• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jeez

men musikern kan ju vara vaktmästare -får man det billigare i så fall?
    Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:17:28 följande:

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:16:47 följande:
    Ehhh... Musiker OCH vaktmästare, skulle det vara, inte I vaktmästare. Lite äckligt annars
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2010-03-16 10:53:45 följande:
    men musikern kan ju vara vaktmästare -får man det billigare i så fall?Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:17:28 följande:
    Billigare än gratis? Isåfall får väl musikervaktmästaren betala för att vara där...?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-16 10:54:43 följande:

Billigare än gratis? Isåfall får väl musikervaktmästaren betala för att vara där...?
    God ide! Då tjänar församlingen på att ha vigslar!
  • OomphGirl

Kjell Präst skrev 2010-03-16 04:04:39 följande:

Javisst finns det Alphakurser i SvK. De kan se olika ut, men de finns. Jag har själv gått en! Alpha Sverige har väl sitt ursprung i Kummelby kyrka i Svenska kyrkan i Sollentuna. Vad man tycker om dessa kurser varierar. Vissa menar att Alpha är en perfekt väg till kristen tro, andra menar att Alphakurserna har för färdiga svar på allting, även på saker där svaren kanske faktiskt inte är så färdiga...
    Nice. Jag har inte gått Alpha (ännu) men går i Holy Trinity Brompton, de som uppfann kursen. Älskar ju att så många olika grenar av kristendomen verkar anamma kursen.
    En liten värmande historia, de körde kursen i St Georges i Iraq (anglikansk kyrka). På 3 dagar anmälde 2700 personer sig(!)
  • Kjell Präst
    OomphGirl skrev 2010-03-16 11:03:16 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-16 04:04:39 följande:
    Nice. Jag har inte gått Alpha (ännu) men går i Holy Trinity Brompton, de som uppfann kursen. Älskar ju att så många olika grenar av kristendomen verkar anamma kursen.En liten värmande historia, de körde kursen i St Georges i Iraq (anglikansk kyrka). På 3 dagar anmälde 2700 personer sig(!)
    Själv är jag inget Alpha-fan men visst, kan kurserna få folk att komma till tro så...fine!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-16 11:05:52 följande:

Själv är jag inget Alpha-fan men visst, kan kurserna få folk att komma till tro så...fine!
    Min förra kh var väldigt anti, tycker att det är för mycket "sanningar" som läggs fram, ungefär som du uttryckte det innan.
  • OomphGirl

Jag har inte gått kursen av den anledningen. Men får se hur det blir framöver. Tror man kanske måste gå den i en kyrka som inte är så "stel" för att det inte ska blir "spoonfed information".
    Gillar mest att den endar oss så som vi lovat Jesus att vi skall vara.

• OomphGirl

*enar-ä ska det givetvis stå.
    Och vad jag egentligen menar är att allt som får folk till kyrkan i dessa tider är bra.

Svar på tråden Fråga prästerna 11