• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Bellis

Hej Hestia!

JAg har just skrivit ännu ett mail till USA, för jag hade fått lite frågor från Sheryl ang beställningen. Hon undrade om jag ville ha haloblocks som passade för både gamla och nya system???? Jag antar att det hade blivit ett missförstånd, för jag var nog lite för otydlig i en inledande rubrik till vår lista. Men det är nog utrett vid det här laget!

Sedan så undrade hon om jag brukar beställa från US ofta och om mina "flat rate mailers" brukar komma fram utan problem. Eftersom jag inte har en aaaaning om vad flat rate mailers är så talade jag om för henne att det sätt hon vanligtvis skickar till Europa på säkert passar för oss också - samt talade om hur det kan gå i tullen! :) Men jag tillade att hon gör som hon känner sig mest bekväm med.

Vi gör upp ekonomiskt sen när jag fått hela summan, tycker jag. Hon skrev att shippingen inte blir mer än $9, kanske lägre. De ska dra allt från mitt VISA sedan, och hon har inte fått mitt kort-nr än. Inte heller bett om det än.

Hm, jag undrar om inte "flat rate mailers" betyder typ vanligt porto-försändelse?

Ja,ja, fram lär det komma! Hoppas jag verkligen...

• Bellis

Johanna- vilka ohyggligt fina kort du har gjort!! Alla "namn-kort" gillar jag speciellt! Jag fattar inte hur du har gjort trycken, men det är supersnyggt tryck och papper!

• Johanna = en lat kock

de med namnen är torrembosserade...

dvs jag har suttit och skrapat med en "pinne med runt huvud" (finns i pandurokatalogen) på vellum (halvtransparent papper) efter text som jag skrev ut baklänges från Word (använde outlinefunktionen för att få så ljusa boktäver som möjligt - annars blir pappret svart när man skrapar)

oj det var svårt att förklara... äh kolla här istället:

www.heroarts.com/learning/technique.cfm

• ester

Det verkar inte bättre än att jag har skaffat mig en ny hobby! Har tillverkat våra julkort idag med servettdecoupage, vilket var jätteroligt! Stod på Panduro och fingrade på både stämplar och embosseringspulver.... Måste nog surfa runt lite innan och titta på stämplar innan jag slår till.

• Johanna = en lat kock

Ester
    jag glömde svara på din fråga...

rent logiskt så borde de vara syrafria om de är arkivbeständiga... (annars förstörs de ju av syran i pappret)

Vad roligt att du har fått en ny hobby!

Jag var hos svärmor idag och fick säkert 30-40rullar med smala sidenband i olika färger och en stor påse udda knappar! Hon håller inte på med en del av sina pysselgrejer längre så jag fick botanisera fritt!

• Bellis

Johanna- har läst din länk, det låter säkert svårare än vad det är, men det måste jag testa snarast!! Det var oerhört fint! Men var hittar jag vellum? Kan det finnas på ett vanligt Bokia tror du, eller går jag till en "mer" pappershandel? Det kanske t.o.m finns på Panduro? Jag är grön, jag vet.....

Ester- vad är servettdecoupage...?

• Johanna = en lat kock

vellum är vanligt halvtransaprent papper - tror att svenskt papper har en sort som heter cromatico... det brukar finnas lite varstans som bokhandlar, panduro, pappershandlar etc..

tack förresten! kul att ni gillar vad jag har gjort!

• Hestia

Johanna - Torrembossing är jättekul! De har en massa schabloner under Anna Griffins på www.whichcrafts.co.uk om du vill köpa färdiga. Hur gjorde du för att få fördjupning i de du skrev? Jag har försökt göra egna i plast, men det har inte gått så bra...

Bellis - Det nya systemet har genomskinliga tejpbitar, det gamla är med svarta tejpbitar. Hon frågade mig samma sak, men jag tog det gamla, för jag tyckte inte det spelade så mycket roll, och det nya var lite dyrare.
    Vidare frågade hon om min brevlåda var "säker", för hon försäkrar inte försändelsen, men det tyckte jag inte heller gjorde något.
    Sedan bad jag henne kryssa för "gift box" på paketet, och det var hon snäll och gjorde. :)
    Jag skickade mitt Master Card-kortnummer till henne i två olika mail, med hälften i varje, för att det skulle bli lite extra säkert (om det nu blir det...) ;)

Du får gärna maila mig om du har fler frågor!
    henrietta@lundkvist.org

ester - Vad kul! :)

• Johanna = en lat kock

jag körde med en mjuk dyna under (gammalt sittunderlag) så behövde jag inte ha schabloner - men det funkar INTE att göra så på vanligt papper tyvärr....

• Hestia

Johanna - Vad synd! :( Jag har bara kört med vanliga schabloner än så länge. Det fungerar inte på vanliga skrivarpapper men på alla sorters tjockare, speciellt bra är handgjorda.
    Har fått maken att lova att han skall bygga en ljuslåda till mig... :D

Svar på tråden Stämpeltråden!