• AALF

SÖKES: Tilde -76, Paulaa, Jepsson, Lovekitten och MinPrins!!

Jag har försökt att starta en ny tråd för oss eftersom vi redan setts och pratats vid, men lyckas oavsett när jag specificerar i meddelande raden endast era namn, få en massa andra inlägg.

Detta för att slippa gå igenom allt vi redan pratat om....

Så tjejer, vad sägs är det inte dags med en ny tråd?

Kramis / AALF

• Svar på tråden SÖKES: Tilde -76, Paulaa, Jepsson, Lovekitten och MinPrins!!
  • Tilde-76

En liten fråga till er alla...

Hur ser er tidsplan ut i stora drag? När vill ni ha vigseln och när ska ni ha brudskål, sitta till bords, fotografering.

Har funderat massor och gått bet på att vi kanske inte kan ha vigseln förrän 16.30 - kan blir lite för sent.

Som vi tänkt nu så kommer vi se varandra första gången hos fotografen (ca 14.00) Sedan transport till kyrkan (ca 1,5 mil men ingen Stockholmstrafik så det tar ca 15 min att köra )

Sen ska vigseln börja kl 16 (förhoppningsvis)
    Antar att man inte kommer från kyrkan förrän ca 17.15 och då ska man köra ytterligare 3 mil (tyvärr men det är värt resan). Känns som om vi kommer att få lite logistikproblem men vi kommer att bjuda på en toppenfest så jag hoppas det kommer att glömmas snabbt :)

Jag skulle även vilja klämma in fotografering av gästerna innan vi kommer till festen (vi tar nog en liten biltur och skålar i champange innan vi kommer till festen). Är bara rädd att det kommer att dra ut på tiden så mycket att middagen blir sen.

Vad tror ni?

• Tilde-76

Aha... GRATTIS Jeppson.. ska verkligen hålla tummarna att det är det som gör att det är sent.. :)

Då förstår jag att ni väntar ett år...

• Tilde-76

Jeppson: Orkar du maila dina bilder på inbjudningarna till mig? Visst har du mitt visitkort?

Jag har haft en pysselkväll ikväll och har typ 4 förslag på inbjudningar (utan text dock) men tycker inte att någon känns så super... Kan behöva lite hjälp på vägen.

Troligtvis är det för att jag varken har skrivit eller stämplat något heller... ser såklart lite tomt ut.

• augusti2005

Jeppson, förtår om du vill skjuta på det med tanke på vad som KANSKE har hänt, håller tummarna att det blir som du vill! Grunewaldvillan är jättemysig tyckte vi, stora ateljen där man sitter gick i vitgrå färgskala tror jag, kändes ljust och härligt, inte bygdegård. därnere fanns ett rum där man dricker brudkålen om det är dåligt väder, kanske kan man vigas där också? Kaffet dricks två trappor upp i fina salonger med gamla svenska möbler. högst upp finns ett torn med underbar utsikt över vattnet. villan ligger precis vid grand hotell saltsjöbaden (där man kan ha bröllopsnatt...) som ligger i hotellviken, alltså massor med bryggor!
    det var fyrkantiga bord,så man sitter i E antar jag. Finns trädgård också tror jag men den såg vi inte. enda nackdelen är att den ligger i ett bostadsområde så festen måste sluta 1 och alla ute 2. men vi börjar tidigt (vigsel kl 14 så vi tror att vi är där ca 16) så vi hinner festa! det är också relativt dyrt, tror det är 200 per person för lokal, porslin städning. och så betalar vi 1500 extra för att få ha lokalen fredagen innan för att duka och fixa. men vi hoppas att det kommer vara värt det, den kändes som `´vi´`. vi tittade på grand hotell också, men det var för tjusigt och dyrt. folk som jag känner som varit på fest på grunewaldvillan har alla sagt att det var ubnderbart, möjligen lite varmt för det är en atlje med stora fönster-lite växthuseffekt... hoppas detta hjälper och jag inte glömt nåt. det bästa är att åka dit och titta, ring dem, de är jättetrevliga. Saltsjöbaden är härligt som en liten utflykt i allafall, ni kan kanske ta ett dopp i havet i samband med visningen! lycka till med allt!

