• solsti­ckan
    Äldre 30 Jun 19:21
    62382 visningar
    148 svar
    148
    62382

    Ris dödar visst fåglar

    Tänkte bara reda ut denna debatten en gång för alla. Det spelar ingen roll vad som står på Naturvårdsverkets hemsida eller vart det nu var, RIS DÖDAR FÅGLAR.

    Jag jobbar som kyrkovaktmästare och nu i bröllopstider plockar vi ständigt döda fåglar.

    De har jättestora uppsvällda magar och det är alltid massor efter en vigsel. Vi ser hur de sitter och pickar i sig och sen hittar vi dem döda.

    Så ta det från en som sett det med egna ögon, kasta inte ris på bröllop. Det finns massor av bra alternativ, såpbubblor, rosenblad, puffat ris eler om ni verkligen vill gynna fåglarna; solrosfrön.

  • Svar på tråden Ris dödar visst fåglar
  • Sister of the Night
    Äldre 6 Jul 18:32
    #0

    Fast fimpar måste ju vara farligt! (Om vi nu ska vara seriösa om fimparna alltså) Har sett en and peta i sig en liten fimp, förhoppningsvis svalde den inte utan kasserade munsbiten. Ren tokak är ju skitfarligt att äta, så en fimp med tobak kavr borde inte vara så nyttigt.
    Fast jag medger att detta inlägg hjälper till att spåra ur tråden...

  • Proppe­n81
    Äldre 6 Jul 22:05
    #0

    Smurfina: hehe jo visst är det så.. jag tycker det är orhört roligt...:)

    Jag kan hålla med om att diskussionen är litet löjlig nu, även om det inte var det från början... djruvän som man är..:) Men men..:)

  • *Fenix­*
    Äldre 6 Jul 23:11
    #0

    Att bry sig om djuren tycker jag absolut man skall göra! Och svaret är nej, jag har förstås inte forskat på duvornas fimpätande. Alla duvor dör förr eller senare, det skulle de göra oavsett vad de åt.
    Våra undulater hade alltid fri tillgång till mat, den undulat som dog var en nykläckt unge, de andra levde i många år. Så de överåt sig iaf inte. Dock så gav vi dem inte ris, men jag är av uppfattningen att det inte skulle vara farligare än nåt annat de äter.
    NOG OM DET från min sida.

    Vi undrar i vår lilla stuga: Vad är det för fel på serpentiner? Det skall vi ha. Fåglarna äter det inte, alla glada och lyckliga, och det är festligt och fint. Och lär knappast göra ont att få på sig...

  • Sister of the Night
    Äldre 7 Jul 00:18
    #0

    Me like!! :D

  • solsti­ckan
    Äldre 8 Jul 11:28
    #0

    Först vill jag börja med att säga att jag inte på något sätt är involverad i någon försäljning av alternativ till ris. Det var ett slag under bältet.

    Det är klart att man inte vet vad man ska tro när så många sidor skriver att det är ofarligt, men faktum kvarstår: Jag och ett flertal andra personer har på olika platser observerat flera döda fåglar efter vigslar med riskastning. Det gör vi aldrig annars.

    Om någon kan ge en rimlig och logisk förklaring till varför de dött, så är jag beredd att tro på att ris är ofarligt.
    Men om någon av er hade sett det som jag har sett skulle ni antagligen dragit samma slutsats som jag.

    Jag skrev inte denna tråden för att knäppa nån på näsan eller förbjuda folk från att använda ris, utan bara för att informera om vad jag sett och tror. Sedan får var och en bilda sig en egen uppfattning och göra som de vill.

    Nu känner jag att denna diskussionen inte leder någonstans, så jag drar mig ur tråden nu.

    Hoppas ni fått ut något av mina observationer.

  • Damen i röd hatt
    Äldre 8 Jul 11:49
    #0

    Oavsett vad man tycker så upplever jag detsom attman inte behöver känna sig förorättad eller sårad. Att högdramatiskt tala om att diskussionen inte leder till något och man lämnar diskussionen känns som en löjeväckande surhet.

    Öppnar man en diskussion så tar den olika vägar, den leder alltid till något. Att en TS sedan inte gillar det är inte relevant. Här på BT sticker samtalen åt de mest konstifika håll. Jag har fått mycket hjälp av alal dessa konstiga håll, och blivit en bättre bröllopsplanerare tycker jag. Åtminstone för egen del så tycker jag det är bra att diskussionerna ibland sticker iväg.

    Tyvärr har denna tråds TS nu lämnat tråden, men annars hade det varit spännande och roligt att få fortsätta samtalet, eftersom jag tycker att TS tar upp en viktig aspekt på bröllopet och den oro som man kan känna inför olika myter, rykten och sanningar. Vi ses i en annan tråd kanske?

