• solsti­ckan
    Äldre 30 Jun 19:21
    62382 visningar
    148 svar
    148
    62382

    Ris dödar visst fåglar

    Tänkte bara reda ut denna debatten en gång för alla. Det spelar ingen roll vad som står på Naturvårdsverkets hemsida eller vart det nu var, RIS DÖDAR FÅGLAR.

    Jag jobbar som kyrkovaktmästare och nu i bröllopstider plockar vi ständigt döda fåglar.

    De har jättestora uppsvällda magar och det är alltid massor efter en vigsel. Vi ser hur de sitter och pickar i sig och sen hittar vi dem döda.

    Så ta det från en som sett det med egna ögon, kasta inte ris på bröllop. Det finns massor av bra alternativ, såpbubblor, rosenblad, puffat ris eler om ni verkligen vill gynna fåglarna; solrosfrön.

  • Svar på tråden Ris dödar visst fåglar
  • Sister of the Night
    Äldre 6 Jul 18:32
    #0

    Fast fimpar måste ju vara farligt! (Om vi nu ska vara seriösa om fimparna alltså) Har sett en and peta i sig en liten fimp, förhoppningsvis svalde den inte utan kasserade munsbiten. Ren tokak är ju skitfarligt att äta, så en fimp med tobak kavr borde inte vara så nyttigt.
    Fast jag medger att detta inlägg hjälper till att spåra ur tråden...

  • Proppe­n81
    Äldre 6 Jul 22:05
    #0

    Smurfina: hehe jo visst är det så.. jag tycker det är orhört roligt...:)

    Jag kan hålla med om att diskussionen är litet löjlig nu, även om det inte var det från början... djruvän som man är..:) Men men..:)

  • *Fenix­*
    Äldre 6 Jul 23:11
    #0

    Att bry sig om djuren tycker jag absolut man skall göra! Och svaret är nej, jag har förstås inte forskat på duvornas fimpätande. Alla duvor dör förr eller senare, det skulle de göra oavsett vad de åt.
    Våra undulater hade alltid fri tillgång till mat, den undulat som dog var en nykläckt unge, de andra levde i många år. Så de överåt sig iaf inte. Dock så gav vi dem inte ris, men jag är av uppfattningen att det inte skulle vara farligare än nåt annat de äter.
    NOG OM DET från min sida.