• Jeppson

Hallå brudar! Nu har jag lagt in inbjudningar på Yahoo så kan ni alla se dem.

• Paulaa

Jepsson! jag håller tummarna... det vore ju verkligen något att fira ;)
    om inte så har du ju mej här som har ändrat från augusti till september bröllop och är lika nöjd med det. september är minst lika fint och färgerna är fina ute.

tilde: hur länge får ni vara i festlokalen?
    jag hade själv tänkt mej att bästa tiden för en vigsel vore runt 15.30 tiden så att det inte blir alldeles för långdraget innan folk får middag. sen har jag även varit på bröllop som har haft vigsel kl 18,30 och det funkade oxå bra men det blev mörkt väldigt fort. så jag tro rinte 16,30 är så sent , tror det blir ganska lagom fast det beror som sagt på vilken tid ni har tänkt att servera middagen och hur länge ni ska ha festen.
    kan du inte ta med dina exempel på inbjudningar på nästa träff så kan vi rösta ;)

• Tilde-76

Hej tjejer!

Detta är långt och krångligt kanske men jag skulle uppskatta om ni har några tips på hur man kan lösa detta...

Det som är bra med platsen där vi får ha festen är att vi kommer att kunna disponera hela området fritt. Ingen annan än vårat sällskap kommer att vara där. Lokalen där vi äter stänger 02 men vi kommer troligtvis bara äta där och ev ha tårta och brudvals där inne. Sedan flyttar vi festen till en annan lokal bara ca 100 meter bort. Utanför den lokalen tänker vi ställa upp tält och kunna ha egen bar och DJ. Kan även servera vickning där (troligtvis bara grilla korv el dylikt)

Är en jättefin plats men det blir tyvärr logistikproblem för oss... kan verkligen behöva diskutera alternativ med er som gått på en del bröllop.

Ja.. vi kan alltså hålla på hur länge vi vill i den sista festlokalen... SUPER! Dessutom kommer ju troligtvis de allra flesta att övernatta på samma område så man har krypavstånd hem. Till saken hör ju att det ligger ca 5 mil utanför stan, i skogen i norrland :)

Till problemet hör att folk måste ju checka in till sina rum oxå. Så logistikproblemet blir...

Gäster kommer fredag (ca 30 som kommer att bo på hotell i stan natten mellan fre-lör)
    Sedan måste de ju byta hotell eftersom övernattning blir på bruket (som sagt 5 mil utanför stan) Blir fel om de bor på bruket i två nätter eftersom vi ska ställa ordning där och då blir man så låst 5 mil utanför stan.

Utgår från stan - kör ca 2 mil till kyrkan - sedan köra 3 mil till festplatsen. Nu är vi i norrlands inland så det finns ingen trafik och 1 mil tar max 10 min att köra

Hur gör man för att inte få stressigt - partydödande pga resor... ????

Så.. om vi har vigsel 16.00. Då måste man nog räkna med att kl är 18 innan alla har kört till festlokalen. (det bästa är nog om man har egen bil i stället för gemensam transport - måste ju tillbaka 5 mil på söndagen oxå)

Kl 18 Incheckning (verkligen partydödare..)

18.30 Mingel och bubbel/brudskål och korttagning av gäster. Har tänkt ha en samlingsplats dit gästerna manas gå löpande för att fotograferas. Finns lista som bockas av med namn och så får någon vara ansvarig för att se till att alla blir fotade.

Frågan är om det blir sent att sätta sig till bords vid 19.30 - tycker nästan det...

Hur löser man incheckningen tror ni? Är ju lite omväg att från sin första hotellnatt köra till festplatsen/nya rum och sen tillbaka 3 mil till kyrkan och sen tillbaka igen.. Stackars gäster....

Ledsen för mitt enormt långa inlägg... :)

• Jeppson

Tilde:
    Vi hade nog tänkt oss en tidig vigsel, typ vid 13 eller så (inbjudningskorten stämmer inte på den punkten). Detta dels för att delen efter middagen ska bli så lång som möjlig, och dels för att det inte ska göra så mycket om det inte blir så sent (många ställen stänger ju vid 2-3). Vi har ju dessutom vigseln på samma ställe som festen.

