• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Gorgeousnes

Hej! Har inte läst hela tråden................den var ju enorm :)!!

Men chansar rakt av på att min fråga inte finns med. Vilka psalmer brukar man välja bland. Och vilka psalmer skulle passa för två tjejer!

Tackar på förhand! Om kyrkan har en kör betalar man då extra för att dom ska ska sjunga under vigseln. Kan man ge organisten vilka noter som helst? Om man ska ha mer än tre psalmer betalar man organisten mer pengar då eller hur funkar det?

• Martinaa
    Kjell Präst skrev 2010-04-25 21:01:12 följande:
      Vem är Kjelle..? Bröllopstexten till "Den blomstertid" är inte en officiell psalm och därför är det upp till den enskilde/a prästen/musikern att avgöra om den kan ersätta en av psalmerna eller ej. Hursomhelst kan man ju ha den som "tredje psalm" om man vill.Man sjunger sällan alla fem verserna på "En vanlig grönsak" Speciellt det där med "Allt kött är hö och blomstren dö" känns ju lite sådär att sjunga på en vigsel. Det går alltså utmärkt att stryka både en, två och tre verser om man vill.

Okej tack tack för svaret!

• Flotten

Prata med musikern som skall jobba på er vigsel. Körer kan man där jag jobbar INTE boka till vigsel, de har det som en fritidssysselsättning inte som ett jobb. Men kanske kan musikern rodda ihop det ändå eller så kanske ni själv får fixa det.

• Kjell Präst

Gorgeousnes skrev 2010-04-26 19:46:18 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden................den var ju enorm :)!! Men chansar rakt av på att min fråga inte finns med. Vilka psalmer brukar man välja bland. Och vilka psalmer skulle passa för två tjejer! Tackar på förhand! Om kyrkan har en kör betalar man då extra för att dom ska ska sjunga under vigseln. Kan man ge organisten vilka noter som helst? Om man ska ha mer än tre psalmer betalar man organisten mer pengar då eller hur funkar det?

Man kan egentligen välja vilka psalmer som helst, även om det väl inte är så lämpligt att sjunga "Nu tändas tuden juleljus" i augusti Det finns ju några vigselpsalmer, och där brukar jag alltid rekommendera nr 84 och nr 411 - jag vet dock inte på rak arm om texten även passar när två tjejer gifter sig. Som Flotten skriver här ovan så är det långt ifrån självklart att kören ställer upp och sjunger på vigslar - men frågan är ju fri. Organisten kostar inga pengar oavsett hur många psalmer han/hon spelar. 

• Jeez

Gorgeousnes skrev 2010-04-26 19:46:18 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden................den var ju enorm :)!! Men chansar rakt av på att min fråga inte finns med. Vilka psalmer brukar man välja bland. Och vilka psalmer skulle passa för två tjejer! Tackar på förhand! Om kyrkan har en kör betalar man då extra för att dom ska ska sjunga under vigseln. Kan man ge organisten vilka noter som helst? Om man ska ha mer än tre psalmer betalar man organisten mer pengar då eller hur funkar det?

Jag har precis upptäckt att psalm 180 funkar fantastiskt på vigslar -vilken tid på året resp. dygnet som helst! Så den vill jag tipsa om (andra psalmtips hittar ni på flera ställen här i tråden eller tex på www.svenskakyrkan.se/marsta ).

Organisten/kantorn vill nog ha kontakt och kunna diskutera musiken. En del tar vilka noter som helst, andra vill ha orgelnoter och mycket tid för att öva in. Det beror på. Så kolla med just den som är i tjänst när ni gifter er! De ska INTE ha mer betalt om de spelar fler än tre psalmer, men en del musiker har (i mina ögon märkliga) avtal där det inte ingår att kompa solister etc. Bäst är att fråga präst/musiker hur det funkar i er församling. Om de ska ha betalt så gör det inte svart i alla fall -det är ett oskick. Man kan också kosta på sig att fråga kyrkoherden i församlingen varför det ska kosta er extra (isåfall) just hos dem.

Kör kan kanske ordnas, men det kommer förmodligen kosta till körkassan --och det är nog bra att vara ute i väldigt god tid! Men prata med musikern, de har bäst koll just där.

• Gorgeousnes

Tack så jättemycket för denna info. Kyrkan som vi är intresserad av är en liten konsertkyrka så kan tänka mig dom har sina egna regler.

Än en gång tack :)!

• Duchess

Jag har ett psalmtips som passar utmärkt både till samkönade och motkönade vigslar Det är psalm 903 (finns i ett tillägg till psalmboken). Melodin är "Din klara sol", och den kan många. Den är enkel. Texten är skriven av Sven Hillert. 

1. Jag tror att Gud är kärleken
    som var och är och blir
    den kraft som föder skapelsen
    den källa som ger liv

2. Jag tror att Gud är kärleken
    som bor i människan
    som lever i förälskelsen
    och drar oss till varann.

3. Jag tror att Gud är kärleken
    som ger oss hopp och mod
    som stöder oss i vardagen
    och för oss tätt ihop.

4. Jag tror att Gud är kärleken
    till kvinna eller man
    som ger oss mänskor tryggheten
    att leva med varann.

5. Jag tror att Gud är kärleken
    i löftet som vi ger
    som drömmer sig mot framtiden
    och tror på det som sker. 

6. Jag tror att Gud är kärleken
    som gör vår närhet sann
    som skänker oss välsignelsen
    att vi får ha varann.

• Sonja68

Duchess: Vilken fin psalm!!  Den passar ju verkligen till alla sorts vigslar, vilken tid som helst på året.
    Jag är så gammal att när jag gick på lågstadiet fick vi stå upp vid bänken och sjunga Din klara sol går åter opp varje morgon. Under advent fick vi dock sjunga Bereden väg för Herran.  Så de melodierna sitter som en smäck

• Moi mokulat

Varför kan man inte gå in och lyssna på psalmer längre på svenska kyrkans hemsida. Tråkigt och dåligt.

Svar på tråden Fråga prästerna 11