• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • icimici

Kan prästen läsa upp ens löften i kyrkan?

• Sebastiána
    icimici skrev 2010-04-22 11:43:29 följande:
    Tror jag inte. Det är ju ni som ska lova något.
  • Burre Präst
    icimici skrev 2010-04-22 11:43:29 följande:
    Prästen kan läsa löftena före, en mening i taget, så kan ni säga efter. Men ni måste säga dem.

Den juridiska delen består av frågorna (där räcker det med att ni svarar "Ja") och löftena som ni ska säga till varandra. Detta skall ske i vittnens eller församlingens närvaro, de måste alltså kunna höra vad ni säger.

• Sail on Silvergirl

Är det ett "tvång" att knäböja vid altarringen under en kyrklig vigsel?

• a n n a

Sail on Silvergirl - mig veterligen, ja...sedan är det frågan om man inte kan av en eller annan anledning så går det säkert att göra en variant på knäböjandet...

• Sebastiána

Om man knäböjer länge har jag svårt att resa mig upp igen (har en sjukdom som gör att jag blir stel). fem minuter klarar jag, kanske tio...

{#lang_emotions_flower}

• Sail on Silvergirl

Jag har inga problem med kyrkan och det som sägs, men att "underkasta sig" Gud på det sättet att jag ska knäböja på mitt eget bröllop känns inte bra. Jag hade en förhoppning om att kunna komma ifrån det.

• Superstarfia

Sail on Silvergirl skrev 2010-04-22 13:17:16 följande:
    Jag har inga problem med kyrkan och det som sägs, men att "underkasta sig" Gud på det sättet att jag ska knäböja på mitt eget bröllop känns inte bra. Jag hade en förhoppning om att kunna komma ifrån det.

Vill man gifta sig i kyrkan får man faktiskt acceptera de "regler" som finns, annars tycker jag att man kan gifta sig borgligt..

men det är min personliga åsikt..

www.drombrollop.webblogg.se Hela Sundsvall firar vår dag, eller?
  • Soldemor

Det är absolut inget tvång att knäböja under förbönsmomentet på en vigsel, och att vid en kyklig vigsel knäböja under en förbön som gäller en själv, ser jag som vördnad för Gud.

• Moi mokulat

När brukar prästen höra av sig?
    Vi gifter oss om mindre än 4 månader.
    Vi vet inte vem som kommer blir vår präst eller
    något annat.
    Jag har aldrig själv varit på ett bröllop och vet inte hur
    det går till alls.

HJälp! kan man får en lite snabb genomgång?

Svar på tråden Fråga prästerna 11