• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • tågjäntan

Jag vet inte om jag skulle hålla med om att de flesta kristna inte tror på skapelseberättelsen som den står. Många tror att det faktiskt var så Gud skapade jorden. Medan andra menar att Gud var med i evolutionen. Jag tror att Gud skapade jorden ungefär så som det står i skapelseberättelsen. Någon har sagt, med humor: Om Gud kunde skapa jorden, naturen, djuren, människorna osv. från ingenting, varför tog det då hela sju dagar? Om Gud är Gud skulle han kunnat fixa allt på en gång . Det tycker jag är en intressant tanke.

För att gå in på frågan om att prata mer generellt om kärlek i en vigsel i kyrkan, så kan jag förstå att man kan vilja gifta sig i kyrkan fast att man inte tror på det, eller inte tror på allt som kyrkan står för - det är tradition, det är fina och praktiska lokaler mm. Men nu är det ju så att det är en kyrka, med präst, som leder vigseln, i form av en vigselgudstjänst och då får man följa de formerna.

hernameispekka skrev 2010-02-21 12:39:32 följande:
    Den sista biten är det många kristna som håller med om. De flesta kristna tror inte att jorden skapades på 7 dagar utan at det är en metafor för en viss tid etc. Så den biten ska inte vara några problem, för även om man inte tror på skapelseberättelsen så vet man ju (förhoppningsvis xD) att det finns man och kvinnna :)
  • tågjäntan

När det gäller bibelöversättningar så skiljer det inte särskilt mycket i det stora hela. Dessutom är det inte så lätt att översätta från ett gammalt språk, en annan kultur osv. Tex "A pice of cake" översätts till svenska "Lätt som en plätt". Fast skulle man göra det bokstavligt så stämmer den översättningen inte alls. Visst finns det säkert verser som liberala och mer "bokstavstroende" kan vara oense om. Fast jag tror inte det gäller vigseltexterna .

Jag vet inte om det står om barnvåldtäkter i Bibeln (Om du menar våldtäkt och inte våld mot barn, där ex Herodes dödar alla gossebarn i Rama när han får reda på att Jesusbarnet kommit undan. Men detta är en historisk händelse där en människa väljer att göra detta, och inget som Gud säger åt människor/na att göra.) . Däremot står det i GT, att folken runtomkring Israel offrade barn till sina gudar. Medan bibelns Gud förbjuder Israels folk att offra barn .
    Boktips: "Krigen i Gamla Testamentet, ett försök att förstå" av Olof Edsinger.

• JustMeAndMyLove

Många svar här :)
    Då är det ungefär som jag trodde. Jag har läst bibeln på 3 språk (engelskan hade jag väldigt svårt med!). Men blev lite stöss över den stora skillnaden hos Folkbibeln.
    Satte mig också nu och läste ur mosesböckerna. Ser bibeln med helt nya ögon efter 2 år på skrivarlinje (och kanske för att jag är äldre nu) och måste säga att den är väldigt underlig nu när jag tänker efter.
    Hur kommer det sig att Gud måste leta upp Adam? Borde inte han veta vart han är? Varför beskrivs Gud så lik människan? Han verkar inte som den alvetande Guden man pratar om i Kyrkan. Eller är det min tolkning bara?
    Hur reagerade folk när de insåg att himlen inte består av vatten tex. och varför skulle det vara så lätt att acceptera att himlen inte består av vatten, men omöjligt att acceptera att tid är relativ och att 7 dagar i Guds liv kan vara 7 mijoner år i vår. (En fluga som lever 1 dag upplever nog en timme som mycket längre än oss som lever ca 80 år.)

Nu sitter jag och filosoferar ganska yrvaket tidigt på morgonen, men jag har svårt att förstå grupper som lever efter bibeln ord för ord. I alla fall när de väljer att vinkla bibeln till att kunna leva i hat mot alla som är annorlunda.

Sen undra jag om någon minns den tecknade serieboken med gamla testamentet? Jag hade den som barn men kan inte för mitt liv hitta den. Minns att den var gaska rå, väldigt lik bibeln och tecknad på ett väldigt verklighetstroget sätt. Någon som sett den?

