fried fois gras, sauteed wild mushroom and peanuts, truffle and madeira sauce (ett helt fantastiskt Languedoc som somelliern var lyrisk över tror det var Faugeres Jadis)
    Efterätt: Peach melba på deras vis som var supergott.

Har varit en vecka i Sverige och paddlat havskajak i den fantastiska Stockholmska ytterskärgården. Namibia i September ska bli jättekul men det slår en när man är ute sådär vad fantastiskt exotiskt och vackert Sverige ändå är och det är lite att "gå över ån efter vatten" att resa till Africa för äventyret

• E11a

Igår var vi på bio och såg "District 9". Vår kavartersbiograf är så civiliserad. Bordsservering inne i salongen med coctails, vin, kaffe och små skålar med oliver och annat snacks. Man få ingen cup-holder utan det sitter fast en vinkylare vid ens plats. Så man kan dra upp fötterna i soffan, puffa till kuddarna, sippa svalt vin och titta på film.

Nu bär det strax av till Namibia. Har alldeles för mycket att göra på jobbet med kaos i flera projekt samtidigt (sådär som det alltid blir) så jag kör "Projekt-Namibia" lika av bara farten. Ser till att allt inte blir kvar till sista veckan så betar av saker som vaccinering, lämna in storkameran för service, beställa fler minneskort, köpa prylar osv i rask takt. Till mitt försvar har jag inte någon projektplan eller veckorapporter i färgglatt power-point format för Namibia fast maken tror nog att vi nästan är där. Igår satt jag och funderade om jag kanske skulle boka klippning och frågade maken om han tänker hinna gå och klippa sig innan semestern? Han tittade på mig och svarade lite förskräckt ja, men jag vet inte EXAKT tidpunkt och plats ännu. Stackarn!

Ska försöka att inte stressa ihjäl mig på jobbet de kommande två veckorna så jag kan njuta av soluppgången över de röda sand dynerna i Sossusvlei, köra längs Skelett-kusten och alla djuren i Etosha.

• E11a

Kul att se att ni också funderar på Sverigeresor. Är själv lite sugen på att uppleva Sverige lite mer. Skulle också kunna tänka mig att fjällvandra. Har länge fnulat på en Västkustlånghelg senhöst. Man kan ju flyga till Göteborg och sedan ser jag god mat och promenader längs klippor framför mig. Är egentligen rätt sugen på att flytta hem till Sverige igen. Men vet inte om det skulle vara så kul i praktiken.

• E11a

Jag har ju utlovat en Namibia rapport. Blir kanske en smula kort ikväll men resan var HELT fantastisk. Bästa semestern vi varit på! 17 dagar körde vi runt. Underbart! Namibia är ca 2 ggr större än Sverige men med 2 milj invånare.

Flygresan var helt ok via Jo'burg till Windhoek. Vi hade bokat premium ekonomy men blev uppgraderade till business ner så det var en bekväm start (hem fick vi sitta i den klass vi betalat för, oförskämt ). Hämta ut bilen och sova en natt i Windhoek innan vi körde ner hela vägen till de stora sanddynerna i Sossusvlei. Magnifikt vackert och vi såg soluppgången över öknen från en 300m hög sanddyn. Med ett stopp i Nakluft körde vi genom öknen ut till kusten. Fantastiskt landskap. Vi sov en natt i den lilla "tyskare än tyskland" staden Swakopmund och åt fantstisk sea food på the Thug inklusive de lokala Walwis Bay oysters. Vår Land Rover hade förutom all utrustning man kan tänkas behöva för en bekväm roadtrip (ner till korkskruv, vitlökspress, sköna sängkläder, nötter, godis och pappersnäsdukar i handskfacket) en 40 liters kylbox som gick på bilbatteriet så en kall dryck var aldrig långt borta. Bra i detta torra och varm klimat. Vi köpte med fina viner på flygplatsen i Jo'burg att ha på kvällarna.

Efter Swakop körde vi upp en bit längs skelettkusten. Vackert och ogästvänligt. Den kalla Atlanten kastar sig in mot land och möter den torra öknen. Kallt och ofta dimmigt. Men spektakulärt. Några dagar i Damaraland både i Spitzkoppe, Twyfelfontain och Brandberg. Hiking, titta på några av de tusentals välbevarade grottmålningarna i området. Stifta (närmare än vad som kändes riktigt ok) bekantskap med den speciella ökenelefanten.

Två nätter på Grootberg lodge, vackert (och svalt tack och lov!) på en högplatå i Etendka bergen med hisnande utsikt. En community run lodge i ett fattigt område så man gör en god gärning när man bor där. Otroligt varmt bemötande av personalen (som fortfarande till viss del är under utbildning så visst fnitter och förvirring runt vilken dryck i vilket glas osv). Ridsafari med hästar som ville springa med zebrorna när de satte av.

Fyra dagar game viewing i Etosha en av Afrikas största parker. Väldigt lätt att se djur i denna gigantiska park då många är väldigt vana vid bilar. Kul att köra runt själv och göra som man vill. Tex sitta i bilen vid ett vattenhål i 3 timmar och se djur komma och gå. Vi såg massor tex svarta noshörningar som slogs, en leopard 1,5 m från bilen, en gepard som poserade vackert på en liten kulle men saltöknen i bakgrunden (och hennes två ungar), en elefanthanne som körde bort ett lejon från ett vattenhål, söt små mini Damaraland dick-dicks, 4 spotted hyenas som jagade massor av zebror, elefanter, giraffer, anteloper av alla de slag, gnu, jackaler osv osv. De sista dagarna bodde vi på Okonjima Africat Fondation och följde med på hyena/leopard/gepard tracking morgon och kväll.

Det var lätt att hitta med bra vägskyltar (det tyska arvet?) och hyfsade vägar. Oftast rätt välunderhållna grusvägar. Vi behövde vår 4x4 mest lite off-track och i lös sand. Man får punka ibland det går inte att komma ifrån. Det är Afrika! Då får man byta till reservdäcket och se till att laga punkan så fort det går (oftast i nästa lilla by).

Absolut bitna. Pratar om att köra genom Kalahari desert, genom Botswana upp till the Zambesi nästa gång!

Blev ganska långt inlägg ändå!

Svar på tråden Go to gate