måste bara lägga mig i debatten om massörer, kiropraktiker mm då detta är en ständigt återkommmande fråga i mitt yrke sen man iöht började praktisera alternativa metoder vid värk o stelhet.
Kiroprakter kan vara bra att besöka där man vet EXAKT vad som är fel men inte annars. Det finns många många som blivit felbehandlade och förstörda i lederna och fått kraftigt värk i resten av sitt liv. det är inte ngt vi eller läkarkåren rekomenderar till ngn som är skadad. dock kan det som sagt hjälpa de som VET vad felet är och vet hur det ska behandlas.
Massörer kan det onekligen vara skönt att gå till. de mjukar upp muskler och löser ens spänningar och man mår oftast omedelbart bättre - MEN det är enbart ngt som mildrar ens symptom, det tar inte bort problemet. du får spänningar och ömhet av ngt annat, som dålig arbetsställning, dålig hållning, stress etc och det kan inte ngn massör bota tyvärr. så istället för värktabletter kan det fungera m massage men inte om värktabletterna är inflammationshämnande då har de en läkande funktion.
strechning är en annan omtvistad fråga och där är skolorna delade, vissa av våra ortopeder förespråkar det och vissa pratar om att visst kan det var skönt men det gör inte så mkt för kroppen. i vilket fall är det inte farligt om man inte har en oupptäckt ledsjukdom eller kraftig bäckenbottenuppluckring eller är överrörlig i övrigt - då ska man ta det lugnt m stretchningen
Sådär ja, nu har jag sagt mitt och hoppar tillbaka till "den andra tråden" ;)