• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst

Nu har jag börjat påskförberedelserna med att, som varje år, se Franco Zeffirellis TV-serie "Jesus från Nasaret"...

• SaNdRiX 2010

hej igen.. en liten fråga när det gäller brudföljet. kan tärnan gå in tillsammans med en näbb, vår son är två år, vågar inte lita på att han går dit han ska utan att hålla ngn i handen!

• Kjell Präst

SaNdRiX 2010 skrev 2010-03-21 13:41:30 följande:

hej igen.. en liten fråga när det gäller brudföljet. kan tärnan gå in tillsammans med en näbb, vår son är två år, vågar inte lita på att han går dit han ska utan att hålla ngn i handen!
    Jomenvisst går det att ordna, alla har ju förståelse för att små barn inte alltid gör som de blir tillsagda.
  • danicalifornia

hej hej!!!
    har frågat lite här, så jag fortsätter!
    måste man ha 2 psalmer i vigseln? vi har hittat en vi vill ha! känner inte så mycket för psalmer nämligen!!

• danicalifornia

igen....
    om man måste ha 2 kan vi få tips på en till, vill ha i denna ljuva sommartid, vi gifter oss i juli!

• Kjell Präst
    danicalifornia skrev 2010-03-22 09:05:02 följande:
    hej hej!!!har frågat lite här, så jag fortsätter!måste man ha 2 psalmer i vigseln? vi har hittat en vi vill ha! känner inte så mycket för psalmer nämligen!!
    Hej själv!
    Som du ser i min trådstart så måste man ha två psalmer i vigseln. Det finns alltid folk som säger "Det måste man inte alls för vår präst sa att man bara behövde ha en eller ingen alls", men de präster som tar bort psalmer ur vigselgudstjänster gör fel. Det finns, som sagt, plats för tre men man kan välja att bara ha två. Tips på fler psalmer? Javisst, varför inte välja en vigselpsalm, exempelvis nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". Båda är vackra och relativt lättsjungna även om man inte har hört dem förut.
  • sun moon

Jag är så glad att vår präst kunde ändra tiden till i mitten av juni istället för sent i augusti Vi gifter oss 4 september så det hade blivit stressande att vänta så länge. Vår präst saockså "så slipper ni vara nervösa hela sommaren"

Undrar lite hur samtalet med prästen brukar gå till..

• Malin och Elin

Hej
    Jag har en liten fråga angående samkönade vigslar.
    Prästerna får efter vad jag har hört välja själva om de vill viga samkönade par eller inte.
    Borde man ringa till sin församling och se så det finns någon som vill eller hur fungerar det?

Tack

• machup

Hejsan
    Har en fråga angående Bibelläsningen. Är detta något som man alltid har i vigselakten eller något man kan ta bort?
    Om inte, kan man byta ut: Matt 19:4-6 till alternativet 1 Kor 13:4-7,13?

Svar på tråden Fråga prästerna 11