• solstickan

    Ris dödar visst fåglar

    Tänkte bara reda ut denna debatten en gång för alla. Det spelar ingen roll vad som står på Naturvårdsverkets hemsida eller vart det nu var, RIS DÖDAR FÅGLAR.

    Jag jobbar som kyrkovaktmästare och nu i bröllopstider plockar vi ständigt döda fåglar.

    De har jättestora uppsvällda magar och det är alltid massor efter en vigsel. Vi ser hur de sitter och pickar i sig och sen hittar vi dem döda.

    Så ta det från en som sett det med egna ögon, kasta inte ris på bröllop. Det finns massor av bra alternativ, såpbubblor, rosenblad, puffat ris eler om ni verkligen vill gynna fåglarna; solrosfrön.

  • Svar på tråden Ris dödar visst fåglar
  • Ellte

    Men Malin, själva myten kommer ju från just bröllopsris och då använder man normalt inte KOKT ris :?

  • GithKat

    Ellte: så sant så.

    Sen bör man nog tänka på att det finns fåglar i både Indien och Kina där det odlas ris i massor. Jag har då aldrig hört talas om sprängda fåglar utmed risfälten där, inte heller i samband med skördandet av riset.. Det är en myt och en dålig sådan.

    Många kyrkor vill inte att man kastar ris då detta ofta drar till sig råttor och möss. Hör med kyrkan vad som gäller och rätta er efter det.

  • GithKat

    Här är en länk till som kanske nu hjälper till att ta död på denna myt

    www.faktoider.nu/ris.html

    Om man väljer annat ris än vanligt, välj det av rätt anledning och inte för ni har gått på myten om att ris skulle döda fåglar.

  • *Fenix*

    Vi hade en fågel som sprack, en liten undulatunge. Det var ohyggligt hemskt. Den sprack verkligen av att den ätit. Vad hade den ätit? Jo - fågelfrön! Undulatmat. Inte ris. Den hade säkerligen inte klarat sig bättre med ris, men den sprack trots att den inte ätit ris.
    Usch. Fortfarande hemskt såhär 20 år senare.
    Att den lilla parveln sprack berodde troligen på fel i själva fågeln, inte på fel i vad eller hur den åt.
    Tror inte att ris är farligt för fåglar.

  • Maria