• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jeez

ALpha beror ju mycket på ledaren och vad han eller hon gör av det! Liksom all annan gruppverksamhet inom kyrkorna. FInns ju vuxenkatekumenat och en mängd olika varianter som inte har något namn men som på olika sätt är grundkurser i kristen tro (eller fördjupning för den delen!).

• tågjäntan

Som jag förstått det är samtalet det viktiga, där det inte är meningen att samtalsledaren ska komma med svaren, utan att deltagarna ska få fundera över livet och tron, vare sig du är buddist, ateist eller miljöpartist . Men visst är föreläsningarna tydliga om vad kyrkan tror och så.

• Jeez

kyrkan? har den (bara) en åsikt?

tågjäntan skrev 2010-03-17 13:21:01 följande:
    Som jag förstått det är samtalet det viktiga, där det inte är meningen att samtalsledaren ska komma med svaren, utan att deltagarna ska få fundera över livet och tron, vare sig du är buddist, ateist eller miljöpartist . Men visst är föreläsningarna tydliga om vad kyrkan tror och så.
  • Alvs

Hur vanligt är det att tärnan och marskalken står framme vid altaret när brudparet går in? Jag var tärna i somras, och då ställde vi oss där framme när klockorna började ringa. Jag tänkte inte mer på det, och prästen sa inget, så man kanske gör så oftare nuförtiden?

• Soldemor
    Alvs skrev 2010-03-18 11:30:50 följande:
    Hur vanligt är det att tärnan och marskalken står framme vid altaret när brudparet går in? Jag var tärna i somras, och då ställde vi oss där framme när klockorna började ringa. Jag tänkte inte mer på det, och prästen sa inget, så man kanske gör så oftare nuförtiden?
    På de vigslar jag har haft, brukar det vara så, att tärnan och marskalken går in tillsammans med paret, framför dem in och efter dem ut. Likadant om de ha flera tärnor/marskalkar.
  • Kjell Präst
    Alvs skrev 2010-03-18 11:30:50 följande:
    Jag har aldrig varit med om det. Näbbet, brudparet och därefter tärnor och marskalkar är den ordning jag tillämpar
  • Alvs

Tack så mycket till er båda, då vet jag.

• tågjäntan

Sant

Jeez skrev 2010-03-17 23:35:25 följande:
    kyrkan? har den (bara) en åsikt?
  • dreamlife

Undrar lite över det här med "kontakten" med prästen innan bröllopet... När brukar man träffas och prata igenom hur det ska se ut?
    Är det prästen som tar kontakt eller ska vi "jaga" en präst?
    Vi har bokat och fått bekräftat kyrka och så, men fick inte reda på vem som skulle vara präst just den dagen...
    Det hade med semester och dylikt och göra..så vi vet ju inte vem vi ska jaga om det ligger på oss?!?!?!?
    Tycker det börjar närma sig nu, och vi vet fortfarande inte vem som viger oss?!?!?

• Jeez

PRästen ska höra av sig, men en del gör det inte förrän några veckor innan. Många verkar ha någon månad som riktmärke,
    andra ringer så fort de får blanketterna...

Om ni känner er stressade, ring expediionen och fråga om det är klart!

dreamlife skrev 2010-03-19 07:38:21 följande:
    Undrar lite över det här med "kontakten" med prästen innan bröllopet... När brukar man träffas och prata igenom hur det ska se ut?Är det prästen som tar kontakt eller ska vi "jaga" en präst?Vi har bokat och fått bekräftat kyrka och så, men fick inte reda på vem som skulle vara präst just den dagen...Det hade med semester och dylikt och göra..så vi vet ju inte vem vi ska jaga om det ligger på oss?!?!?!? Tycker det börjar närma sig nu, och vi vet fortfarande inte vem som viger oss?!?!?
Svar på tråden Fråga prästerna 11