• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • dreamlife

Tack för ditt svar :)
    Hjälpte faktiskt en del.
    Jag är helt emot brudöverlämningen i den bemärkelsen att någon lämnar över bruden...
    Min blivande är den som verkligen vill stå där framme, och se mig komma gående mot honom.... Och jag tyckte att det då hade varit skönt att ha min syster vid min sida!!
    Får väl ta just den biten med den prästen som ska viga oss. När vi nu får reda på vem det blir :)

• Svanboet

Kan man inte lösa det som så att han får stå och vänta på kyrktrappan och där möta dig med brudbuketten innan ni går in tillsammans. Varför måste "mötandet" ske just vid altaret?

dreamlife skrev 2010-03-03 21:40:29 följande:
    Tack för ditt svar :) Hjälpte faktiskt en del.Jag är helt emot brudöverlämningen i den bemärkelsen att någon lämnar över bruden... Min blivande är den som verkligen vill stå där framme, och se mig komma gående mot honom.... Och jag tyckte att det då hade varit skönt att ha min syster vid min sida!! Får väl ta just den biten med den prästen som ska viga oss. När vi nu får reda på vem det blir :)
  • Soldemor
    dreamlife skrev 2010-03-03 14:45:40 följande:
    Sitter och får fler och fler frågor ju närmare dagen D det kommer!!! 1. Det står "överallt" att man inte ska ha bara axlar i kyrkan....är det så att det anses fult på något vis? Vad säger ni präster om det?2. Jag vill "överraska" min blivande man och har bokat med en solist att sjunga i kyrkan. Tror du vår präst tycker att detta är "fel"? Vet att han hade blivit superglad!! 3. Är det så att det fortfarande är "fult" att gifta sig för andra gången, min blivande har varit gift innan.... Är det många präster som tycker att det är no-no att gifta sig igen, i kyrkan? Hoppas ni kan sträcka ut lite av mina frågetecken här :)
    Jag för min del bryr mig inte om bara axlar på brudar, men tänk på, att det kan vara ganska svalt i många kyrkor och vigseln tar ändå en stund. Kolla för säkerhets skull också, hur traditionen är i den församlingen där ni skall viga er.

Ang solot, tala med prästen om det!

När det gäller par som varit gifta förut, finns det säkert de som har synpunkter, men jag tror inte att det är särskilt många nu för tiden. Då skulle jag ha allvarliga problem m mig själv, är gift för tredje gången...
  • ALLIMA

Jag älskar Dvorak! Kan man använda nån av hans verk som in- eller utgångsmusik? Har sett de används vid begravingar....

• Jeez

DEt går utmärkt. Prata med musikern om vad ni vill ha för känsla och ge förslag så får ni nog respons!

ALLIMA skrev 2010-03-05 20:42:29 följande:
    Jag älskar Dvorak! Kan man använda nån av hans verk som in- eller utgångsmusik? Har sett de används vid begravingar....
  • CeKe

Hej! Jag har en fråga... Vi har valt en präst som är bekant till familjen och min konfirmationspräst och som egentligen jobbar i en annan församling än kyrkan vi ska vigas i.. vi har pratats vid per telefon ett par gånger om vigseln, när det praktiska saker som datum, tid etc och sa att vi skulle höras närmare.

Hur brukar det gå till? Är det vi eller prästen som brukar ta initiativet till när vi ska ha vigselsamtal etc? Vi bor ju närmare 20 mil från där vi ska vigas, så det är ju inte bara för oss att titta förbi när som helst..

• Jeez

Jag skulle säga att det generellt är del i prästens jobb och ansvar. Men om ni vet att ni är på väg ditåt så kan det ju vara enklare att ni ringer upp och ser om ni hittar nån tid när ni är där.

CeKe skrev 2010-03-05 22:49:01 följande:
    Hej! Jag har en fråga... Vi har valt en präst som är bekant till familjen och min konfirmationspräst och som egentligen jobbar i en annan församling än kyrkan vi ska vigas i.. vi har pratats vid per telefon ett par gånger om vigseln, när det praktiska saker som datum, tid etc och sa att vi skulle höras närmare. Hur brukar det gå till? Är det vi eller prästen som brukar ta initiativet till när vi ska ha vigselsamtal etc? Vi bor ju närmare 20 mil från där vi ska vigas, så det är ju inte bara för oss att titta förbi när som helst..
  • one

Jag har frågat runt i bekantskapskretsen och fått en massa olika svar, så här kommer frågan till prästen - bjuder man prästen med respektive till bröllopsfesten eller inte? Prästen som ska viga oss är nyanställd och vi har ingen personlig relation till honom. Om vi bjuder dem är vi rädda att de ska känna sig tvingade att komma och om vi inte bjuder känns det också fel och de kanske tar illa upp... Hur gör vi??? Vi behöver ju veta detta innan vigselsamtalet för att kunna planera bordsplacering, festprogram etc... Vi viger oss i kyrkan och har festen på annan plats direkt efter vigseln.

• Jeez

Det tillhör inte vanligheterna att man blir medbjuden som präst utan relation till brudparet. Och faktiskt: de flesta av oss kan tänka sig roligare lördagkvällar än att vara med främlingar (och de flesta församlingar och prästers arbetsgivare tycker nog att man kan göra bättre saker på arbetstid). Så OM prästen nu, mot förmodan, skulle ta illa upp över att inte bli bjuden så får han eller hon ta upp det i sin handledning och jobba med det själv. Ni behöver verkligen inte bjuda. Om ni absolut inte vill förstås.

one skrev 2010-03-06 16:43:45 följande:
    Jag har frågat runt i bekantskapskretsen och fått en massa olika svar, så här kommer frågan till prästen - bjuder man prästen med respektive till bröllopsfesten eller inte? Prästen som ska viga oss är nyanställd och vi har ingen personlig relation till honom. Om vi bjuder dem är vi rädda att de ska känna sig tvingade att komma och om vi inte bjuder känns det också fel och de kanske tar illa upp... Hur gör vi??? Vi behöver ju veta detta innan vigselsamtalet för att kunna planera bordsplacering, festprogram etc... Vi viger oss i kyrkan och har festen på annan plats direkt efter vigseln.
  • Kjell Präst

Nu är jag hemma efter en vecka på Gran Canaria, och jag håller med Jeez även vad beträffar inbjudningar till bröllopsmiddagen. Jag har blivit inbjuden några gånger och tackat nej varje gång utom en, då brudparet var bekanta till min fru.

Svar på tråden Fråga prästerna 11