• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

Aha Moppy,

jag hade fått uppfattningen att alla som var under 35 var tvungna att betala för NUPP nu??
    Men jag kan ha missförstått det hela också.

• _koko_

ang nupp/kub så kan man få remiss (= inte betala) även om man är under 35 om man kan påvisa t ex sjukdomar inom släkten el dyl. Annars kostar det och då ska läkaren inte gnälla som moppys gjorde!

Har precis varit på långlunch och ska på ansiktsmassage och färgning av ögonbrynen om en timme, blir inte mycket jobbat idag.

• BrudSommar2006

Moppy, jag tror också att man får betala om man inte fyllt 35 än vid beräknad födsel, är det 1500 kr, jag minns inte? Tror att det gäller inom landstinget också, kanske kan du ringa KS igen? Själv har jag ju fyllt 35 så jag behövde inte fundera på det.

• sweetstreet

Å koko, låter underbart!!
    Bra att du är fin till imorgon så att äggen trivs!!! :) :)

Nu ska jag till jobbet.

• mugglesfan

StoraSyrran: det står att man kan resa utan läkarintyg fram till v28 men att personal kan kräva skriftligt att man inte är längre gången än så. Så jag tänkte ta med mitt moderskapsintyg från BM, det borde räcka. Där står mitt BF-datum, sedan får de räkna själva Men tack för tipset!

Hjortron: fast för frullan lyckades det med varjedagssex så det är nog olika för alla. Men du kan ju pröva varannandagsmetoden denna gången

• mugglesfan

Oj, Vänner-fan - vad tråkigt om du åkt på graviditetsdiabetes! Hoppas att det inte var det utan bara tillfälligt högt blodsocker!!! Detta är en grej jag funderat på eftersom min mamma diagnosticerades med diabetes i februari och jag inte vet om man är mer känslig för graviditetsdiabetes om man har vanlig diabetes II i släkten. Hoppas som sagt att det var tillfälligt högt bara.

Men försök att inte racka ner på dig själv - du gjorde det ju absolut inte medvetet i så fall! Det kan nog hända även om man är duktig med att inte äta sött...

• Moppy

Jag får väl se om jag behöver betala eller ej, om jag måste är det välinvesterade pengar ;)

Vickan - bra med miljövänlig hårfärg. Är väl också extra skonsamt när man är gravid? (även om jag verkligen inte tror på den gamla uppfattningen att vanlig hårfärg kan skada barnet).

Vänner-fan: så tråkigt OM du nu fått grav-diabetes. Men som Muggles sa, inte ditt fel alls. Vet du förresten hur mycket socker det är ok att äta under graviditeten utan att man är i farozonen? Så mycket skit jag stoppat i mig nu när jag mått illa, ligger jag säkert risigt till också...

• mugglesfan

Om man får betala el inte är olika i olika landsting, tex i Västra Götalands landsting måste man betala för NUPP/KUB (1800 kr) oavsett om man är under el över 35 år. Men är man över 35 får man däremot göra fostervattensprov gratis. De har liksom inte lagt till KUB till gratismenyn här på västkusten än

Jag tycker det var helt fel av läkaren att ifrågasätta varför ni vill göra KUB. Det ironiska är att de flesta barn med Downs som föds idag har yngre föräldrar, under 30 typ, pga att dessa föräldrar utgår ifrån att de inte kommer att drabbas och därför inte testar.

Du skulle frågat här istället Moppy - här finns nog mer kompetens på hur man gör NUPP/KUB eftersom vi är flera som gjort det Du har väl fått svar på det nu från KS antar jag men blodproverna visar på två olika hormonnivåer som har ett visst förhållande till varandra om barnet är friskt och ett annat förhållande om det finns risk för kromosomsjukdomar. Och det är ju 2 kromosomsjukdomar till förutom Downs som man kollar av (kommer inte ihåg vad de hette nu).

Svar på tråden När märker man av det?