• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Moi mokulat

Fråga Brukar bjuda prästen på middag?

När träffa man prästen och sak vi ta kontakt med öhhhhh hon/han som spelar orgel. Kantor heter det ja haha

• Kjell Präst

Moi mokulat skrev 2010-03-11 20:19:21 följande:

Fråga Brukar bjuda prästen på middag?När träffa man prästen och sak vi ta kontakt med öhhhhh hon/han som spelar orgel. Kantor heter det ja haha
    Det är inte vanligt att prästen följer med på middagen- själv gör jag det aldrig, en del andra präster går med ibland. Ingen präst blir i alla fall sur om han/hon inte blir bjuden.
    När man träffar prästen är olika. jag brukar höra av mig och boka tid för samtal ungefär en månad före vigseln, vissa präster hör av sig tidigare, andra senare. Du kan själv ta kontakt om du tycker att det dröjer.
    Vill du ha kontakt med kyrkomusikern (må vara kantor eller organist)så kan du få det, men är det inga extrainslag som exempelvis solosånger så brukar det ofta inte behövas.
  • SaNdRiX 2010

Måste man ha utsett två vittnen vid vigsel eller är hela församlingen vittnen? Hoppas du förstår vad jag menar :)

• Blivande präst

Det är hela församlingen som är vittnen, behövs alltså inte två särskilda som vid borgerliga vigslar.

• scarborough81

Om man är gravid brud, blir prästen sur då och brudgummen får böta för det?

• Kjell Präst
    scarborough81 skrev 2010-03-12 14:34:55 följande:
    Om man är gravid brud, blir prästen sur då och brudgummen får böta för det?
    Nja, vi tillämpar inte bötesstraff i kyrkan...
  • scarborough81

ja men det var ju så förr eller har jag fel?

• SaNdRiX 2010

Vart kan jag hitta texter på psalmer på internet? hittar inte min psalmbok!

• Kjell Präst
    scarborough81 skrev 2010-03-12 14:46:10 följande:
    ja men det var ju så förr eller har jag fel?
    Det måste i så fall ha varit vääääääääldigt länge sedan. Nuförtiden är det ju inte särskilt ovanligt med gravida brudar, jag har själv vigt åtmisntone en.
Svar på tråden Fråga prästerna 11