• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Bellis

Hej på er!

OJSAN vad lång tråden har blivit redan!! Va kul!

Har nu shoppat stämpelgrejjer i stan, är helt slut... massor med folk...

Har kommit fram till följande:

*nästa gång shoppar jag på nätet. Bäst urval av i varje fall stämpelmaterial, och faktiskt billigare, samt att jag slipper springa runt halva universum.

*lyxshoppa stämplar och tillbehör samt vackert papper med hjälp av supertrevlig serviceminded personal på Ljunggrens pappershandel i g:a stan! Massor av stämplar och embossingpulver, men dyyyrt tyckte jag.

*shoppa billigt, enklare (än ovan)papper och kort, samt massor av "vanliga" pryttlar på pappershandeln i Söderhallarna. Som en mycket väl utvecklad bokhandel men utan böcker och med mer och billigare papper och grunkor..

*hoppa över Kreatima, i varje fall vad gäller stämplar. Däremot har de ju massor med färg och papper av alla de slag!

*panduro har ett reeeelativt ok grundutbud av stämplar, men de är tråkiga tycker jag. Men annars var det rätt bra med tillbehörsgrejjer faktiskt!

*hoppa över "The English Shop". De ska sluta med stämplar, fanns bara några enstaka trista stämplar kvar, samt ett gäng dynor, både cubes och stora, i färgen BRUN. Men i övrigt är det en jättehärlig butik!!

• Bellis

Hestia! Öppettiderna i helgen!

Söderhallarna lör 10-16, sön stängt.
    Panduro öppet både lör och sön.
    Ljunggrens glömde jag att kolla, men de har säkerligen öppet åtminstone på lördagen, för det är så mycket handel nu!
    Kreatima öppet lör 10-16 sön ?

• Hestia

Bellis - Oh, vad gulligt av dig!! Och TACK för listan - Söderhallarna here I come!! :)

Vad köpte du då??? *nyfiken som vanligt*

• Bellis

Hej på dig!
    *slet mig från min Halo-kalkylering*

Jo, det blev en del! :) Kände mig lite blyg i början, men det tog sig! Absolut roligast var såklart lyxshoppen Ljunggrens...

Detta blev inhandlat idag, i kronologisk ordning:
    Söderhallarnas pappershandel:
    *2 dubbla kort (a5?) av vardera lavendelblå och beige-melerad (3,50kr/st)
    *2 dubbla kort fyrkantiga i mossgrönt (6kr/st)
    *vaniljfärgade kuvert till alla kort (2,50 resp 6kr/st)
    *2 ark kvistpapper (2kr/st)
    *rött silkespapper 5pack (10kr)
    *ett flashigt limstift (35kr)
    *en liten rulle sött guldsnöre (10kr)
    *en bunt "tags", vita m silkigt vitt snöre (30kr för 100! ) Fanns flera olika storlekar!
    Här kände jag mig fortfarande blyg och späd.
    Summa: 137kr

The English Shop:
    *En (den enda vettiga öht) liten stämpel på en hopsjunken tomteluva (eh..) 20% på 69kr.
    *en versacube, färg BRUN. Alltid bra att ha! 20% på 29kr.

Summa: 75kr tror jag.

Ljunggrens:
    *Hero arts tiny holiday circles (snöflingor, 4 små) 75kr. Har jag haft ögonen på!! Var tvungen!
    *4 st versacubes -röd, snygg grön, snygg grå, guld. 25kr styck. Ok pris!
    *en embossingdyna för 75kr. Ok pris!
    *2 olika embossingpulver -klart och "snöglitter" 60kr styck!!! Dyrt tycker jag!

Underbar affär! Men stämplarna var dyra!
    Summa: 370:-

Panduro:
    *en trist godjul-stämpel för 49kr
    *en halvspännande halvstor bakgrundsstämpel för 89kr
    *en palett för akvarellfärg 19.50kr

Hade bra priser på andra grejjer, embossingpulver 10g/39kr, embossingdyna 59kr...sen kommer jag inte ihåg.. jo versacubes för 24kr.
    Summa: 157.50kr

Kreatima:
    Inte mycket alls.
    Köpte ett akvarellblock på rea för 57kr

Åhlens:
    Akvarellfäger för 129kr.

Tja, nu sitter jag och kollar vilka Halos jag ska beställa från USA, det blir nog ett startkitt (en liten halo+ 10 små stämplar) för $5, och ett basic kit (4 olika storlekar) för $19.99. Och lite hooks & loops! Sammanlagt för ca 250sek!!

Ujj vad långt och tråkigt det blev...!

• Hestia

Bellis - Nejdå, inte tråkigt alls!!
    Embossingpulver här nere kostar också så mycket... :( Köpte en glittrig röd igår för 54 kr... :(

Brun färg tror jag är jättebra, det är ofta man gör naturscener! Jag har ingen, men en grön som går över i brunt, och den använder jag ofta.

Tjejer, vad tror ni om julkort? Är det billigast att köpa färdiga, eller att köpa A4 och vika själv? Gör ni dem som vykort eller med kuvert? Förra året skickade jag ett kuvert som man vek upp och så var det själva julkortet, mycket uppskattat.
    Det var grått handgjort papper, och sedan stämplade jag snöstjärnor i blått innuti, och sedan satte jag över ett vellum med texten God Jul och Gott Nytt År på.
    (Har bild, skall bara leta upp den...)

Tror dock det blir för dyrt i år med kuvert till alla... :(

• Bellis

Ojdå så det kan gå... jag har visst handlat för inte mindre än 925 pixelixer idag.... Uj. Men det var det värt! Jag köpte faktiskt en del grejjer som jag inte hade tänkt mig från början, lim, block, tags, guldtråd, akvareller... Tja, då blir det ju så.

Jag ångrar att jag inte köpte mer fint papper, men det får bli en annan gång?

Förresten, på Ljunggrens hade de -förutom alla fina "vanliga" stämplar- jääääääätesöta pyttepyttepyttesmå stämplar, en liten kloss med 4 pyttingar på varsin sida! Varje kloss hade ett tema, typ té. Just den med té hade en rykande kopp, en sked, en tépåse...och nåt mer! De kostade 90 nånting.

• Fru Persson

Åhhhh!!!!!!!!!!!!!!!

Vad roligt det låter. *Jag vill oxå*

Kan någon vänlig själ ha en liten snabbkurs hur man gör? *Ber jättesnällt*

Nu ska här handlas

• Hestia

Bellis - Jag köpte mina Halos direkt ifrån halosrubberstamps.com, det blev mycket billigare än vad jag sett i Sverige, och kvinnan som har det är jättegullig! :)

• Bellis

Hestia!

Ja, det var det jag också tänkte göra! Köpa direkt från Halos alltså! Det blir ju ett jättebra pris!

Dina julkort lät urfina, men jag har inte riktigt fattat det där med vellum än....

Jag kör mina kort med kuvert, vill inte att de ska pajja på vägen... men jag brukar inte skicka julkort till så mång iofs! Det är ju dyrt med kuvert!

• Hestia

Bellis - Hittar inget kort på datorn, så jag får scanna in ett...
    De med fyra olika stämplar har jag för mig att Lisa (inkywings) har också! Fast jag känner inte igen den med teet, den verkar jättesöt!

Fru Persson - Det ÄR jättekul! :D Här kommer en länk som förklarar! :)

Svar på tråden Stämpeltråden!