Majbrudar 2005 del 3
Tänk vad tiden rusar iväg! Maj närmar sig med stormsteg och vår gamla tråd är avstängd! Hoppas ni alla hittar hit istället.
Här är den gamla: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m836954.html
Tänk vad tiden rusar iväg! Maj närmar sig med stormsteg och vår gamla tråd är avstängd! Hoppas ni alla hittar hit istället.
Här är den gamla: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m836954.html
Fick precis klart med våra tårtor, blir en arbetskamrat som gör dom. Har ätit av hennes tårtor innan och dom är mina absoluta favoriter! såå underbara oc´h precis lagom söta! *glad att det mesta verkar lösa sig*
Majhumlan:
Det låter super gott!
Vi ska också har hjort till huvudrätt, och vi har bersällt hallon och choklad moussetårta MUMS!!!!
Mm kanel och vaniljsmaksatt pannacotta låter helt underbart *dreglar* tur att min älskling lagar middag åt mig just nu fast för tillfället är han i tvättstugan och jag sitter här ;)
Själv ska vi laga all mat själva utom förrätten som mamma ordnar och tårtorna som vi köper. Vår meny ser ut som följer:
Västerbottenost- och trattkantarellpaj servard med lite ruccola, tomat och ett hjärtformat kuvertbröd
Fläskfilé marinerad med soltorkade tomater och basilika serverad med potatisgratäng med västerbottenost. Sås av fraiché, smulad fetaost och örtkryddor och en härlig grönsallad
Hjortrontiramisu
Tårtan är en chokladapelsintårta som är så god och med en underbar orange spegel som passar så bra till vårt färgtema som är hjortronfärg!
Emzer.
Fy sjutton vad smaskigt!
Vi kommer också laga en hel del själva. Men ju närmare bröllopet kommer desto mer tjänster köper vi in. Vi tänkte laga all mat och baka tårtorna själva, men nu har vi beställt tårtorna och varmrätten. mycket av maten kommer från mina föräldrars gård och skog.
Så här ser vår meny ut:
Fördrink:
Mousserande med frysta smultron (plockade i somras). Mördegshjärtan med parmesan(som snacks).
Förrätt:
Rödbetscarpaccio(vet ej hur det stavas?), röktrådjur, äppel och papparrotssalsa och valnötter.
Öl
Huvudrätt:
Hjortstek, smörstekt kulpotatis,
Kantarellsås, vinbärsgele, pressgurka.
Röttvin
Dessert:
Ingefärskokta päron, grädde och skärgårdshjärtan (smördegskaka med mandel).
Avec, Kaffe och Choklad och hallonmoussetårta.
Det jag funderar på är om man skulle ha någon grönsak till huvudrätten, tex primörer? Vad tror ni?
Det verkar som om alla är i full gång med planering.
Här har det legat på is i snart 2 veckor, influensa, halsflussar och andningsbesvär har satt lite käppar i hjulen.
Nu är det då min tur att bli sjuk, jag som absolut inte har tid.
Ja, men det löser sig nog.
Jag har varit hos en underbar nagelbyggare och fått "tippar", det är tänkt att hon ska göra "brudnaglar" åt mig.
Konditorn ska jag träffa först i April, Ja-svar har börjat trilla in.
Hur hade ni förresten tänkt göra med dem som inte svarat innan OSA?
Tar man kontakt själv eller man ränkar det som nej?
Jag har ingen aning.
Nu ska jag gå och pyssla om minm ONDA hals.
Ha de gott alla Maj-brudar.
Om ca. 3 veckor har vi sista osa, och 10 av 90 har svarat...så jag förmodar att vi kommer få ringa runt till en hel massa.
Vi kommer nog vänta en vecka efter sista osa, så de har en chans att komma på att de ska ringa.
Hur ska ni andra göra?
jo tyvätt blir det ju så att man kommer få sitta å ringa runt!!
Imorgon ska jag åka till okalen å titta å även åka till Lillys å betala det sista på min kläning å förhoppningsvis kan dom ta mått för ändringar imorgon med.
Millan
Jag fick veta att min provklänning är klar idag och imorgon skall jag prova den. På tisdag skall jag ta med mig lilla Mamma och titta på tyg. Hurra!!
Fästmannens frackcoat är utsedd och skall sys in litegrann, men den kommer att bli klar kanske veckan efter påsk.
*puffar upp tråden*
Har börjat sy på klänningen, ser ut att bli jättebra! och färgen är underbar!
Liten uppdatering från oss:
Alla kläderna är (förhoppningsvis) klara! Vi har hittat en frockcoat till fästmannen, min klänning är ändrad och klar och hänger i garderboben, tärnans klänning är färdigsydd (men inte provad) och näbbarnas kläder fyndade jag i London förra veckan (inte heller provade, hoppas verkligen att allt passar..). Min ring kom med posten igår och ska nu graveras, jag var hos floristen igår och hindersprövningen är inskickad idag. Så det går framåt och än så länge känner jag mig (ganska) lugn. Insåg igår att det bara var 47 dagar kvar och blev lite pirrig...
Hur ska ni andra majbrudar göra med cape/schal liknande? Vi gifter oss den 7:e och jag har börjat fundera på om någon form av ytterplagg kanske behövs trots allt... Några idéer?
Närmast i tiden är att träffa prästen och planera vigseln, planera musiken till festen med bandet som ska spela, göra rispåsar och träna dans.
Vi har OSA i slutet av den här veckan och halva min släkt har av olika skäl inte möjlighet att komma Känns lite trist..