Eriane skrev 2010-04-06 19:39:20 följande:
Hade också några frågor till prästerna och alla andra som kan svara.1. Har ni några tips på lite svängigare psalmer, eller i alla fall lite gladare. Vi kommer att ha piano till psalmerna inte orgel.2. Exakt vilka stycken ur bibeln är obligatoriska och kan jag hitta dessa någonstans på nätet. Min bibel ligger nedpackad någonstans. Och det kan dröja innan jag kan ta mig till kyrkan.3. Vi känner både präst, kantor och vaktmästare åtminstone någorlunda så vi har bjudit in dom till festen som skall vara i samlingslokalen ovanför kyrkan. Nu pratade min mamma om att man brukar ge dessa tre en summa efter vigseln, Stämmer detta och i så fall hur stort borde det beloppet vara?4. Kyrkan vi gifter oss i är otroligt liten och är avlång på fel lädd så att säga. Några tips på hur vi kan göra vid ingång? Vill även ha tips på långsam (men glad) ingångsmusik som antingen är väldigt kort eller avbrytningsbar effter en kort tid. Vill inte att gästerna ska behöva stirra på våra ryggar i flera minuter.
1)333 "Änglarna sjunger i himlen", 89 "Se jag vill bära ditt budskap Herre"
2)Matt 19:4-6 är obligatorisk, utöver den ska det läsas ytterligare någon bibeltext som tänks väljas "i första hand" bland följande: Höga v 8:6-7, Ef 5:1-2, Rom 12:9-10,15 , Gal 6:2, 1 Kor 13:4-7, 13. Du kan söka efter dessa texter på
www.bibeln.se
3.Nej, de ska absolut inte ha några pengar!
4. Har inga bra tips, men en duktig musiker bör kunna anpassa musiken efter altargångens längd så att brudparet slipper stå alltför länge vid altaret och ingenting göra...