• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Hestia

Hej Bellis!
    Vad kul med en egen tråd!!
    Vad står på din lista? *nyfiken*
    Det jag skulle rekommenderat att börja med är:
    *stämplar (duh...)
    *stämpeldynor i diverse färger (vattenfasta)
    *en Versamark watermark stamp pad (gör att trycket blir nyansen mörkare än pappret - jättesnyggt!)
    *embossingpulver (har du köpt stämpeldynor som inte går att embossa med så köp i alla fall en som går att göra det med)
    *en värme"fön" så du slipper använda ugnen/brödrosten
    *en flska med stämpelfärgsborttagning att rengöra stämplarna med
    *pennor att färglägga motiv med
    *en massa papper

Är det någon som vill lägga till något vore det kul, så kan jag också köpa lite nya saker! :D

Och Bellis, skulle du vilja göra mig en megatjänst?? Bor nere i Malmö, så jag kommerinte till Stockholm så ofta... Dock har jag chansen att gå i Stockholm hela lördagen nu på lördag, så det skulle vara JÄTTEGULLIGT om du vill rapportera efter din shoppingrunda vilka affärer som var värda ett besök (och om du vet om de har öppet på lördagar)!

Tack!!!

• Ellte

Nämen seee här ääär den ju: stämpeltråden :)

Hestias lista är jättebra..men kräver att du lättar ordentligt på plånboken :D

Det jag själv började med (förutom papper och sånt som jag redan hade eftersom jag gjort kort på annat sätt tidigare) var

stämplar, ett par dynor och en burk embossingpulver :D

Nu när jag insett hur ruskskoj det är har jag ju ökat på förrådet "lite" med ytterligare fyra pulver, ett stort antal stämplar, en varmuftspistol + många fler dynor i olika färg. Och just nu väntar jag på två paket med fleeer stämplar, annorlunda pulver... (och ett antal skojjiga vellum och andra paper...)

Det är ingen billig hobby om man blir så fanatisk som jag ;)

Hestia förresten. Har du inga bilder på dina verk? :?

• Bellis

Jamen självklart Hestia! Det gör jag! Nu är jag ju oerhört späd i stämpelbranschen, så du får ta min info för vad den är! :)

På min lista finns:
    *stämplar med FRÄMST julmotiv -små snöflingor, nån "God Jul" och ett mellanmotiv. Och kanske ett enkelt bakgrundsset. Sen blir det säkert flera....
    *stämpeldynor -några små versacubes, kanske nån stor sak också.
    *embossingdyna
    *embossingpulver -några stycken tror jag...
    *papper
    *acrylklossar -kanske, om jag hittar det?!

Tänkte kanske köpa en varmluftspistol på ÖB eller så, stämpelrengöring har jag inte tänkt på!!
    Versamark Watermark stamp pad hade jag tänkt vänta med lite. Kanske.
    Har haft "flytande" akvarellfärger förut, och ska se om inte Indiska har det billigt fortfarande..

Oj. Vad mycket.

• Bellis

Mors Ellte!

Du, vad är vellum för något? Och, jag har surfat på dreamcottage nu ikväll, och kollat deras papper. Det fanns papper som var embossade, kan man stämpla på dem eller är de liksom till för dekoration i sig?

• Hestia

Ja, jag började också med en stämpel, en dyna och ett pulver... :)

Ellte - Nej, tyvärr gör jag kortet samma dag som jag skickar det... :/
    Lovar dock att bli bättre på att ta kort! :)
    Jag stämplade på ALLA bröllopsrelaterade grejer (save the date.kort, inbjudan, vigselprogram, festprogram)...

Det finns dock en diskussionsgrupp om stämpelgrejer på yahoo.com (heter Rubberstampsnack), och i en mapp där finns två-tre av mina kort.

Behöver fixa en egen hemsida, känner jag...

• Ellte

Vellum (har jag nyss lärt mig trots att jag använt dem länge :D) är transparenta matta papper...Med eller utan mönster, med eller utan embossing. Jag gillar att ha dem som förstablad på mina flerlagerkort (så att man skymtar nästa blad igenom) eller helt enkelt som dekoration. Självklart kan man även stämpla och embossa på dem. Färdigembossat vellum har jag inte sett än men det ligger i ett av paketen jag väntar med spänning på :)

• Ellte

Hestia: Aha...är du också med där Nu har jag sett dig på bild! (För visst är det du som gjort faux akvarell och faux vax?) Jag har inte lagt upp nån mapp där än. Däremot kan jag då även rekommendera en grupp som jag är med i som heter "kortmakarna". Många duktiga tjejer och mycket inspiration!

• Bellis

Okej, tack! :)

Hörrni, kommer jag NÅNSTANS på typ 500 spänn?? Eller skrattar ni ihjäl er då...?

Allvarligt alltså?

• Hestia

Ellte - Nämen, är du också med där? Vad heter du??
    Skall leta upp den gruppen så fort jag får tid!

Bellis - Nej, 500 kronor kommer du långt med! Jag rekommenderar den lilla versamark watermark ink pad (är ca 2*2 cm och kostar 25 kr?), embossingpulver i en massa olika färger, och stämplar, så många du har råd med! :)
    Eller så kan du köpa ett genomskinligt embossingpulver och en massa färgade stämplar istället! :)

• Ellte

Bellis: Självklart! En liiiiten stämpel ligger runt 45:- En bakgrundsstämpel rumt hundringen. (Nu höftar jag väldigt i priserna...) En versacube 20-25 spänn och en stor dyna runt 60-80:-. En burk med enkelt embossingpulver (typ Panduro) går på fyrtio kronor. Papper finns ju i alla prisklasser :D

Bör ju tilläggas att jag handlat uteslutande i Gbg och på nätet...

Svar på tråden Stämpeltråden!