Inlägg från: gosnosen |Visa alla inlägg
  • gosnosen

Go to gate

Lappis - välkommen hem! Låter som att ni har haft en härlig resa! Gissar att det blev en hel del mil i bil...

För egen del har den enda semesterveckan den här sommaren bestått av köksrenovering och en sväng till Göteborg nu i helgen för dubbls (!) U2-konserter. Riktigt bra och mysigt!

Tinga - är också intresserad av Berlin! Såg att SAS nu har erbjudande om res 2 betala för 1 i september och har varit sugen på Berlin en längre tid. Tänkte överraska maken med en långhelg då vår planerade tripp till NY tyvärr inte blir av pga mitt jobb. Var bodde ni och var det bra? Har hittat The Circus Hotel som verkar bra och prisvärt, men det lígger i gamla öst-berlin, förvisso nära tunnelbana, så det är nog egentligen inget problem. Tar gärna tips på restauranger också och andra sevärdheter ni tycker var intressanta. Tack på förhand!

• gosnosen

dubblA konserter förstås...

• gosnosen

Jo, lite ressugen är man allt! Vi börjar med en långhelg i Berlin i slutet av september (fortfarande en överraskning till maken, tänkte avslöja det hela i nästa vecka när vi har bröllopsdag). Nappade på SAS Flyg 2 betala för 1-erbjudande för några veckor sedan. Har också bokat in oss på Hotel Circus som ligger i Mitte. Hittade det på Tripadvisor (nr. 6) och dessutom till helt ok pris. Såg också i senaste RES (som har en ny cityguide till Berlin att ladda ned på hemsidan) att de också tipsade om det där. Har bokat bord för lunch, när vi kommer ned på fredagen, på Berlins enda tvåstjärniga restaurang Fischers Fritz. Kändes prisvärt (kanske inte för en lunch, men för möjligheten att äta trerätters till lunch på en tvåstjärnig restaurang ). Skulle dock önska lite tips på bra restaurang för middag. Vi tycker om god mat och gott vin och har inga särskilda preferenser vad gäller kök.

Sen försöker vi planera in en resa i november. Velar lite mellan paradisö med dykning eller safari (Namibia el. Botswana) med avslutning i Kapstaden (igen ). Någon som har några preferenser?

• gosnosen

Egentligen har vi bara siktat in oss på en paradisö/öar och det är Maldiverna. Men då vi gärna vill dyka så gäller det att åka rätt tid på året så att strömmarna är rätt osv... Maken fick igår hem en bok han beställt som heter Dive the Maldives, så han får väl läsa på om när bästa tiden är att åka dit för att få se mantor och valhajar som han drömmer om. Jag kan i o f s tänka mig att åka tillbaka till Zanzibar bara för att slappa. Seychellerna var vi på när vi var på bröllopsresa och har sagt att vi ska åka tillbaka på vår 10:e bröllopsdag. Samtidigt har vi aldrig varit i Karibien (eller jo, Dominikanska republiken med familjen på all inclusive, så det räknas liksom inte ) och där finns det väl en hel del paradisöar med bra dykning också. Vi har inte hunnit researcha den delen av världen ännu.

Det fanns bra budgettips i Berlin-guiden från RES också. Kanske värt att kolla in!

• gosnosen

Mille M - stort tack! Ska titta på dina tips noga. Återkommer om jag vill ha fler tips! Låter lovande att Berlin är en favorit!

• gosnosen

E11a - ha en härlig resa i Namibia! Ska bli roligt att höra om resan sen. Namibia står definitivt på "måste-listan".

Vi håller nu på att planera en tripp till Malaysia här i vinter. Vi är ute efter sol och bad, men vill inte åka till Medelhavet eller öarna utanför Afrika och maken vill absolut inte åka till Thailand. Så nu ser det ut som att vi spenderar tre nätter i Kuala Lumpur på Ritz Carlton och sedan 5 nätter på Pangkor Laut Resort för lite sol och bad, men framför allt avkoppling. Vi har varit i KL ett par dagar för tre år sedan på vägen hem från Borneo, men "gjorde" inte staden direkt då så om någon har något tips på sevärdheter eller restauranger som bör ses/besökas mottages de tacksamt.

Om två veckor väntar Berlin, vilket jag ser fram emot mycket. Har efter MlleM:s tips bokat bord på Grill Royal en kväll. Återkommer med liten rapport när vi kommit hem.

