• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jessika81

Kjell Präst skrev 2010-03-28 16:41:56 följande:

På Wikipedia står "I Sverige fanns lagkrav på lysning till 1973, då den ersattes med ett folkbokföringsärende kallat hindersprövning"Det lyses i alla fall inte i kyrkorna, i undantagsfall (enligt min personliga erfarenhet) kan det däremot kungöras efteråt när ett par har gift sig.
    Jag har hört om folk som haft lysning efter 1973!
  • Kjell Präst
    Jessika81 skrev 2010-03-31 13:30:27 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-28 16:41:56 följande:
    Jag har hört om folk som haft lysning efter 1973!
    Det kan säkert ha förekommit efter 1973, dels är Svenska kyrkan en spretig organisation som ofta arbetar på olika sätt i olika församlingar, dels är ju inte Wikipedia något sanningsvittne. Men man kan väl knappast välja själv om man "ska ha" lysning eller inte, det avgörandet ligger väl rimligen inte hos brudparet? Det är väl en kyrklig/samhällelig fråga om det ska lysas i kyrkan före bröllopet?
  • Bride in leather

Vilken bra ide med frågestund till prästen.

Angående detta med överlämning då.

Jag vill att min mamma "lämnar över" mig.Hur hade du ställt dig till det?

• Kjell Präst

Bride in leather skrev 2010-03-31 13:39:38 följande:

Vilken bra ide med frågestund till prästen.Angående detta med överlämning då.Jag vill att min mamma "lämnar över" mig.Hur hade du ställt dig till det?
    Den "klassiska" svenskkyrkliga ordningen är att brud och brudgum går in tillsammans, och jag tycker att det är en bra ordning. Alla andra konstruktioner tycker jag personligen känns onödiga.
  • Bride in leather

Tack för svar.

Jag hoppas att vår präst tycker att det är ok.Men det skulle jag tro då vänner till oss gifte sig i samma kyrka och brudens pappa ledde in henne.

• Kjell Präst

Bride in leather skrev 2010-03-31 13:52:14 följande:

Tack för svar.Jag hoppas att vår präst tycker att det är ok.Men det skulle jag tro då vänner till oss gifte sig i samma kyrka och brudens pappa ledde in henne.
    Att det var samma kyrka spelar oftast mindre roll, olika präster i samma församling kan göra olika. Är det däremot samma vigselpräst också så bör det ju vara ok.
  • Bride in leather

Jo det är jag helt med på.Det är inte samma präst men säger den vi valt nej så tar vi den andre.

• Duchess

Det är inte säkert att det går att byta bara sådär. Prästerna har vissa tjänstgöringshelger, och om det är en mindre församling är ofta den ena prästen ledig när den andra jobbar (framför allt på sommaren). Präster är ju också människor med ett privatliv

Bride in leather skrev 2010-03-31 14:12:57 följande:

Jo det är jag helt med på.Det är inte samma präst men säger den vi valt nej så tar vi den andre.
  • Bride in leather

Det vet jag men självklart tänker jag fråga prästen redan nu.:)

• Soldemor
    Duchess skrev 2010-03-31 14:23:32 följande:
    Präster är ju också människor med ett privatliv Bride in leather skrev 2010-03-31 14:12:57 följande:
    Det påstås visst det, ja...
Svar på tråden Fråga prästerna 11