• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • tågjäntan

Åh, tack! Jag har letat febrilt .

• tågjäntan

Nu har tråden hamnat långt ner bland mina favoriter, så jag skriver en rad och säger hej .

• Kjell Präst

Överger er för ett tag nu - men fortsätt fråga, det finns ju fler präster här, och så kommer jag tillbaka om några dagar!

• dreamlife

Sitter och får fler och fler frågor ju närmare dagen D det kommer!!!
    1. Det står "överallt" att man inte ska ha bara axlar i kyrkan....är det så att det anses fult på något vis? Vad säger ni präster om det?
    2. Jag vill "överraska" min blivande man och har bokat med en solist att sjunga i kyrkan. Tror du vår präst tycker att detta är "fel"? Vet att han hade blivit superglad!!
    3. Är det så att det fortfarande är "fult" att gifta sig för andra gången, min blivande har varit gift innan.... Är det många präster som tycker att det är no-no att gifta sig igen, i kyrkan?

Hoppas ni kan sträcka ut lite av mina frågetecken här :)

• dreamlife

ahhh...glömde fråga 4:a
    Jag har en helt "egen" version av att gå in i kyrkan i mitt huvud.....
    Jag vill att min blivande och hans "best man" står där framme....och att jag går in sida vid sida om min syster, som också är min tärna..... Blir detta något knasigt med det??
    Någon av er präster här som hade sagt nej till detta, eller tyckt det var konstigt???

• Jeez

Ska försöka svara på dina frågor:

1. Jag har inget emot bara axlar, respekten för kyrkan/kyrkorummet/Gud har med annat och göra och helheten tycker jag. Men det finns de som inte håller med, tex Magdalena Ribbing.

2. Att den ena sjunger en överaskningssång för den andre börjar bli vanligare om jag får trendspana lite (om än det är ovanligt). Om man verkligen är övertygad om att den andre blir glad så visst, men samtidigt tycker jag att det är lite underligt eller skevt när inte båda två i brudparet kan ha full kontroll (tillsammans med prästen) på utformningen av vigselakten. Jag har förståelse för vad man vill ge den andre för upplevlese, men ändå. Det tror jag man kan göra på andra sätt -tex under en middag/mottagning eller även om överraskningsmomentet försvinner.

3. I Svenska kyrkan -nej, det är inte fult.

4. Jag tillhör dem som inte alls gillar brudöverlämning eller varianter som kommer därifrån. Bortsett från argument om varför inte (som går att hitta på många andra ställen på forumet) så är min grundsyn att vigselakten ska visa på det gemensamma beslutet att leva tillsammans i resten av livet. Det visar man i ord, genom frågorna och löftena, men också med kroppen i hur man står och vad man gör och hur man går.

Att gå in var för sig (vilket oftast betyder just att brudgummen inte alls går in så det märks och liksom i procession) blir skevt i att allt ljus blir på bruden som väljer at gå till sin man. Varför inte då att bruden står därframme och brudgummen får gå fram till musik?

Men i slutändan är det prästen som ska ha vigseln som är ansvarig för gudstjänstens ordning och den som kan svara på hur han eller hon tänker kring dessa frågor. Och glöm inte att prata med din blivande om hur han tänkt och diskutera vad ni vill visa på i er vigsel.

dreamlife skrev 2010-03-03 14:45:40 följande:
    Sitter och får fler och fler frågor ju närmare dagen D det kommer!!! 1. Det står "överallt" att man inte ska ha bara axlar i kyrkan....är det så att det anses fult på något vis? Vad säger ni präster om det?2. Jag vill "överraska" min blivande man och har bokat med en solist att sjunga i kyrkan. Tror du vår präst tycker att detta är "fel"? Vet att han hade blivit superglad!! 3. Är det så att det fortfarande är "fult" att gifta sig för andra gången, min blivande har varit gift innan.... Är det många präster som tycker att det är no-no att gifta sig igen, i kyrkan? Hoppas ni kan sträcka ut lite av mina frågetecken här :)
Svar på tråden Fråga prästerna 11