• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst
    nollåtta skrev 2010-03-23 15:28:35 följande:
    Vad anser ni om brudöverlämning? Vi ska gifta oss borgerligt (lite ledsamt tycker jag, men viker för min blivande mans skull) och där har jag förstått att man i stort sett kan utforma ceremonin hur man vill. Vi kommer dock gå in tillsammans som en enhet eller hur man nu ska formulera det. Vi vill visa att vi valt varandra!
    Jag ger mig sällan in i diskussioner om brudöverlämningar, men svarar här helt kort att jag är negativ till brudöverlämning och tillåter det helst inte.
  • Kjell Präst
    patrikoannika skrev 2010-03-22 18:20:40 följande:
    Vilken trevlig tråd!!Jag skulle vilja ha tips på fina psalmer att ha på vigseln.Vi skulle vilja ha "Guds kärlek är..." för den gillar jag, men så är den psalmen mycket känslig för min svägerska (dotter som gick bort vid 6 års ålder, och denna psalm spelades vid begravningen...) Så det blir inte den psalmen. Tips på någon som kanske liknar den?
    Förlåt, skulle återkomma till din fråga men sedan glömde jag. Jag brukar alltid föreslå två speciella vigselpsalmer, nämligen nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". De är vackra och även relativt lättsjungna även om man inte har hört dem tidigare. I övrigt finns det ju mängder av psalmer, ska ni vigas under sommaren finns ju de klassiska sommarpsalmerna nr 199 (Den blomstertid nu kommer), 200 (I denna ljuva sommartid) och 201 (En vänlig grönskas rika dräkt). Jag rekommenderar också gärna 752 (Över berg och dal). Några svängiga psalm är nr 333 (Änglarna sjunger i himlen) och nr 89 (Se jag vill bära ditt budskap, Herre)
  • sarafalk

Kjell Präst skrev 2010-03-23 17:01:16 följande:

Jag ger mig sällan in i diskussioner om brudöverlämningar, men svarar här helt kort att jag är negativ till brudöverlämning och tillåter det helst inte.
    Måste brudparet gå in tillsammans i kyrkan?
    Jag vill inte bli överlämnad av någon utan komma in själv när min blivande redan står där framme tillsammans med sin bestman. (jag har ingen tärna)

Brukar präster ha något emot detta? Vill ni att man ska gå in tillsammans?
  • Soldemor
    sarafalk skrev 2010-03-24 14:46:59 följande:
    Vill ni att man ska gå in tillsammans?
    Ja tack, helst. Då blir ingången en manifestation att detta är något ni gör tillsammans.
  • sun moon

Min blivande man ville att jag skulle gå in själv.. för att han ville se mig gå till honom.. men icke sa jag! För då kan han lika bra gå in till mig.. så det blir tillsammans

sarafalk skrev 2010-03-24 14:46:59 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-23 17:01:16 följande:Måste brudparet gå in tillsammans i kyrkan?Jag vill inte bli överlämnad av någon utan komma in själv när min blivande redan står där framme tillsammans med sin bestman. (jag har ingen tärna)Brukar präster ha något emot detta? Vill ni att man ska gå in tillsammans?
  • sarafalk

sun moon skrev 2010-03-24 14:59:49 följande:

Min blivande man ville att jag skulle gå in själv.. för att han ville se mig gå till honom.. men icke sa jag! För då kan han lika bra gå in till mig.. så det blir tillsammans
    Okej, jag tänkte mer praktiskt då jag inte har någon tärna medans han då har en bestman. Hur går man in då? Står hans bestman där framme och bara vi två går in?

Tror inte att hans bestman vill stå själv därframme eller gå in själv efter oss....
  • sarafalk

Kan tillägga att jag inte har någon tärna för att jag har ingen kompis som står ig så nära att hon förtjänar att vara tärna (eller jo jag har en men hon gifter sig veckan innan jag själv o är på bröllopsresa då jag ska gifta mig)

Min blivande däremot har en bästakompis sedan långt tillbaka som han umgås mycket med och det är klart att han ska få vara bestman....

• sun moon

Jag tycker ju att allt ljus ska vara på brudparet så fråga honom hur han vill göra. Han kan ju också sitta på första bänkraden och resa sig när ni är framme. Ska han ha hand om din bukett också?

• Sebastiána
    sarafalk skrev 2010-03-24 15:12:21 följande:
    sun moon skrev 2010-03-24 14:59:49 följande:Okej, jag tänkte mer praktiskt då jag inte har någon tärna medans han då har en bestman. Hur går man in då? Står hans bestman där framme och bara vi två går in?Tror inte att hans bestman vill stå själv därframme eller gå in själv efter oss....
    Er marskalk kan väl gå bakom er in om ni ska gå in tillsammans (marskalk = svenskt - bestman = anglosaxiskt och används när man går in enligt engelsk/amerikansk sed). Om du ska gå in själv har din BM:s vän istället rollen som bestman och står vid altaret bredvid din BM och har hand om ringarna.
Svar på tråden Fråga prästerna 11