• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jeez

Tystnadsrätt är en juridisk term som hanterar just detta att präst skyddas från den annars generella plikten att vittna vid domstol (vid kallelse dit).

Tystnadplikt som kyrklig term används för att beskriva den moraliska och inomkyrkliga reglementets skyldigheten för präster att hålla det man hör i bikt eller själavård. Observera att det handlar om enskilda samtal och inte vilka samtal som helst. Här finns en utbredd missuppfattning, och dessutom en knepig gränsdragning i vissa fall. Det finns exempel när en präst får kännedom om missförhållanden i en familj där barn far illa men liksom gömmer sig bakom tystnadsplikten fast h*n inte alls fått kännedom om det via ett enskilt samtal utan tex genom möte med föräldrarna vid körträffar. Självklart ska också prästen anmäla vid ett sånt tillfälle.

Även diakoner har tystnadsplikt, men utan den juridiska tystnadsrätten. Dessutom kan en diakon bli löst från tystnadsplikten om konfidenten vill det.

tågjäntan skrev 2010-04-10 19:39:31 följande:
    Det finns även i frikyrkorna. Heter det inte egentligen "Tystnadsrätt"? För även inom vården, socialen mfl ställen och myndigheter har man ju sekretess, som en del kallar tystnadsplikt. Men det är bara präster och pastorer som har rätt, och plikt, att vara tysta om det som personen sagt i ett själavårdssamtal.Hur är det med diakoner; har de också tystnadsrätt?Kjell Präst skrev 2010-04-10 14:24:12 följande:
  • tågjäntan

Jag vet inte vart jag hört ordet tystnadsrätt. Det kanske bara är någon som har försökt förklara att pastorer och präster har rätt att hålla helt tyst (samtidigt som de inte får yppa något för någon).
    När det gäller diakoner, kan jag tänka mig att det är så.

Kjell Präst skrev 2010-04-10 19:46:43 följande:

Ordet "tystnadsrätt" har jag aldrig hört. Diakoner har ett slags tystnadsplikt, men den är inte absolut. Om jag inte minns fel (men det finns en risk att jag gör det)så har diakonen tvärtom meddelandeplikt om de kommer i kontakt med exempelvis ett barn som far illa.
  • tågjäntan

Tack Jeez för din förklaring

• JennyochJohan 2010

Jag har en fråga till prästerna, om psalmer under vigseln. Vi ska gifta oss kyrkligt, men inte i kyrkan utan i en annan lokal. Kyrkan kan inte "skicka" någon som kan spela, och det finns nog ändå inget att spela på där tror jag (har inte varit i lokalen ännu). Hur kan man då göra med pslamerna, det brukar ju inte vara så många som sjunger med... Brukar prästen sjunga? Kommer försöka välja psalmer som de flesta kan hyfsat, typ någon vanlig sommaspaslm. Har ni andra tips?

• Kjell Präst

JennyochJohan 2010 skrev 2010-04-12 16:26:25 följande:

Jag har en fråga till prästerna, om psalmer under vigseln. Vi ska gifta oss kyrkligt, men inte i kyrkan utan i en annan lokal. Kyrkan kan inte "skicka" någon som kan spela, och det finns nog ändå inget att spela på där tror jag (har inte varit i lokalen ännu). Hur kan man då göra med pslamerna, det brukar ju inte vara så många som sjunger med... Brukar prästen sjunga? Kommer försöka välja psalmer som de flesta kan hyfsat, typ någon vanlig sommaspaslm. Har ni andra tips?
    Man kan sjunga psalmerna a´capella. Vissa präster sjunger, andra inte. Nästan som vanliga människor alltså
    Jag hade en vigsel utanför kyrkan vid ett tillfälle. Då tog jag med gitarren och spelade till psalmerna. Det blev jättebra, men jag tror inte att man kan räkna med att alla präster gör så
  • PrincessPink

Det här låter säkert dumt. Men jag läste att man vid ett tillfälle under vigseln ska gå ner på knä. Det är något som hindrar mig då jag har knäskador och inte kan sitta på knä. Måste man göra det eller kan man göra på något annat sätt?

• Svanboet

Har man medicinska förhinder brukar man slippa men det anses som brukligt att knäfalla under cermonin när man ber.

PrincessPink skrev 2010-04-13 09:30:19 följande:
    Det här låter säkert dumt. Men jag läste att man vid ett tillfälle under vigseln ska gå ner på knä. Det är något som hindrar mig då jag har knäskador och inte kan sitta på knä. Måste man göra det eller kan man göra på något annat sätt?
  • PrincessPink
    Svanboet skrev 2010-04-13 11:10:57 följande:
    Har man medicinska förhinder brukar man slippa men det anses som brukligt att knäfalla under cermonin när man ber.
    Okej, tack så mycket. :)
  • tågjäntan

Ni känner inte någon som spelar gitarr eller har keyboard som kan tänka sig att spela till psalmerna? Eller något annat instrument för den delan

JennyochJohan 2010 skrev 2010-04-12 16:26:25 följande:

• tågjäntan

"... för den delen..."
    ska det ju stå =)

Svar på tråden Fråga prästerna 11