• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • JustMeAndMyLove

Heter det tärna för att det är en tjej eller för att det är brudens vän?
    Blir lita konstigt att kalla våra manliga vänner för tärnor då de inte är transvestiter, hehe

Kjell Präst skrev 2010-03-25 04:04:11 följande:

Nja, manliga tärnor är väl inte att rekommendera
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-25 15:07:27 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-25 04:04:11 följande:
    Har du något emot jämställdhet?
    Hehe, jag skulle inte vilja ha kvinnliga marskalkar heller, så jag är jämställd...
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2010-03-25 15:16:19 följande:
    Heter det tärna för att det är en tjej eller för att det är brudens vän? Blir lita konstigt att kalla våra manliga vänner för tärnor då de inte är transvestiter, heheKjell Präst skrev 2010-03-25 04:04:11 följande:
    Jag vet inte varifrån ordet kommer, bara att tärna är en kvinna och inte en man...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-25 15:33:55 följande:

Hehe, jag skulle inte vilja ha kvinnliga marskalkar heller, så jag är jämställd...
    Det är väl fint med tjejer i frack? Ovanligt kanske men ändå!
    :-d
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-25 15:35:37 följande:

Jag vet inte varifrån ordet kommer, bara att tärna är en kvinna och inte en man...
    Kommer kanske från en avlägsen medeltid, då tärnan var en jungfru. Kanske därför vissa bara vill ha tärnor som inte är gifta själva?
  • JustMeAndMyLove

Oh ja, det är görsnyggt! våra tärnor kommer ha frack/kostym!

Soldemor skrev 2010-03-25 15:44:51 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-25 15:33:55 följande:Det är väl fint med tjejer i frack? Ovanligt kanske men ändå!:-d
  • happy87

Jag och min blivande har tänkt boka en solist för att sjunga på vårt bröllop, hur många sånger brukar hon/han vanligvis sjunga? Har 3 sånger som vi verkligen gillar, men blir det för många? Vad är vanligast?

• Kjell Präst
    happy87 skrev 2010-03-26 11:13:51 följande:
    Jag och min blivande har tänkt boka en solist för att sjunga på vårt bröllop, hur många sånger brukar hon/han vanligvis sjunga? Har 3 sånger som vi verkligen gillar, men blir det för många? Vad är vanligast?
    Det vanligaste är, enligt min erfarenhet, inga solosånger alls Men i de fall där man har sådana är två -tre stycken det vanliga. Tre är alltså inte för många.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-03-25 15:44:51 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-03-25 15:33:55 följande:
    Det är väl fint med tjejer i frack? Ovanligt kanske men ändå!:-d
    Jo, fast då kallas de väl ändå inte marskalkar?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-03-26 11:18:02 följande:

Jo, fast då kallas de väl ändå inte marskalkar?
    Marskalkinnor?
Svar på tråden Fråga prästerna 11