  • Sister of the Night
    Äldre 8 Jul 21:11
    #0

    Fast Damen i röd hatt, jag tycker inte att TS formulering tyder på vare sig högdramatisk benägenhet eller surhet, (ännu mindre av det löjeväckande slaget).
    Jag tolkar hennes inlägg som... tja, exakt det hon skriver.
    Visst är det intressant att diskussioner emellanåt är så levande som de kan bli ibland. Men känner man att man gett sitt, så att säga, så måste det ju vara OK att dra sig ur - och att informera om att man gör det?

  • Sister of the Night
    Äldre 8 Jul 21:12
    #0

    PS. Solstickan, ditt bidrag till debatten i denna fråga har jag funnit synnerligen intressant. DS.

  • Hexmas­ter
    Äldre 8 Jul 23:19
    #0

    "Jag och ett flertal andra personer har på olika platser observerat flera döda fåglar efter vigslar med riskastning. Det gör vi aldrig annars."

    Jag har inte en aning om vem "du" eller "ett flertal andra personer" är. Inte heller vet jag om det du påstår är sant, hittepå eller mittimellan. Med tanke på tyngden hos de som menar att ris är totalt ofarligt så krävs det väldigt mycket mer än ett anonymt tyckande på nätet för att jag ska ändra uppfattning. Tycker inte du det?

    I synnerhet som jag aldrig aldrig hört från folk i branschen, där jag händelsevis själv jobbat, om döda fåglar vid bröllop.

    Så: Ris är ofarligt för fåglar. Tills motsatsen bevisats.

  • Bröllo­pstorg­et
    Äldre 10 Jul 11:55
    #0

    Nu vill jag inte på något sätt lägga mig i debatten men skulle vilja förmedla ett brev som vi mottagit från Steve Dahlfors på Sveriges Ornitologiska Förening för ett par månader sedan.

    "Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris. Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen. I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
    Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.

    Steve Dahlfors
    Sveriges Ornitologiska Förening!"

    Debatten om att fåglarna skulle dö pga att riset sväller i deras magar verkar således ganska långsökt. Det förefaller mer troligt i så fall huruvida fåglar känner mättnadskänsla eller inte, dvs. om risken finns att de föräter sig för att tillgången tillfälligt är stor. Det sistnämnda har jag tyvärr ingen fakta om, men det går säkert att få fram.

    //Charlotte
    Redaktionen

  • fruSol­li
    Äldre 11 Jul 14:15
    #0

    hej nu är jag gift!
    vi använde ris med gott samvete!

    har skrivit om att pärlsocker rekomenteras för att det blir bra på bilderna. hur vidare det blir bra återstår att se! eftersom vi itne fått se bilderna än ;)

    pärlsockret gav små grå prickar på min mans frack även fast jag skakat de i en sil för att få blort dammet. det var hursom hälst jätte lätt att bara borsta bort de lilla sockerdammet som fastnat på hans frack.

    det fastnade med pärlsocker i min fisyr än det fastnade ris. förmodligen för att riset är blankare och slätare. det var lite som itne syntes som jag itne brydde mig och attt plocka bort från håret och när vi plockade ur frisyren på kvällen så hade det itne smält utan låg där i håret i samma skick som när det vart ditkastat :)

  • mammen
    Äldre 11 Jul 15:13
    #0

    En ny idé: Cocosflingor! :D

  • Fru The
    Äldre 11 Jul 15:14
    #0

    cocos låter kul!..

    Nån som förresten vet om cocos är en nötväxt egentligen? Tänkte på nötallergiska...

  • Proppe­n81
    Äldre 11 Jul 15:18
    #0

    huruvida det är e nöt eller inte vet ajg inte, men många nötallergiker reagerar på cocos liksom de reagerar på jordnötter som egentligen är en baljväxt, så ta det försiktigt...

  • fruSol­li
    Äldre 13 Jul 02:15
    #0

    angående cocos så står det om det i en länk som tidigare är postad i trådan att det iten är någon höjdare eftersom de enleigt utsago ska ge fetfläckar

  • Fru The
    Äldre 13 Jul 17:17
    #0

    det kan jag tänka mig att den gör..

  • Äldre 25 Mar 14:16
    +1

    Ris och andra spannmål utgör huvudföda för mängder av fåglar. Sluta sprida illa underbyggd "fakta".

  • Äldre 27 Mar 12:30

    Jag har aldrig hör att fåglar dör av ris de är ju inte en logiskt. Fröer och spannmål  är små fåglars huvudföda och ris är inte långt i från. Det är ju mer troligt att (om de nu är fåglar som där i sammanband med vigsel) det är på grund av fimpar.   

Svar på tråden Ris dödar visst fåglar