• JustMeAndMyLove

Kanske borde starta en egen tråd med mina funderingar? Får be om ursäkt, blev väldigt OT nu känner jag :/

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 06:44:16 följande:
    Många svar här :)Då är det ungefär som jag trodde. Jag har läst bibeln på 3 språk (engelskan hade jag väldigt svårt med!). Men blev lite stöss över den stora skillnaden hos Folkbibeln.Satte mig också nu och läste ur mosesböckerna. Ser bibeln med helt nya ögon efter 2 år på skrivarlinje (och kanske för att jag är äldre nu) och måste säga att den är väldigt underlig nu när jag tänker efter.Hur kommer det sig att Gud måste leta upp Adam? Borde inte han veta vart han är? Varför beskrivs Gud så lik människan? Han verkar inte som den alvetande Guden man pratar om i Kyrkan. Eller är det min tolkning bara? Hur reagerade folk när de insåg att himlen inte består av vatten tex. och varför skulle det vara så lätt att acceptera att himlen inte består av vatten, men omöjligt att acceptera att tid är relativ och att 7 dagar i Guds liv kan vara 7 mijoner år i vår. (En fluga som lever 1 dag upplever nog en timme som mycket längre än oss som lever ca 80 år.)Nu sitter jag och filosoferar ganska yrvaket tidigt på morgonen, men jag har svårt att förstå grupper som lever efter bibeln ord för ord. I alla fall när de väljer att vinkla bibeln till att kunna leva i hat mot alla som är annorlunda.Sen undra jag om någon minns den tecknade serieboken med gamla testamentet? Jag hade den som barn men kan inte för mitt liv hitta den. Minns att den var gaska rå, väldigt lik bibeln och tecknad på ett väldigt verklighetstroget sätt. Någon som sett den?
  • tågjäntan

"stöss" - är det ett dialektalt ord .
    Jag antar att du menar störd eller liknande.

Ja, du kanske skulle starta en egen tråd - tänk om man kunde starta trådar två eller flera tillsammans . Där man kan respektera varandra trots att man har olika åsikter.

För samtidigt så har en del som varit väldigt bibeltrogna, som moder Teresa, utfört de största barmhärtighetsgärningar man kan tänka sig, för att de själva har fått uppleva Guds kärlek och vill ge den vidare.

• JustMeAndMyLove

haha, oj då! Ja stöss är väl typ Förvånad/paff mer än störd :)

Jag satte igång en bibeltråd, hoppas på att man kan diskutera bibeln utan att ryka ihop i den :)
    Moder Theresa måste ju haft sin tolkning ändå. Förtänk så mycket ont som görs med bibel som "ursäkt". Och tänk vad mycket gott det görs.
    Samma bok, olika människor, olika hjärtan :)

tågjäntan skrev 2010-02-22 14:58:08 följande:
    "stöss" - är det ett dialektalt ord . Jag antar att du menar störd eller liknande.Ja, du kanske skulle starta en egen tråd - tänk om man kunde starta trådar två eller flera tillsammans . Där man kan respektera varandra trots att man har olika åsikter.För samtidigt så har en del som varit väldigt bibeltrogna, som moder Teresa, utfört de största barmhärtighetsgärningar man kan tänka sig, för att de själva har fått uppleva Guds kärlek och vill ge den vidare.
  • MrsRobinson

Hejsan Kjell.
    Jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på. Det är så att min systers svägerska är präst och hon ska viga oss. Nu är grejen att hon är präst i baptist kyrkan något varken jag eller min sambo är. Nu undrar jag hur funkar det pengamässigt? Bla annat får hon resa ganska långt för att viga oss och så ska vi inte vara i en kyrka(utomhusvigsel). Vi har tänkt att ge henne reseersättning men ska vi ge henne pengar utöver det? Hon är även bjuden till kalaset efteråt.

• Kjell Präst
    MrsRobinson skrev 2010-02-22 15:09:50 följande:
    Hejsan Kjell.Jag har en fråga som jag hoppas du kan svara på. Det är så att min systers svägerska är präst och hon ska viga oss. Nu är grejen att hon är präst i baptist kyrkan något varken jag eller min sambo är. Nu undrar jag hur funkar det pengamässigt? Bla annat får hon resa ganska långt för att viga oss och så ska vi inte vara i en kyrka(utomhusvigsel). Vi har tänkt att ge henne reseersättning men ska vi ge henne pengar utöver det? Hon är även bjuden till kalaset efteråt.
    Jag vet inte hur reglerna för pastorer i baptistsamfundet ser ut, vet alltså inte om de får ta betalt för vigslar eller inte. Präster däremot har inte rätt att ta betalt för vigseln, däremot för förberedelsearbetet och för resan (när vi viger utanför arbetstid sas).
  • Sonja68

Hej! Här var ni ju! Har varit i fjällen och åkt slalom och höll inte på att hitta igen er.

• tågjäntan
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 15:05:37 följande:
    haha, oj då! Ja stöss är väl typ Förvånad/paff mer än störd :)Jag satte igång en bibeltråd, hoppas på att man kan diskutera bibeln utan att ryka ihop i den :)Moder Theresa måste ju haft sin tolkning ändå. Förtänk så mycket ont som görs med bibel som "ursäkt". Och tänk vad mycket gott det görs. Samma bok, olika människor, olika hjärtan :)
    Jag ska leta reda på den. Du kan kanske kopiera in den här så kanske fler kan hitta dit.
Svar på tråden Fråga prästerna 11