• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst

sun moon skrev 2010-03-22 16:46:42 följande:

Jag är så glad att vår präst kunde ändra tiden till i mitten av juni istället för sent i augusti Vi gifter oss 4 september så det hade blivit stressande att vänta så länge. Vår präst saockså "så slipper ni vara nervösa hela sommaren" Undrar lite hur samtalet med prästen brukar gå till..
    Samtalen kan se olika ut. Jag brukar gå igenom ritualet, dvs vad som kommer att hända i vigseln. Om brudparet vill så får de provläsa löftena. Så frågar jag brudparet hur de träffades och ber dem beskriva varandra. Eftersom jag så gott som alltid har samtalet i kyrkan så brukar jag som avslutning fråga om de vill provgå altargången upp. Ofta vill de det. Så ser mina vigselsamtal ut. En del av mina kolleger brukar tydligen fråga varför man valt kyrklig vigsel, andra frågar djupare saker, om kärleken och förhållandet o.s.v.
  • Kjell Präst

Malin och Elin skrev 2010-03-22 17:40:15 följande:

HejJag har en liten fråga angående samkönade vigslar.Prästerna får efter vad jag har hört välja själva om de vill viga samkönade par eller inte.Borde man ringa till sin församling och se så det finns någon som vill eller hur fungerar det?Tack
    Det stämmer att varje präst själv avgör. Dock har varje kyrkoherde ansvar för att samkönade par ska kunna bli vigda. Ni ska alltså bara behöva boka tid för vigsel, och sedan är det kyrkoherdens uppgift att se till att det finns en präst som kan viga er.
  • Kjell Präst
    machup skrev 2010-03-22 17:50:53 följande:
    HejsanHar en fråga angående Bibelläsningen. Är detta något som man alltid har i vigselakten eller något man kan ta bort? Om inte, kan man byta ut: Matt 19:4-6 till alternativet 1 Kor 13:4-7,13?
    Man kan inte ta bort bibelläsningen, eftersom den kyrkliga vigseln är en gudstjänst. Just Matt 19:4-6 är obligatorisk och kan inte bytas ut mot "Kärlekens lov" som texten ur Korinthierbrevet brukar kallas. Däremot går det förstås utmärkt att ha båda.
  • Malin och Elin

Kjell Präst skrev 2010-03-22 17:57:41 följande:

Malin och Elin skrev 2010-03-22 17:40:15 följande:Det stämmer att varje präst själv avgör. Dock har varje kyrkoherde ansvar för att samkönade par ska kunna bli vigda. Ni ska alltså bara behöva boka tid för vigsel, och sedan är det kyrkoherdens uppgift att se till att det finns en präst som kan viga er.
    Över lag, tycker präster att det är ok att viga samkönade par?
    Jag följde debatten och det var mycket velande både hit och dit.
    Jag kan ha förståelse för de som inte vill, men kan samtidigt känna stor sorg över det.
  • Kjell Präst

Malin och Elin skrev 2010-03-22 18:05:48 följande:

Över lag, tycker präster att det är ok att viga samkönade par?Jag följde debatten och det var mycket velande både hit och dit.Jag kan ha förståelse för de som inte vill, men kan samtidigt känna stor sorg över det.
    Jag vet inte hur generellt det går att svara. Det finns mängder med präster som ser det som självklart att all kärlek mellan två vuxna människor är lika mycket värd. Men det finns också många präster som menar att äktenskapet är förbehållet man och kvinna. Bara i det kollegium där jag jobbar - vi är tolv stycken - är åsikterna skilda. Jag känner också stor sorg över det, och har kanske till och med mindre förståelse för vissa prästers negativa inställning än vad du verkar ha
  • patrikoannika

Vilken trevlig tråd!!

Jag skulle vilja ha tips på fina psalmer att ha på vigseln.

Vi skulle vilja ha "Guds kärlek är..." för den gillar jag, men så är den psalmen mycket känslig för min svägerska (dotter som gick bort vid 6 års ålder, och denna psalm spelades vid begravningen...) Så det blir inte den psalmen.

Tips på någon som kanske liknar den?

• Jeez

Visst är åsikterna delade, men det fanns nån undersökning bland präster över hela landet där majoriteten var positiva. I vissa delar av landet var det mer nagativt än i andra förstås (fromhetstraditioner etc) men den ni får när ni bokar kommer var en som gör det med glädje.

Malin och Elin skrev 2010-03-22 18:05:48 följande:

Över lag, tycker präster att det är ok att viga samkönade par?Jag följde debatten och det var mycket velande både hit och dit.Jag kan ha förståelse för de som inte vill, men kan samtidigt känna stor sorg över det.
  • JohannaEmma

Goder morgon !
    Jag har en fråga om själva in-marschen.
    Jag ska gå med min blivande, sen har vi 3 tärnor, vår dotter ska vara näbb och en bestman.

Hur går vi in i kyrkan ? Ska tärnor, näbb och bestman gå före oss eller efter ?

Tack och bock.

• Kjell Präst
    JohannaEmma skrev 2010-03-23 09:08:54 följande:
    Goder morgon !Jag har en fråga om själva in-marschen.Jag ska gå med min blivande, sen har vi 3 tärnor, vår dotter ska vara näbb och en bestman.Hur går vi in i kyrkan ? Ska tärnor, näbb och bestman gå före oss eller efter ? Tack och bock.
    Den "traditionella" modellen är: Näbbet, brudparet, tärnor/marskalk (bestman har man vid brudöverlämning)
  • Soldemor

Malin och Elin skrev 2010-03-22 17:40:15 följande:

HejJag har en liten fråga angående samkönade vigslar.Prästerna får efter vad jag har hört välja själva om de vill viga samkönade par eller inte.Borde man ringa till sin församling och se så det finns någon som vill eller hur fungerar det?Tack
    Det är kyrkoherden i er församlings skyldighet att se till att ni får en präst som kan viga er. Så bara ring dem!
Svar på tråden Fråga prästerna 11