• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Nojsan

Hej alla! Lite mer frågor från stämplingsnovisen som tänker göra inbjudningar... Mitt 'problem' är ju då att jag bor utomlands och vi kommer bara hem två veckor över jul. Därför vill jag beställa allt redan nu, för jag hinner tyvärr inte njuta av 'live' shopping hemma i Sverige. Om jag missar att beställa nåt, så kan vi liksom inte göra våra inbjudningar i vår. Hjälp mig nu!!

Jag har hittat de stämplar vi vill ha - tror jag... Sen skall jag köpa en svart, en silver, en grön och kanske någon annan färg på stämpeldyna. Hur är "brillianze" nån som vet? Nåt annat märke att rekommendera??

Skall också köpa ett genomskinsligt embossingpulver och ett genomskinligt med glitter i. Hur mycket pulver behöver jag för att göra ca. 60 inbjudningskort och bara embossa på en liten stämpel?

Annan fråga om HALOS: Är de utbytbara när man sätter på kardborr - alltså man kan flytta 'handtagen' från stämpel till stämpel eller? Förutsatt att stämpeln är samma storlek antar jag?

Ännu en fråga om embossing: Blir det blött utav stämpeln så att pulvret fastnar i det stämplade på så vis? Annars fattar jag inte hur man skulle kunna hålla kortet uppochner som Ellte skrev...

Jag tror det var allt Hoppas att nån orkar svara

• Nojsan

Go'morron förresten!! Jag fattar ju inte att klockan bara är 7 hemma, här är den 14!! Får nog vänta lite på svar från er...

• Nojsan

En liiiten fråga till... Skillnad/för-/nackdelar på dessa stämpeldynor:

Brilliance
    Versa Color Pads
    Encore ultimate mettalic

Tex. vilken metallic är snyggast (brilliance eller encore?

• Ellte

Hej hopp! Jag blir nyfiken på var du bor

Jag tycker det låter som ett bra köp du gör Pulvret lär räcka (eller det beror ju på hur stora burkarna är men jag har känt att det är rätt så drygt)

Japp pulvret fastnar i det stämplade motivet om man har rätt dyna (Alla jag har provat hittills har funkat!) Du stämplar, häller på pulver, häller av det som är överflödigt + ev. borstar bort lite som fastnat utanför (det fastnar t.ex lite i fett"fläckar" från fingrarna) och sedan "rostar". Eftersom du ska göra så många vill jag ändå föreslå att du funderar över en varmluftspistol...Fingrarna tar rätt mycket stryk av brödrosten ;)

Och japp du har fattat Halos rätt!

• Ellte

Har aldrig använt en Brilliancedyna men jag har en lila Encore Metallic (som vi hade till våra inbjudningar/tackkort)som är skitsnygg

Jag skulle behöva tips på en bra serie med permanenta dynor...Nån som vet?

• Nojsan

Tack Ellte! Vad trevligt att få sällskap Jag bor i Kina, jag Jag hittade just på dreamcottage en genomskinlig embossingdyna - är det vad man skall ha alltså? Jag hade trott att det var den färgade stämplingen som man embossade på... Snälla förklara för mig

• Ellte

Om du har en färgad dyna kan du såklart ha genomskinligt pulver... Om du har en genomskinlig dyna kan du ha färgat pulver... För att krångla kan du även såklart ha färgat pulver på färgad dyna...Ibland syns det igenom och ibland inte. Ibland blir det coola effekter Jag har ett rött pulver som blir superfint om man har det på svart stämpel t.ex

NU ska jag maila Bellis och sedan åka ut på demovisning hela dagen..Ska bli spännande att se vad som hänt här ikväll när jag är tillbaka :)

Ha en bra dag alla töserna!

• Nojsan

Fattar fortfarande inte... Den här genomskinliga embossdynan som jag såg - är den bara till för färgat embosspulver då? Man behöver alltså inte ha en specialdyna för embossingen, eller?

Fattar jag rätt att man använder vilken_ stämpeldyna_som_helst för att sedan pudra på embosspulver och värma??

The rookie

• Ellte

Nojsan...Tydligen finns det några dynor som är för torra..jag har dock inte sett nån sån. Kanske Hestia eller Johanna, som verkar lite mer inne i detta, vet vad som gäller... De dynor jag har (Versacube och Encore) funkar iallafall strålande Och självklart kan du använda transparent pulver på en klar embossingdyna också men det lär inte synas så bra

// Linda, som fått en halvtimmas frist ;)

• Nojsan

Tack Linda! Nu förstååår jag äääntligen Läste också på inkywings att det är tydligen de vattenfasta dynorna som ibland kan vara lite torra.

Svar på tråden Stämpeltråden!