• gosnosen

Vi kommer att flyga via Amsterdam då Malaysia Airlines tyvärr slutat flyga direkt på Stockholm så jag tror att flygresan blir ca 15 timmar med transfer. Tidsskillnaden är typ 9 timmar (tror jag). Totalt blir vi borta 10 dagar (torsdag till söndagen veckan efter).

• gosnosen

Tack september! TV-tornet och shoppingscentret under Petronas var det enda vi hann med förra gången då vi hade stop over på väg hem från Borneo. Den gången bodde vi på Shangri La till jättebra pris. Denna gången blir det Ritz Carlton. Jag vill minnsa att för att få åka upp i Petronas var man tvungen att vara där och köa jättetidigt på morgonen för de släppte bara upp ett visst antal per dag. Det kanske är ändrat nu. Nattmarknad i Chinatown låter mysigt, det får det nog bli.

Lappis - vi läste också om Penfolds-provningen på Operakällaren. Blev riktigt sugna men insåg att det är lite för mkt pengar med tanke på att både Berlin och Malaysia väntar. Vi var på en SvD-vinprovning på Gondolen i våras som var väldigt trevlig (minns dock inte vilken vinproducent det var, tror det var något kaliforniskt). Vi var f ö på Operakällaren på vår bröllopsdag nu i slutet av augusti, vilket nog var en av de bästa matupplevelserna någonsin. Superbra service och fantastisk mat. Var så mätt så jag rullade därifrån.

Visst ser det fint ut på Pangkor? Vi har drömt om det där stället i några år, men det blir bara 5 nätter... Priset är lite saftigt. Men det är sådant man får kosta på sig när man inte har någon annan att lägga pengar på än sig själv!

• gosnosen

Åh vad sugen man blir på Namibia! Har skickat din sammanfattning till maken, får se om han nappar också!

Lovade ju att återkomma med lite Berlin-intryck. Vi var i Berlin helgen 25-28/9 och hade verkligen supertur med vädret. Soligt och varmt två av tre dagar. Lördagen var det mulet, men ändå ok temperatur. Vi kom ned på fredagförmiddag och åkte direkt till hotellet (Circus Hotel) som var väldigt trevligt (öppnade för ett knappt år sedan), med bra frukost och miljöinriktning. Hotellet låg i utkanten av Mitte, vid Rosenthaler Platz med t-banestation precis utanför dörren. Perfekt läge! Vi bytte om och tog oss sedan till Fischers Fritz (Berlins enda tvåstjärniga restaurang) för trerätterslunch. Omdöme, bra men inte superbra. Hade inte varit tvåstjärnigt i Sverige kändes det som. Men bra service, helt ok mat och vin. Eftermiddagen spenderades flanderandes mot Brandenburger Tor och sedan på Unter den Linden och tillbaka mot hotellet.

Vi var väldigt trötta på kvällen så det blev en enkel middag med Döner Kebap (vilket var otroligt gott för att vara kebab) och lite utflykt i Berlinkvällen. Lördagen blev stora sightseeingdagen med en tripp till East Side gallery och sedan besök på Judiska museet och museet vid Checkpoint Charlie. Tyvärr var museerna nästan FÖR informativa med massa text på tavlor, vilket gjorde att man blev ganska trött till slut. Men jag gillade ändå judiska museet mer tror jag. Kvällen spenderades på Grill Royal efter tips från MlleM här på tråden. Det var verkligen ett populärt stället och även om personalen inte var jättebra på engelska (och min skoltyska inte var på topp) så lyckades vi beställa både goda drinkar, gott vin och bra mat. Fick nog den största creme brulen någonsin (en hel djuptallrik)! Mycket trevligt och gott! På söndagen var det toppenfint väder och vi spenderade den bland annat på Berlin Zoo och med goda glassar på uteserveringarna vid Potsdamer Platz. Mitt bestående intryck av Berlin är att det känns väldigt konstnärligt, på ett äkta sätt. Vet inte om vi kommer att åka tillbaka de närmaste åren, då ingen av oss fick riktigt samma känsla för staden som vi fått för ex. NY och Paris. Men vi hade en supermysig weekend och det var väl värt besöket.

Nästa resa blir om drygt en månad då Malaysia hägrar. Ser fram emot det jättemycket och längtar redan efter sol och värme!

Svar på tråden Go to gate