• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • skogssnigel

Hej!

Vi ska ha en kvinnlig sångerska på vårt bröllop. Jag undrar om hennes två låtar "ersätter" de två psalmerna eller om det blir hennes två låtar samt två psalmer?

Mvh

• Kjell Präst
    skogssnigel skrev 2010-04-09 20:00:11 följande:
    Hej!Vi ska ha en kvinnlig sångerska på vårt bröllop. Jag undrar om hennes två låtar "ersätter" de två psalmerna eller om det blir hennes två låtar samt två psalmer?Mvh
    Solosånger är inget obligatoriskt inslag i en vigsel, och ersätter alltså inte psalmerna.
  • Aleta

Är det inte kutym att man väljer kvinnans seder i första hand när det är två olika? (Man väljer ju oftast kvinnans hemort vid vigslen t ex.)

Steven och Johanna skrev 2010-04-09 12:24:57 följande:

En fråga om intåg i kyrkan. Är det okej inom svenska kyrkan att man som brud går in själv i kyrkan och möter sin blivande framme vid altaret? Min blivande är från Holland och där är det tydligen kotym att bruden går in i kyrkan med sin far. Men eftersom detta inte alltid är okej med prästerna inom svenska kyrkan undrar jag alltså om det är okej att gå in själv?
  • GabbiW

Jag har en liten fundering! Jag och min kille hade en diskussion om präster häromdagen och jag var helt övertygad om att ni måste ha tystnadsplikt (om inte annat extra hög moral och inte berätta vidare det man delar med sig i förtroende :) )medans min pojkvän envist menar att det är bara katolska präster som skulle ha detta eftersom de har sin biktsak.

Så frågan är, har svenska präster tystnadsplikt?

• Kjell Präst
    GabbiW skrev 2010-04-10 09:24:38 följande:
    Jag har en liten fundering! Jag och min kille hade en diskussion om präster häromdagen och jag var helt övertygad om att ni måste ha tystnadsplikt (om inte annat extra hög moral och inte berätta vidare det man delar med sig i förtroende :) )medans min pojkvän envist menar att det är bara katolska präster som skulle ha detta eftersom de har sin biktsak.Så frågan är, har svenska präster tystnadsplikt?
    Präster i Svenska kyrkan har absolut tystnadsplikt, vilket innebär att vi inte för berätta om något som yppats i själavårdssammanhang. Inte ens om den vi samtalat med i efterhand ger oss tillåtelse, får vi berätta vad som sagts under samtalet. Blir vi inkallade för att vittna i domstol (vilket inte ska hända, men OM)om något som sagts i själavårdssamtal, får vi inte säga något - oavsett om det så är et mord som bekänts under samtalet.
  • Alexandrine

Lite OT kanske, men bikt är inget som bara finns i Katolska kyrkan utan även i Svenska kyrkan.

• Kjell Präst
    Alexandrine skrev 2010-04-10 17:36:06 följande:
    Lite OT kanske, men bikt är inget som bara finns i Katolska kyrkan utan även i Svenska kyrkan.
    Precis. Glömde skriva det. Det är nog inte särskilt vanligt i SvK, men det finns.
  • tågjäntan

Det finns även i frikyrkorna. Heter det inte egentligen "Tystnadsrätt"? För även inom vården, socialen mfl ställen och myndigheter har man ju sekretess, som en del kallar tystnadsplikt. Men det är bara präster och pastorer som har rätt, och plikt, att vara tysta om det som personen sagt i ett själavårdssamtal.
    Hur är det med diakoner; har de också tystnadsrätt?

Kjell Präst skrev 2010-04-10 14:24:12 följande:

Präster i Svenska kyrkan har absolut tystnadsplikt, vilket innebär att vi inte för berätta om något som yppats i själavårdssammanhang. Inte ens om den vi samtalat med i efterhand ger oss tillåtelse, får vi berätta vad som sagts under samtalet. Blir vi inkallade för att vittna i domstol (vilket inte ska hända, men OM)om något som sagts i själavårdssamtal, får vi inte säga något - oavsett om det så är et mord som bekänts under samtalet.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2010-04-10 19:39:31 följande:
    Det finns även i frikyrkorna. Heter det inte egentligen "Tystnadsrätt"? För även inom vården, socialen mfl ställen och myndigheter har man ju sekretess, som en del kallar tystnadsplikt. Men det är bara präster och pastorer som har rätt, och plikt, att vara tysta om det som personen sagt i ett själavårdssamtal.Hur är det med diakoner; har de också tystnadsrätt?Kjell Präst skrev 2010-04-10 14:24:12 följande:
    Ordet "tystnadsrätt" har jag aldrig hört. Diakoner har ett slags tystnadsplikt, men den är inte absolut. Om jag inte minns fel (men det finns en risk att jag gör det)så har diakonen tvärtom meddelandeplikt om de kommer i kontakt med exempelvis ett barn som far illa.
Svar på tråden Fråga prästerna 11