• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Jeez

Rajsi skrev 2010-05-07 20:53:32 följande:
    En kort fråga: bör man/ska man bjuda prästen på den efterföljande festen? Har sett på många bordsplaceringsmallar att "vigselförättare" står med som en av gästerna.Vad gäller och hur gör ni andra?

Ni behöver inte bjuda prästen! SÄrskilt inte om det inte 'r självklart för er, av vilken orsak som helst, att göra det. Rentkrasst: de flesta har flera vigslar eller annat under en lördag dessutom och jobbar förmodligen på söndagen och kan tänka sig rolligare saker än att vara på en fest där de inte känner någon.

• Jeez

MabCar skrev 2010-05-07 21:15:00 följande:
    Hej, jag och min sambo planerar bröllop i oktober. Lite pinsamt kanske men då jag inte har varit på något bröllop i kyrkan så undrar jag över om vi måste säga något förutom "Ja" under vigseln?

Hela Svenska kyrkans vigselordning finns på http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=253760&ptid=0 så ser ni allt som finns med och gäller under en vigsel!

• Rajsi

Tack för svaren ang präst på fest!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-05-11 10:38:44 följande:
    Några nya pigga frågor?

Helt och totalt ot: Hur gick det på utställningen?

• Kjell Präst

Soldemor skrev 2010-05-11 11:26:57 följande:
      Helt och totalt ot: Hur gick det på utställningen?

Vi har en championkisse nu...

Hvad är det som lifvet mest förljuvar? Kanske är det folk med lösa skrufvar
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-05-11 11:28:02 följande:
      Vi har en championkisse nu...

Grattis! Vi fick en liten ex1 i söndags, och hade vi haft den store lurven med, hade han varit premier nu, för där fanns inga i hans klass. Måste bli lite mer våghalsig när det gäller att ställa honom, även om pälsen är något kort!

• Moi mokulat

När kommer prästen kontakta oss?
    Vi har inte ens fått veta vem som kommer viga oss än.
    Ska vi kontakta igen eller brukar de höra av sig själva?

• Rosen2011

Frågar samma som Moi mokulat, när hör prästen av sig? 
    Eller är det vi som ska ta kontakt igen? 

Sen undrar jag om många präster tillåter att man väljer bort 
    orgelsmusik som in och -utgångsmarch?
    Kan vi välja vilken låt som helst och be kantor spela den när 
    vi går in alternativ ut eller är det några förbestämda melodier
    vi måste välja mellan?

• Soldemor

Rosen2011 skrev 2010-05-11 15:42:12 följande:
    Frågar samma som Moi mokulat, när hör prästen av sig? Eller är det vi som ska ta kontakt igen?  Sen undrar jag om många präster tillåter att man väljer bort orgelsmusik som in och -utgångsmarch?Kan vi välja vilken låt som helst och be kantor spela den när vi går in alternativ ut eller är det några förbestämda melodiervi måste välja mellan?  

Kantorerna brukar uppskatta orgelmusik, det mesta går faktiskt att spela på orgel, dessutom blir det mycket pampigare och festligare med orgel!

Det där med att kontakten mellan präst/brudpar varierar nog både mellan olika församlingar och olika präster. Jag brukar kontakta paret så fort jag fått vigselblanketten, bara för att visa att jag finns och vet om att de skall vigas. Ofta bestämmer vi då en tid för samtal längre fram i tiden. Andra präster gör på annat vis. Tycker ni att det tar tid och vill komma i kontakt med "er" präst så ring församlingen där ni skall vigas/som prästen tjänstgör i.

Svar på tråden Fråga prästerna 11