• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Flotten

Jag kan svara som vaktmästare , har aldrig hänt. Och lika bra är det,efter jag jobbat färdigt vill jag gärna åka hem till min familj.

• Eriane

Fast då har du kanske heller ingen som helst relation till Brudparet? Vi är bekanta med alla 3 och Min mamma är bättre vän med dom speciellt prästen och hon gör väldigt mycket frivilligarbete i kyrkan

• Flotten

Hade du tänkt bjuda mig om jag inte var vaktmästare vid ditt bröllop? Om inte så blir jag gärna hemma. Vänligt att bjuda men VILL du att vaktmästaren skall vara där eller? För då hoppas jag att du bjuder inte bara vaktmästaren utan respektive också.
    Bjud dina goda vänner på bröllopet och ha trevligt!

• pyrro

Trevlig tråd
    Vi ska vigas utomhus, 2 psalmer skrev du att man skulle ha sjunger man dom utan musik till då eller? Behöver man ha någon in och utmarsch?

• Kjell Präst
    Eriane skrev 2010-04-20 16:48:46 följande:
    Det var det ja Ni präster sköter er kanske för bra folk börjar kunna allt. Tänkte jag kunde fråga en sak dock. Hur vanligt är det att präst, kantor och vaktmästare/servicepersonal blir medbjudna på middagen & festen?
    Jag har blivit medbjuden några gånger, och då alltid tackat nej.
  • Kjell Präst
    pyrro skrev 2010-04-20 18:10:45 följande:
    Trevlig tråd Vi ska vigas utomhus, 2 psalmer skrev du att man skulle ha sjunger man dom utan musik till då eller? Behöver man ha någon in och utmarsch?
    Man kan sjunga dem utan musik, eller så kanske någon kan spela gitarr eller liknande? Jag tog själv med gitarren till en utomhusvigsel jag hade för något år sedan.
    In -och utmarsch är inte nödvändigt enligt ritualet.
  • passionsblomman

Ett fång med blommor
    {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_flower}
    och lite solsken{#lang_emotions_sunny}{#lang_emotions_sunny}
    till prästtråden och Kjell och alla andra prästerna!

Det är så bra att man kan skriva kursivt och fett nu!

• Kjell Präst

passionsblomman skrev 2010-04-21 13:38:37 följande:
    Ett fång med blommoroch lite solskentill prästtråden och Kjell och alla andra prästerna!Det är så bra att man kan skriva kursivt och fett nu!

Tack!{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_cat}{#lang_emotions_nalle}{#lang_emotions_ghost}

• Kjell Präst

passionsblomman skrev 2010-04-21 13:48:25 följande:
     Titta! Nästan en ängel! Men vissa av smileysarna ser jag inte riktigt vad de ska föreställa...

Jag är glad så länge jag inte får en sånhär:{#lang_emotions_demon}

Svar på tråden Fråga prästerna 11