• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • viktualia

Moppy - helt störd av den här tråden så frågade jag faktiskt när jag gjorde slingorna där - om deras metod var bättre för gravida... men det var ingen större skillnad...

... det där med att undvika hårfärg som gravid har två förklaringar som jag har förstått det hela:

1. Gravidhormonerna kan spela färgen ett spratt och göra så att färgen inte fäster lika bra som annars eller inte blir samma färg som annars.

2. Det finns en diskussion om det är så nyttigt att färga håret som gravid för att kemikalierna kan sprida sig.

Jag tror inte speciellt mycket på nr2....

• Moppy

Precis Muggles, jag visste att jag hört att det var 2 kromosomer till man testade för, eftersom min syster, när hon väntade barn, fick dåliga värden på en av de andra kromosomerna (ej Downs). (Barnet visade sedan vara helt friskt). Dessa två andra kromosomer hade läkaren förstås ingen aning om. Han började även dilla om att blodprovet visar risken för ryggmärgsbråck, men på Karolinska sa de att det gör det inte alls. Han måste ha pratat om ett gammalt sk ATP test som man gjorde innan de avancerade ultraljuden gjordes, som testade ngt slags protein i blodet. Detta test har iallafall ersatts sedan länge av bättre ultraljudsundersökningar....

• mugglesfan

Såhär står det på growingpeople.se:
    Kroppens känslighet för insulin minskar när du är gravid. Orsaken är framför allt att moderkakan bildar tillväxthormon, som bland annat gör att känsligheten för insulin minskar. Kroppen försöker kompensera genom att producera 2-3 gånger mer insulin än normalt när du har ätit. Trots det stiger blodsockret cirka 1,5 gånger högre än normalt (se bilden). Före nästa måltid har blodsockret återgått till det normala eller något under det normala.

Det var inte så att du precis hade ätit när de tog blodsockret Vänner?

• Vänner-fan

Hej tjejer!

Snällt att ni bryr er. Min shoppinglycka var inte speciellt stor idag, men jag fick iaf tiden att gå och hade läst att motion ju ska vara bra även i detta fallet och direkt när jag kom hem så ringde de från min MVC. De hade givetvis inte fått tag i någon tid förrän en vecka efter mitt BF-datum, dvs. om två veckor. Men så verkade hon som ringt inte haft koll mitt BF-datum heller, vilket jag tycker var väldigt dåligt. (Min nya BM jobbade tydligen inte idag.) Men jag kunde själv ringa ett annat ställe och kolla om de hade tid tidigare, så det gjorde jag och tryckte verkligen på att jag ska föda när som helst, så jag fick tid där på fredag morgon. Hon jag pratade med där sa att jag ska äta som vanligt fram tills dess, dvs. inte undvika saker och så. Men jag vet inte om jag kan äta nåt sött nu, det är enbart förknippat med dåligt samvete.

Brudsommar,
    För att besvara din fråga så har mitt glukos-värde hoppat upp och ner. 3,5-6,7-5,4-5,1-7,6 och nu senast 8,0.

Åh, jag hoppas verkligen att det inte är grav.diabetes. Muggles, alla har frågat mig om vi har diabetes i släkten, så jag antar att det finns viss ärftlighet. Men vi har det inte i släkten. Men skulle det vara så att jag har det så ökar risken att få vanlig diabetes senare. Risken för havandeskapsförgiftning ökar också. Fy, jag tänker aldrig mer ta kostråd och sånt "med en nypa salt". Det är inte värt det när man sen sitter här och våndas, jag lovar!

• mugglesfan

Moppy: jag fick stort förtroende för dem som gjorde vårt KUB här i Göteborg och testresultatet som vi fick utskrivet var mkt noggrannt med en massa siffror (det är därför jag inte kommer ihåg alla detaljer). Men man ska nog ändå komma ihåg att testet inte är 100%, dvs man kan få dåligt resultat och få ett friskt barn och tvärtom. Men ändå kändes det bättre för oss att ha gjort testet än att strunta i det. Vi blev aldrig någonsin ifrågasatta vilket var skönt. Det låter som en mossig läkare...

• mugglesfan

Då låter inte det värdet du hade som så hemskt högt ändå Vänner. SE här:

Den andra metoden innebär en förenklad glukosbelastning vid ett tillfälle i graviditetsvecka 28. Du får då dricka en vattenlösning av 75 gram glukos i 300 ml vatten.

Glukos ett annat namn på druvsocker.

Efter två timmar tar barnmorskan ett blodprov i fingret.

* Om glukosvärdet i plasma är 10 mmol/L eller högre definieras det som graviditetsdiabetes.
    * Om värdet ligger under 8,6 mmol/L är det normalt.
    * Däremellan kallas det nedsatt glukostolerans (kroppens förmåga att ta hand om tillfört socker är nedsatt).
    (återigen growingpeople.se:
    www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp&find=graviditetsdiabetes&findwholeword=False)

• Vänner-fan

Jo, jag hade ganska nyss ätit och druckit mjölk. Men det hade jag alla andra gånger också. Fast det är klart, de skriver remiss när man har minst 7,8, så jag kan ju haft förhöjt värde varje gång då. Den enda gången jag varit där utan att ha ätit innan så kollade de inte glukosen dumt nog.

• mugglesfan

Japp, jag läste också att motion är bra (och det vet jag även pga min mamma) och du har ju motionerat jättemycket fram tills nu eg, så jag tycker allt du har gjort det du kan. För mig ökar sockersuget när jag trappar ner motionen, kanske det du känt av? Du har väl inte kunnat hålla på i samma takt nu på slutet? Jag tror de kommer att komma fram till att det inte är grav-diabetes, det låter inte som ett så högt värde tycker jag.

• Vänner-fan

Muggles,
    tack för att du kollar upp grejer! Men 10 mmol/L gäller efter att man druckit den där sockerlösningen på fastande mage, det är alltså inte samma som om jag hade fått 10 nu hos BM om jag fattat det hela rätt.

• Vänner-fan

Ja, motionen kan de sannerligen inte klaga på! Jag var ju på gymmet fram tills för två veckor sen och efter det har jag yogat och gått lite promenader, om ej inte så långa. Men shoppat har jag gjort en del också och jag var ju på den där mässan och då går man nog mer än under en kortare promenad.

Att sötsuget ökat beror nog väldigt mycket på att jag är hemma på dagararna och att jag inte kan spara godsaker som ligger i skåpen. Vi hade t.ex. tänkt ta med chokladkakor till förlossningen för de tipsar om det som smärtlindrande, men insåg att vi får köpa de när värkarna satt igång i så fall, för annars skulle vi få köpa nya hela tiden. Men det var ju innan jag fick veta detta.

Svar på tråden När märker man av det?