• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Eriane

Hade också några frågor till prästerna och alla andra som kan svara.

1. Har ni några tips på lite svängigare psalmer, eller i alla fall lite gladare. Vi kommer att ha piano till psalmerna inte orgel.

2. Exakt vilka stycken ur bibeln är obligatoriska och kan jag hitta dessa någonstans på nätet. Min bibel ligger nedpackad någonstans. Och det kan dröja innan jag kan ta mig till kyrkan.

3. Vi känner både präst, kantor och vaktmästare åtminstone någorlunda så vi har bjudit in dom till festen som skall vara i samlingslokalen ovanför kyrkan. Nu pratade min mamma om att man brukar ge dessa tre en summa efter vigseln, Stämmer detta och i så fall hur stort borde det beloppet vara?

4. Kyrkan vi gifter oss i är otroligt liten och är avlång på fel lädd så att säga. Några tips på hur vi kan göra vid ingång? Vill även ha tips på långsam (men glad) ingångsmusik som antingen är väldigt kort eller avbrytningsbar effter en kort tid. Vill inte att gästerna ska behöva stirra på våra ryggar i flera minuter.

• Flotten

svar på 3:an.
    Personalen i kyrkan skall INTE ha extra betalt av er. Vi får lön av vår arbetsgivare och det är antagligen vår schemalagda helg att jobba, och precis som i resten av samhället så får vi inte ta emot svarta pengar.
    Vaktmästare som blivit erbjuden allt från Trisslotter till vinflaskor.

• Agape

Om man skulle kombinera dop med vigsel hur ser "programmet" vanligast ut, börjar man med vigsel eller vice versa?

• Kjell Präst
    Eriane skrev 2010-04-06 19:39:20 följande:
    Hade också några frågor till prästerna och alla andra som kan svara.1. Har ni några tips på lite svängigare psalmer, eller i alla fall lite gladare. Vi kommer att ha piano till psalmerna inte orgel.2. Exakt vilka stycken ur bibeln är obligatoriska och kan jag hitta dessa någonstans på nätet. Min bibel ligger nedpackad någonstans. Och det kan dröja innan jag kan ta mig till kyrkan.3. Vi känner både präst, kantor och vaktmästare åtminstone någorlunda så vi har bjudit in dom till festen som skall vara i samlingslokalen ovanför kyrkan. Nu pratade min mamma om att man brukar ge dessa tre en summa efter vigseln, Stämmer detta och i så fall hur stort borde det beloppet vara?4. Kyrkan vi gifter oss i är otroligt liten och är avlång på fel lädd så att säga. Några tips på hur vi kan göra vid ingång? Vill även ha tips på långsam (men glad) ingångsmusik som antingen är väldigt kort eller avbrytningsbar effter en kort tid. Vill inte att gästerna ska behöva stirra på våra ryggar i flera minuter.
    1)333 "Änglarna sjunger i himlen", 89 "Se jag vill bära ditt budskap Herre"
    2)Matt 19:4-6 är obligatorisk, utöver den ska det läsas ytterligare någon bibeltext som tänks väljas "i första hand" bland följande: Höga v 8:6-7, Ef 5:1-2, Rom 12:9-10,15 , Gal 6:2, 1 Kor 13:4-7, 13. Du kan söka efter dessa texter på www.bibeln.se
    3.Nej, de ska absolut inte ha några pengar!
    4. Har inga bra tips, men en duktig musiker bör kunna anpassa musiken efter altargångens längd så att brudparet slipper stå alltför länge vid altaret och ingenting göra...
  • Kjell Präst
    Agape skrev 2010-04-07 00:33:42 följande:
    Om man skulle kombinera dop med vigsel hur ser "programmet" vanligast ut, börjar man med vigsel eller vice versa?
    De gånger jag har haft en sådan kombination har vi inlett med vigseln och avslutat med dopet. Som inledningspsalm har man då lämpligen en vigselpsalm, som mittenpsalm antingen en vigselpsalm, en doppsalm eller en allmän psalm och som avslutning en doppsalm. Förbönen för brudpar respektive barn brukar jag baka ihop till en enda.
  • Svanboet

Även om ni väljer en låt som är ganska lång tycker jag att det vore fint att kanske vända sig mot gästerna i krykan en stund innan ni vänder dem ryggen för oftast sköts ju fotograferingen precis när brudparet går in och ut.

Jag vet inte hur prästerna ställer sig till ett sådant förfarande...

4. Kyrkan vi gifter oss i är otroligt liten och är avlång på fel lädd så att säga. Några tips på hur vi kan göra vid ingång? Vill även ha tips på långsam (men glad) ingångsmusik som antingen är väldigt kort eller avbrytningsbar effter en kort tid. Vill inte att gästerna ska behöva stirra på våra ryggar i flera minuter.
  • tågjäntan

Vi hade Chicagos "You're the Inspiration" instrumentalt på piano som ingångsmusik. Den är lite lugnare och jag ville ha något mer "romantiskt" .
    (Som utgångsmusik hade vi traditionella Mendehlsson, på orgel.)

Hade också några frågor till prästerna och alla andra som kan svara.1. Har ni några tips på lite svängigare psalmer, eller i alla fall lite gladare. Vi kommer att ha piano till psalmerna inte orgel.2. Exakt vilka stycken ur bibeln är obligatoriska och kan jag hitta dessa någonstans på nätet. Min bibel ligger nedpackad någonstans. Och det kan dröja innan jag kan ta mig till kyrkan.3. Vi känner både präst, kantor och vaktmästare åtminstone någorlunda så vi har bjudit in dom till festen som skall vara i samlingslokalen ovanför kyrkan. Nu pratade min mamma om att man brukar ge dessa tre en summa efter vigseln, Stämmer detta och i så fall hur stort borde det beloppet vara?4. Kyrkan vi gifter oss i är otroligt liten och är avlång på fel lädd så att säga. Några tips på hur vi kan göra vid ingång? Vill även ha tips på långsam (men glad) ingångsmusik som antingen är väldigt kort eller avbrytningsbar effter en kort tid. Vill inte att gästerna ska behöva stirra på våra ryggar i flera minuter.
  • Kjell Präst

Hösten planerad i vårt distrikt. Jag fick julottan för fjärde året i rad, precis som jag ville!

• Superstarfia

Kjell Präst skrev 2010-04-08 17:10:26 följande:

Hösten planerad i vårt distrikt. Jag fick julottan för fjärde året i rad, precis som jag ville!
    Grattis! :)

ni är tidigt ute, ringde den församlingen vi ska vigas i och dem hade inte lagt sommarschemat ännu... ;)
  • Jeez

Semestrar önskas ju för det mesta kring sista mars och sen ska scheman läggas... fast vi hade just prästscemat klart lite tidigare, så tom augusti har vi koll

Superstarfia skrev 2010-04-08 18:01:20 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-04-08 17:10:26 följande:
    Grattis! :)ni är tidigt ute, ringde den församlingen vi ska vigas i och dem hade inte lagt sommarschemat ännu... ;)
Svar på tråden Fråga prästerna 11