• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Soldemor
    one skrev 2010-03-06 16:43:45 följande:
    Jag har frågat runt i bekantskapskretsen och fått en massa olika svar, så här kommer frågan till prästen - bjuder man prästen med respektive till bröllopsfesten eller inte? Prästen som ska viga oss är nyanställd och vi har ingen personlig relation till honom. Om vi bjuder dem är vi rädda att de ska känna sig tvingade att komma och om vi inte bjuder känns det också fel och de kanske tar illa upp... Hur gör vi??? Vi behöver ju veta detta innan vigselsamtalet för att kunna planera bordsplacering, festprogram etc... Vi viger oss i kyrkan och har festen på annan plats direkt efter vigseln.
    Det där är nog väldigt olika, vilken tradition som finns i församlingen. Jag skulle tro, att jag blivit bjuden till middagen på ungefär 1/10 av de vigslar jag haft, och dset var bara ett av paren jag kände. personligen ser jag det som en fin gest av paret om jag blir tillfrågad och tackar ja om jaghar möjlighet. i så fall stannar jag fram t kaffet och går sedan. Jag har förstått att det finns olika uppfattningar om det här hos mina kollegor, men jag har bara arbetat i landsortsförsamlingar, och det är lite av kutym att tacka ja för prästen om man blir medbjuden till eftersits vid olika kyrkiga handlingar. Är det begravning, förväntas det t o m att man följer med! Det står inskrivet i våra bwegravningsriktlinjer! Men som sagt, även vid vigslar...kolla med församlingen där ni skall vigas, vad "som gäller".
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-07 06:27:27 följande:

...och nu ska jag se första delen av Gardells nya TV-serie "Åh herregud"
    Vad tyckte du?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-07 19:50:29 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-07 06:27:27 följande:
    Vad tyckte du?
    Jag tyckte att första avsnittet lovade gott, även om fokus kanske borde ha varit något mindre på Gardell personligen(jag behöver exempelvis inte veta att han ogillar att resa)och mer på hans kunskaper och tankar om Gud.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-07 20:05:32 följande:

Jag tyckte att första avsnittet lovade gott, även om fokus kanske borde ha varit något mindre på Gardell personligen(jag behöver exempelvis inte veta att han ogillar att resa)och mer på hans kunskaper och tankar om Gud.
    håller fullständigt med, men kanske inte så förvånande med tanke på att det är just Gardell...
  • danicalifornia

hej hej!!!

tänkte bara fråga en sak!
    om vi vill inta snittar och kanske lite champange eller alkoholfritt utanför kyrkan efter vigseln, är det upp till varje kyrkoherde? eller är det bara så att man inte får skåla och mingla utanför kyrkan??
    skulle vara snällt om kunde ha nån humm om det! vi ska gifta oss i ängelholms kyrka nästa sommar!

• HannaLuz

En fråga som vi funderat över, men det kanske är fel ställe att fråga på.

Vi ska ha en vigsel med en svensk präst och en katolsk präst fast i en svensk kyrka.
    normalt sett bjuder man inte svenska präster på bröllopsmiddagen/festen, men hur brukar det vara med katolska präster?
    om det nu är god sed att bjuda den katolske prästen, hur gör man då med den svenske, ska han oxå bjudas då?

min sambo är katoliken, men han har ingen aning om hur det brukar gå till vid katolska bröllop eller blandbröllop.

• Kjell Präst
    danicalifornia skrev 2010-03-11 14:26:20 följande:
    hej hej!!!tänkte bara fråga en sak!om vi vill inta snittar och kanske lite champange eller alkoholfritt utanför kyrkan efter vigseln, är det upp till varje kyrkoherde? eller är det bara så att man inte får skåla och mingla utanför kyrkan??skulle vara snällt om kunde ha nån humm om det! vi ska gifta oss i ängelholms kyrka nästa sommar!
    Hej!
    Det finns, såvitt jag vet, ingen generell regel om detta, så jag antar att det är upp till varje kyrkoherde.
  • Kjell Präst
    HannaLuz skrev 2010-03-11 14:31:47 följande:
    En fråga som vi funderat över, men det kanske är fel ställe att fråga på.Vi ska ha en vigsel med en svensk präst och en katolsk präst fast i en svensk kyrka.normalt sett bjuder man inte svenska präster på bröllopsmiddagen/festen, men hur brukar det vara med katolska präster? om det nu är god sed att bjuda den katolske prästen, hur gör man då med den svenske, ska han oxå bjudas då?min sambo är katoliken, men han har ingen aning om hur det brukar gå till vid katolska bröllop eller blandbröllop.
    Jag har faktiskt ingen aning om hur man brukar göra med katolska präster. Har någon annan präst här någon aning?
  • Jeez

Prata med prästerna är mitt tips, de är lika olika som vi svenskakyrkliga präster. Och till det så kommer de katolska prästerna i Sverige från många olika kulturer och är vana vid att det är olika på olika ställen.

Kjell Präst skrev 2010-03-11 16:39:45 följande:

Jag har faktiskt ingen aning om hur man brukar göra med katolska präster. Har någon annan präst här någon aning?
Svar på tråden Fråga prästerna 11