• solstickan

    Ris dödar visst fåglar

    Tänkte bara reda ut denna debatten en gång för alla. Det spelar ingen roll vad som står på Naturvårdsverkets hemsida eller vart det nu var, RIS DÖDAR FÅGLAR.

    Jag jobbar som kyrkovaktmästare och nu i bröllopstider plockar vi ständigt döda fåglar.

    De har jättestora uppsvällda magar och det är alltid massor efter en vigsel. Vi ser hur de sitter och pickar i sig och sen hittar vi dem döda.

    Så ta det från en som sett det med egna ögon, kasta inte ris på bröllop. Det finns massor av bra alternativ, såpbubblor, rosenblad, puffat ris eler om ni verkligen vill gynna fåglarna; solrosfrön.

  • Svar på tråden Ris dödar visst fåglar
  • Ellte

    Men Malin, själva myten kommer ju från just bröllopsris och då använder man normalt inte KOKT ris :?

  • GithKat

    Ellte: så sant så.

    Sen bör man nog tänka på att det finns fåglar i både Indien och Kina där det odlas ris i massor. Jag har då aldrig hört talas om sprängda fåglar utmed risfälten där, inte heller i samband med skördandet av riset.. Det är en myt och en dålig sådan.

    Många kyrkor vill inte att man kastar ris då detta ofta drar till sig råttor och möss. Hör med kyrkan vad som gäller och rätta er efter det.

  • GithKat

    Här är en länk till som kanske nu hjälper till att ta död på denna myt

    www.faktoider.nu/ris.html

    Om man väljer annat ris än vanligt, välj det av rätt anledning och inte för ni har gått på myten om att ris skulle döda fåglar.

  • *Fenix*

    Vi hade en fågel som sprack, en liten undulatunge. Det var ohyggligt hemskt. Den sprack verkligen av att den ätit. Vad hade den ätit? Jo - fågelfrön! Undulatmat. Inte ris. Den hade säkerligen inte klarat sig bättre med ris, men den sprack trots att den inte ätit ris.
    Usch. Fortfarande hemskt såhär 20 år senare.
    Att den lilla parveln sprack berodde troligen på fel i själva fågeln, inte på fel i vad eller hur den åt.
    Tror inte att ris är farligt för fåglar.

  • Maria

    Hmm, läste länksidan, och visst stämmer det att fåglar äter ris i naturen. I mitt hemland är det vanligt och ett problem för risbönderna som ju inte vill ha skörden uppäten. Då handlar det alltså om att de äter rått ris, med skalet på (de flesta i Sverige har aldrig sett sådant ris - det som säljs som "råris" här har bara det tunna innerskalet kvar - inte ytterskalet, då vore det oätligt för människor). Om sedan svenska fåglar som ej är vana vid ris klarar det samma vet jag inte, men experterna tycks ju anse detta. Skulle det kunna finnas någon annan förklaring än riset till att TS hittar döda fåglar vid kyrkan ? Bekämpningsmedel ? Att fåglarna flyger in i kyrkfönstren ? Om ni hittar så många döda fåglar så vore väl det bästa om en ett ett par sådana död fåglar blev inlämnade till Statens veterinärmedicinska anstalt eller liknande och obducerad ? I så fall skulle man ju kunna säga mera säkert om riset verkligen är dödsorsak eller om det är något annat som ligger bakom ?

  • solstickan

    För att klargöra:

    Vi hittar ALDRIG döda fåglar när det inte varit vigsel eller när annat än ris använts.
    Ibland ser vi fåglar äta riset som har något kännetecken och hittar sen just de fåglarna döda. Magarna är uppsvällda, så blir det inte av att flyga in i fönster.

    Vi använder inget bekämpningsmedel och det gör heller ingen i närheten. (småfåglar flyger inte så långt på sommaren).

    Ni får dra era egna slutsatser, vill ni chansa så gör det.

    Men är det värt att kanske döda mins tiotalet fåglar för att behålla en gammal traditon?

  • Anna O

    Hörde med Viltenheten på Statens Veterinärmedicinska Anstalt som menade att det inte ska vara någon fara för fåglarna, men solstickan ger helt klart en tankeställare...

  • gill

    Det säger ju sig själv att det är farligt, det SVÄLLER JU... Man är dum om man inte kan tänka så långt själv...

    Är samma med hästar, mat som på något sätt kan svälla i magen måste lösas upp i vatten, annars kan dom dö...

  • Afrodite_Aug-07

    Har suttit och googlat på det här nu en hel del. Det jag finner.
    Svenska och utländska sidor från vetinärer, samfund, naturvårdsverk osv. Alla är eniga, ris är inte farligt för fåglar. Jag har inte lyckats hitta en endaste seriös sida som pekar på att ris skulle vara farligt för fåglar, men väl lätt över 50 st sidor (internationellt) som säger motsattsen.
    Det enda som pekar mot som jag funnit är en person här på BT som säger sig med egna ögon observerat att efter riskastning har hon funnit döda fåglar med uppsvällda magar.
    Från början var jag inställd på att detta kanske inte är en myt, men efter att verkligen ha lagt energi på att söka fakta så börjar jag vackla.
    Om nu ris är farligt så borde det ju någonstans finnas dokumenterat av någon kunnig instans, naturvårdsverk, veterinär, ornitolog eller annan kunnig. Men jag har inte kunnat hitta det.
    Jag är nu mer benägen att tro att detta är en myt eftersom alla experter i området talar mot att ris är farligt. Men jag är ju långt ifrån omöjlig att ändra uppfattning. Vore intressant att läsa om någon annan kunde hitta fakta som bevisar motsattsen, att ris skulle var farligt.

  • anne på grönkulla

    Men ris sväller ju faktiskt bara efter rätt lång tid i kokande vatten, inte bara av lite fukt eller väta. Inte ens riskorn som ligger klänge i saltkar, där syftet är att det ska suga upp fukt, blir ju särskilt uppsvällda. Jag vet inte mycket om fåglars matsmältning, men har svårt att tro att deras magar har kokförhållanden.

    Vill dock inte förneka att TS observation är tankeväckande. Men det är en observation, kanske över lång tid, men av en person.

Svar på tråden Ris dödar visst fåglar