• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-26 11:22:29 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-26 11:18:02 följande:
    Marskalkinnor?
    Tärningar?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-26 11:25:34 följande:

Tärningar?
    Ja såklart, så måste det bli! Marskalkinnor och tärningar!
  • Sebastiána

Vi har hittat en rad psalmer med text som vi tycker om och som passar jättebra till vårt sommarbröllop. Tyvärr har varken jag eller min blivande make någon aning om hur de flesta av dem låter. Någon av nedanstående som är extra melodiös och vacker?

752
    754
    202
    751
    753
    864

Dessa kan vi melodin på:

289
    201
    702
    834
    11

• Soldemor
    Sebastiána skrev 2010-03-26 12:31:35 följande:
    Vi har hittat en rad psalmer med text som vi tycker om och som passar jättebra till vårt sommarbröllop. Tyvärr har varken jag eller min blivande make någon aning om hur de flesta av dem låter. Någon av nedanstående som är extra melodiös och vacker?752754202751753864Dessa kan vi melodin på:28920170283411
    752
    754
    202
    Verkligt underbara älsklingspsalmer!
  • Sebastiána
    Soldemor skrev 2010-03-26 12:50:49 följande:
    752754 202Verkligt underbara älsklingspsalmer!
    Fantastisk text:

"Hur skönt att djupt bland gläntors flor
    se solens fingrar sömma
    en vacker klädnad till den säng
    som vi ger namnet sommarns äng
    och som med solens gyllne tråd
    hopsömmas våd för våd."
  • GrisRosa

Vi vill gärna ha ett trumpetstycke spelat för oss i kyrkan av en bekant (dvs UTAN text). Den betyder mkt för oss men är dock en låt skriven för fotbollsfans för ett speficikt lag. Texten är därför kanske inte helt "ren och kyrklig". Så min fråga är om detta skulle vara ok? och om man måste säga till prästen vilken låt som kommer att spelas under vigsel?

• Kjell Präst
    GrisRosa skrev 2010-03-26 13:24:11 följande:
    Vi vill gärna ha ett trumpetstycke spelat för oss i kyrkan av en bekant (dvs UTAN text). Den betyder mkt för oss men är dock en låt skriven för fotbollsfans för ett speficikt lag. Texten är därför kanske inte helt "ren och kyrklig". Så min fråga är om detta skulle vara ok? och om man måste säga till prästen vilken låt som kommer att spelas under vigsel?
    Ja, det är prästen och musikern som avgör om musiken tillåts eller inte, så ni måste tala om vad som kommer att spelas. Det spelas massor av musik i kyrkan som inte är "kyrklig", dvs inte är skriven för kyrkorummet eller gudstjänsten. Det är alltså inget hinder i sig. Däremot ska musiken förstås inte vara uppenbart "anti-kristen", dvs vara tydligt olämplig för framförande i ett heligt rum.
  • Soldemor
    Sebastiána skrev 2010-03-26 13:16:53 följande:
    Fantastisk text:"Hur skönt att djupt bland gläntors florse solens fingrar sömmaen vacker klädnad till den sängsom vi ger namnet sommarns ängoch som med solens gyllne trådhopsömmas våd för våd."
    Visst är den underbar, inte så svår att sjunga heller!
  • tågjäntan

*skrattar*

Soldemor skrev 2010-03-26 11:22:29 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-26 11:18:02 följande:Marskalkinnor?
  • tågjäntan

*skrattar igen*

Kjell Präst skrev 2010-03-26 11:25:34 följande:

Tärningar?
Svar på tråden Fråga prästerna 11