Så nåt sånt här:
    Vi har vår "bröllopsnatt" dagen innan så vi verkligen får njuta av rummet och varann utan att vara trötta, och få en chans att koppla av, och dessutom få en ordentlig frukost som man står sig på.
    Frissan tillika sminkösen och hennes kollega kommer klockan 8 och gör mig och tärnorna iordning. Det tar två timmar ungefär, plus lite lätt förtäring -och skumpa-paus.
    11 åker vi via floristen till festlokalen.
    Fotografering: kl.12 i området (fotografen är med oss från iordninggörandet till dansen).
    Vigsel: 13-13:40
    Brud(pars)skål, underhållning, mingel, mer fotografering och så bordsplacering så att vi äter kring klockan 15:00.

Sen får vi nog räkna med en 3 timmar eller så för middagen med tal och underhållning och sånt, då vi har den typen av släkt. :)
    Bensträckare och mer underhållning på en halvtimme-timme innan kaffe & avec kring kl.19. Så dansen och baren drar väl igång vid 8 eller så skulle jag tro.
    Om vi ska ha tårtan till kaffet, eller ta den lite senare med bubbel har vi inte bestämt ännu.

Nåt sånt hade vi tänkt oss! :)

PS. Välj "Lägg till en kontakt" istället för "Sök efter en kontakt" och lägg sen till mitt email. :)

• lilla grodan boll

Hej,

gör bara ett kort inhopp i er tråd.

Tilde-76
    Nu vet jag inte vilken stad du utgår ifrån eller i vilken kyrka ni tänker gifta er i (har för mig att du har nämnt Multrå förut men är inte säker). Från Sollefteå är det ca 3,5 mil till Gålsjö så något kortare än du beräknat. Räknar vi från Ö-vik är det däremot ca sex mil, men jag tror att det är från Sollefteå du tänker. Detta gör ju att även kyrkan ligger närmare än beräknat och det går fortare att ta sig dit.

Angående incheckning har jag funderat lite. Jag gissar att ni har ett värdpar, toastmaster eller lämplig förälder som är med och fixar på bruket innan vigseln. Ett sätt skulle kunna vara att de checkar in alla och tar nycklarna (alternativt har nycklarna i dörren till respektive rum) med sig till kyrkan där de kan möta de som ska bo på bruket tio minuter tidigare eller liknande. Allt de då behöver göra när ni kommer till bruket är att lägga in väskan. Det kan ju även finnas dem som åker dit och checkar in innan vigseln, men det går ju att kolla upp i god tid innan.Ni kanske kan ha brudskål och fotografering klockan 18 och sätta er till bords senast vid 19.

Det var några som gifte sig för några veckor sedan och om jag inte minns fel så serverades förrätten 19.20 och deras trubadur tror jag skulle börja spela vid 23 eller 24 och det blev framflyttat en timme i taget till klockan 3. Jag tror inte personalen kom därifrån förrän 5. Brudgummen hade badat kl 7 på morgonen. När kocken började kl 11 dagen efter var matsalen full av frukostätande människor. Lite stressigt för lunch och sånt, men han tog det med ro och skrattade gott åt den mycket bakfulla brudgummen Så det är nogbra med ett körschema så att allt inte blir så försenat som den middagen om ni ska ha DJ eller liknande efteråt. Men sen är det bara att rocka på resten av natten. Det ligger ju mitt i skogen så ingen hör er och kan klaga

• Tilde-76

lilla grodan boll:

Tål definitivt att tänkas på.. :)
    Vi utgår från Sollefteå och du har rätt - det är nog inte så mycket. Man räknar ju mest i tid där uppe

Tanken har slagit mig tidigare att se till att det är incheckat och klart när gästerna kommer. Antar att man får stämma av med de som är långväga och måste byta hotell. Övriga gäster bor endera i Sollefteå eller Ö-vik så för dem är det enklast att bara ställa in väskan.

Låter som ett trevligt bröllop du var på för några veckor sedan.. Vill verkligen inte att allt ska dra ut på tiden alltför mycket. Tycker att det vore toppen om man lyckas sätta sig till bords vid ca 18-18.30 tiden senast.

15 känns som den optimala tiden faktiskt... måste hem och diskutera med mannen :) Han har en del åsikter oxå :)

Svar på tråden SÖKES: Tilde -76, Paulaa, Jepsson, Lovekitten och MinPrins!!