Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Lapinette

Som sagt, sitter här och kollar in restauranger till makens födelsdag i Göteoborg och upptäcker att minst hälften har sommarstängt!!! Det är ju helt otroligt!

• Lapinette

Och inte kan jag ens stava Göteborg.

• Lapinette

Tinga - jag hoppas ni får en skön semester trots att det inte blir England/Normandie. Själv går jag bara och väntar på att det ska bli torsdag och Kalifornien.

• Lapinette

Tinga - det bådar gott för SA var fantastiskt!

• Lapinette

Piggelin - vi åker ned på fredagen men då är det makens födelsedag och någon trevlig middag på kvällen (den jag ska försöka boka när vi är hemma igen). Vill helst till Kock & Vin. De öppnar igen den 5/8 så vi får se om vi får något bord till den 7/8. Annars har jag La Cucina Italiana som reserv.

Har suttit och läst på inför Kalifornien. Imorgon bär det av !

• Lapinette

Ja och förhoppningsvis åker många ned under lördagen och inte redan på fredag som vi gör. Kan ju inte boka bord på någon av dem nu eftersom de har stängt . Men jag har läst igenom alla tips som du och fab har gett mig och summerat ihop, tittat på karta så jag har fått en hyfsad känsla av vart vi ska gå och vad vi ska se. Gillade även vinbaren på Kock & Vin så får vi inte bord i restaurangen på fredag kan jag tänka mig ett besök i vinbaren under helgen.

• Lapinette

Gondolens uteservering är mysig men de brukar nästan enbart ha grillat, om man gillar det är det perfekt. Sen betyder ju vädret mycket. Sol och inte mycket vind är att föredra om man ska sitta där uppe.

Japp, är nu i SF och resan gick över förväntan. På vägen till Cape Town spydde jag på planet, på vägen till Hong Kong fick jag en rejäl förkylning. Denna gång ingenting. Sov dock bara några få timmar eftersom vi gick upp 03.30 plus att några glada människor hade fest nere på vår gård så det var omöjligt att sova med öppet fönster.

Har hört så mycket hemskt om hur det är att köa och alla frågor man får för att komma in i USA. Inga köer, en man som inte frågade mig någonting och dessutom kom våra väskor bland de första och tillsammans! Så vi var ute i ett nafs. Väntade på min kompis som kom och hämtade upp oss, guidade och berättade en massa tips om SF medan han skjutsade oss till hotellet.

Sen gick vi ut på stan. Ville ta spårvagnen ned till Fishermans Warf men orkade inte stå i den långa kön utan promenerade istället genom Financial District och China Town ned till havet och Bay Bridge. Tog en sen lunch/tidig middag och knatade sedan tillbaka till hotellet som ligger vid Union Square.

Väl på hotellet så skulle vi lägga oss och vila lite eftersom vi var så trötta. Det resulterade i att vi vaknade upp vid 19-tiden och avbokade vår restaurang och somnade om. Nu är klockan snart 09.00 och vi har varit vakna i ett par timmar. Legat och läst, bokat en ny restaurang för i kväll (extra fin och dyr eftersom vi aldrig åt något igår ) och ska snart ned och äta frukost.

Vi hörs!

• Lapinette

Piggelin - vi har blivit utan väskor 2 gånger med KLM och byte i Amsterdam. Första gången var när vi åkte till HK i fjol och andra gången var när vi åkte hem från Annecy nu i maj. På hemvägen gör det ju inte lika mycket men vi skulle ut och äta födelsedagsmiddag och mitt smink låg i väskan. Nåja, det funkade att äta i alla fall .

Igår hoppade vi på en turistbuss. Har inte gjort det förut och varit lite negativ till det hela men det var riktigt skoj att sitta på taket och åka förbi alla sevärdheter. Det enda negativa var att det var svårt att höra guiden i blåsten på taket och att när vi kom upp till Golden Gate så hade dimman slukat halva bron. Förhoppningsvis får vi se bron i dess helhet idag när vi ska åka förbi med vår kompis som ska guida oss runt.

Vi hoppade av bussen vid Fishermans Warf. Superturistiskt men lite gulligt var det att se sjölejonen och att promenera omkring och titta på allt folk. Stannade på en vinbar för lunch ... japp, det blev flytande föda för min räkcoctail bestod av 5 stora räkor och lite sås. Till detta provade jag 3 olika Chardonnayviner medan maken tog Sauvignon Blanc. Tur nog var det inte mycket i varje glas så vi vart varken glada eller vingliga efteråt.

På tal om att jag tidigare sagt att jag inte shoppar när jag är ute och reser. Första dagen köpte jag mig ett par Skechers. Detta var planerat då jag avstod från att köpa när vi var i Amsterdam. Har ett par i från HK och där kostade dem ca 300 kr - här ca 400 kr och i Amsterdam ca 700 kr. Igår slank även ett par Levis jeans ned för 200 kr. Det är REA här i SF sen ett par dagar tillbaka.

Men dagens mest minnesvärda händelse igår och något jag kan rekommendera alla som åker till SF är att vi gick in på the Manhattan Bank och åkte upp till 52:a våningen och deras restaurang. Där intog vi en varsin coctail och tittade på när dimman svepte in över SF. Ett tips vi fått från vår kompis. Gå dit vid 16-tiden och sitt vid ett panoramafönster.

På kvällen hade vi bokat en restaurang och denna gång kom vi ut. Maten var god, min huvudrätt riktigt god, vinet var supergott men ändå tycker vi inte att maten och hela upplevelsen nådde upp till kostnaden. Jag tror att restaurangen vi bokat första kvällen hade blivit bättre men den var full. Restaurangen vi gick till var "our pick" i Lonely Planet.

Maken var dessutom så trött så han höll på att somna i maten. Han hade huvudvärk och klarar inte alls tidsomställningen lika bra som mig. Jag å andra sidan får se hur jag klarar denna dag då jag vaknade upp 04.00 imorse. När jag väl somnat igen så ringde min mobil ... grrrrr... Den är numera på ljudlös.

Så ... snart dags att gå i lite affärer innan vår kompis kommer och hämtar oss för en guidad tur.

• Lapinette

Vi lyckades igår, fota bron, men dimman var då på väg in igen. Idag blir det ingen rapport och troligen inte de närmaste dagarna då vi ska vidare till Yosemite och jag tror inte det finns någon uppkoppling på det hotellet. Hade en suverän dag igår med vår kompis. Han kom och hämtade oss i en cab så vi susade omkring i SF och söderöver med håret vinande i vinden. Härligt! Nej, nu måste jag packa och stänga ned innan maken blir galen.

Svar på tråden Go to gate