• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Soldemor

sun moon skrev 2010-03-22 16:46:42 följande:

Jag är så glad att vår präst kunde ändra tiden till i mitten av juni istället för sent i augusti Vi gifter oss 4 september så det hade blivit stressande att vänta så länge. Vår präst saockså "så slipper ni vara nervösa hela sommaren" Undrar lite hur samtalet med prästen brukar gå till..
    Jag brukar träffa mina par två gånger. Första gången går vi igenom vigselritualet och talar om musik och paret får se vilka alternativ de har att välja mellan där den möjligheten finns (de brukar få en kopia på ritualet). De får prova att växla ringar ( har en liten specialare för det som jag lärt av min första kyrkoherde). Sedan får paret berätta om varandra för att jag skall ha bra, personliga saker till vigseltalet. Jag frågar däremot aldrig varför de vill gifta sig, det tar jag för givet att de klarat ut innan.
    Samma vecka som vigseln träffas vi i kyrkan, för att öva hur man går och står. Då är det bra om marskalk och tärna är med. Vig kör en budgetvariant av vigseln, där paret får prova att säga ja samt att säga löftena till varandra.
    Jag brukar också rekommendera bruden att ha sina vigselskor för att prova hur det är att gå i dem och hur paret vill hålla hand vid in- och utgång.
    Jag vet att en del kollegor tycker att detta är lite överarbetat, men paren brukar uppskatta det!
  • Andelle

Soldemor: Vilket bra upplägg, tycker inte alls det låter överarbetat. Du jobbar månne inte i en församling som börjar på V? Hoppas går ju

• Andelle

Ja just, den där specialaren blev jag nyfiken på. Är det en yrkeshemlighet eller?

• Soldemor
    Andelle skrev 2010-03-23 14:30:57 följande:
    Soldemor: Vilket bra upplägg, tycker inte alls det låter överarbetat. Du jobbar månne inte i en församling som börjar på V? Hoppas går ju
    Jo, tänk att det göra jag! När skall ni gifta er?
  • Soldemor
    Andelle skrev 2010-03-23 14:30:57 följande:
    Fel V ser jag nu, mitt V ligger en bit nordost.

Specialaren är ett sätt att hålla ringarna under löftesgivningen, så att församlingen kan se dem.
  • Andelle

Attans. En av prästerna i vår församling visade hur hon brukade hålla upp ringarna i luften så alla kunde se dem. Ni kanske gått i lära hos samma kyrkoherde...

• Soldemor
    Andelle skrev 2010-03-23 14:46:50 följande:
    Attans. En av prästerna i vår församling visade hur hon brukade hålla upp ringarna i luften så alla kunde se dem. Ni kanske gått i lära hos samma kyrkoherde...
    Jag tror jag vet vilken präst du menar, vi har haft en del pyssel tillsammans när vi läste på universitetet, men jag vet inte om hon varit på samma ställe som jag.
  • Andelle

Där ser man. Om det nu är samma rödluva vi tänker på.
    De har inte lagt sitt schema för hösten ännu men jag hoppas lite på henne, även om de andra prästerna vi träffat oxå var jättebra. Känns skönt att vem det än är som viger oss så kommer vi vara i trygga händer.

• Soldemor
    Andelle skrev 2010-03-23 15:16:51 följande:
    Där ser man. Om det nu är samma rödluva vi tänker på.De har inte lagt sitt schema för hösten ännu men jag hoppas lite på henne, även om de andra prästerna vi träffat oxå var jättebra. Känns skönt att vem det än är som viger oss så kommer vi vara i trygga händer.
    Jodå, det är Rödluvan!
  • nollåtta

Vad anser ni om brudöverlämning? Vi ska gifta oss borgerligt (lite ledsamt tycker jag, men viker för min blivande mans skull) och där har jag förstått att man i stort sett kan utforma ceremonin hur man vill. Vi kommer dock gå in tillsammans som en enhet eller hur man nu ska formulera det. Vi vill visa att vi valt varandra!

Svar på tråden Fråga prästerna 11