Gorgeousnes skrev 2010-04-26 19:46:18 följande:
Hej! Har inte läst hela tråden................den var ju enorm :)!! Men chansar rakt av på att min fråga inte finns med. Vilka psalmer brukar man välja bland. Och vilka psalmer skulle passa för två tjejer! Tackar på förhand! Om kyrkan har en kör betalar man då extra för att dom ska ska sjunga under vigseln. Kan man ge organisten vilka noter som helst? Om man ska ha mer än tre psalmer betalar man organisten mer pengar då eller hur funkar det?
Jag har precis upptäckt att psalm 180 funkar fantastiskt på vigslar -vilken tid på året resp. dygnet som helst! Så den vill jag tipsa om (andra psalmtips hittar ni på flera ställen här i tråden eller tex på www.svenskakyrkan.se/marsta ).
Organisten/kantorn vill nog ha kontakt och kunna diskutera musiken. En del tar vilka noter som helst, andra vill ha orgelnoter och mycket tid för att öva in. Det beror på. Så kolla med just den som är i tjänst när ni gifter er! De ska INTE ha mer betalt om de spelar fler än tre psalmer, men en del musiker har (i mina ögon märkliga) avtal där det inte ingår att kompa solister etc. Bäst är att fråga präst/musiker hur det funkar i er församling. Om de ska ha betalt så gör det inte svart i alla fall -det är ett oskick. Man kan också kosta på sig att fråga kyrkoherden i församlingen varför det ska kosta er extra (isåfall) just hos dem.
Kör kan kanske ordnas, men det kommer förmodligen kosta till körkassan --och det är nog bra att vara ute i väldigt god tid! Men prata med musikern, de har bäst koll just där.