• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Johanna = en lat kock

Godmorgon!

på väg till tenta... (snälla håll tummarna för mig ;) )

Ska sätt mej i eftermiddag och pyssla ihop lite julkort och julklappar!
    Fick över 1000 eyelets med posten igår! Det ska bli så roligt att ha lite roligt efter den vidriga externredovisningen...

• Nojsan

Godmorgon & lycka till på tentan, Johanna!

Passar på att fråga vad eyelets är förnånting Har snubblat över ordet när jag surfat runt på alla sidor ni tipsat om. Men ännu har ingen slant trillat ner

Undrar vilken av alla websajter ni tycker är bäst? Tyckte om inkywings och dreamcottage. Fast jag måste nog beställa från flera olika för att få de stämplar jag vill ha till våra inbjudningskort.

Återkommer säkert med frågor till expertpanelen!

• Ellte

Godmorgon töser!

*skänker en tanke till Johanna som tentar*

Bellis: Jag har börjat författa ett mail till dig Får väl se var detta slutar

Nojsan: Jag tycker en kombination av de svenska shopparna är perfekt Rent design- och användarmässigt gillar jag Dreamcottage bäst...om jag minns rätt :)

• Nojsan

Experter! Vad rekommenderar ni att köpa förutom de stäplar man vill ha då? (Detta är med inbjudninskort i åtanke) Jag har hittat en jättesöt stämpel med två ringar med hjärtan på - denna skall stämplas på framsidan av kortet, sedan tror jag att jag skall stämpla en text "Vi gifter oss..." på framsidan också.

Men vilket bläck/stämpeldyna skall jag använda. Tänker mig att texten skulle kunna vara i silver och ring-bilden i svart. Vad skall jag köpa då? Hur funkar färgen om det inte är en dyna - penslar man den på stämpeln då eller??

• Kicker

Nu måste jag bara fråga: Vad är det som är kul med att stämpla? För mig, som är totalt oinsatt, verkar det lite som att måla i "ritböcker", ni vet såna med färdiga bilder i för barn, istället för att måla och rita själv!
    Är själv inte så bra på att teckna eller skriva, men jag tycker det är bra mycket roligare ändå, då jag gör/producerar nåt alldeles själv.....
    Hoppas ni inte tar illa upp av min fråga, jag är bara nyfiken.

• Hestia

Oj vad här skrivs!

Bellis - Får jag också dela paket? Det gick ganska snabbt med Halosen vad jag kommer ihåg, tog kanske 1-2 veckor?

Johanna - Lycka till!

Ellte - Tack för att du skrev länken, glömde den! *rodnar* :)

Nojsan - Gillar Dreamcottage bäst layoutmässigt och Dreamcottage och Octoberstamps bäst vad gäller stämplar (och ett stort plus för att dreamcottage har stämpeltidningar - kan slå ett slag för Rubberstamping, den är jättebra!)
    Ang. inbjudningskort: Jag skulle köpt en silver och en svart stämpeldyna, och ett gonomskinligt embossingpulver. Vilken färg har själva inbjudan?
    Alla färger är i dynform som jag har sett.

Kicker - Klart vi inte tar illa upp! :) Nu svarar jag bara för mig själv, men jag älskar målarböcker för barn! :D Jag är tyvärr inte alls bra på att måla på fri hand, och detta är på jättebra. Men det handlar inte bara om att stämpla saker för att sedan måla dem (egentligen handlar det väldigt lite om sådant), utan att göra snygga kort, el dyl, med medel som ger ett resultat som man inte kan göra på fri hand (ex upphöjda figurer). Titta på Elltes länk till sina kort längre bak i tråden, så kanske det blir klarare! :)

• Nojsan

Hestia! Vilken effekt har det genomskinliga embossingpulvret och vilka verktyg behöver jag för att använda det?

Undrar också över HALOS - är de återanvändningsbara att flytta från stämpel till stämpel när man fäster med kardborr?

Hur var bröllopet förresten Hestia - det var väl i oktober om jag inte minns fel? Finns tråd på Gifta kanske??

• Ellte

Nojsan: du behöver en dyna, en stämpel, pulvret och en brödrost Eller om du vill lyxa, en varmluftspistol.

• Hestia

Nojsan - *skäms* har inte lagt upp någon bröllopsberättelse än! Men bilder kommer så fort jag lagt ut dem på nätet! :)
    Det genomskinliga embossingpulvret fastnar i det du stämplat, och när du sedan värmer det får det en upphöjd effekt - jättesnyggt, tycker jag! Du behöver bara något att värma det med (INTE en hårfön), men vår gasspis fungerar perfekt - har hört att ugn och att hålla det ovanför en brödrost också fungerar. Man kan även köpa en "hobbyvärmefön" på Claes Ohlsson eller Panduro, eller på nätet.
    Om du har möjlighet att gå till ett Panduro brukar de ha exempel på embossad text vid korten.

Svar på tråden Stämpeltråden!