• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Burre Präst
    Kjell Präst skrev 2010-05-12 04:10:26 följande:
      Ja, du liksom alla andra kan välja vilken kyrka du vill som er vigselkyrka. Det bör inte vara några problem att få prästen att ta delar av ceremonin på engelska. Vår handbok (= boken där bland annat alla moment i en vigsel står med) finns översatt till både engelska och en del andra språk.
    En av prästerna i Örebro är för övrigt engelsman.
  • Burre Präst
    Jen11 skrev 2010-05-12 22:15:11 följande:
    Oh vilken kyrka tillhor han
    Graham Jarvis heter han och jobbar i Mikaels församling i Örebro.
  • Soon Mrs Mack

Tankte bara hora om du vet om nagon smart losning pa en svensk/engelsk vigsel?
    Kan man saga lovord osv tva ganger en pa svenska och en gang pa engelska? eller ar det battre att jag svarar pa engleska och min blivande pa engelska?

hur skulle du/ni losa det?  

• Burre Präst
    Soon Mrs Mack skrev 2010-05-13 01:47:04 följande:
    Tankte bara hora om du vet om nagon smart losning pa en svensk/engelsk vigsel?Kan man saga lovord osv tva ganger en pa svenska och en gang pa engelska? eller ar det battre att jag svarar pa engleska och min blivande pa engelska?hur skulle du/ni losa det?  
    Det där hänger lite på vilka språk som är era. Frågorna besvaras till prästen med församlingen (och Gud) som vittnen. Löftena säger ni till varandra med församling, präst (och Gud) som vittnen.

I det fallet församlingen förstår båda språken medan den ena i brudparet bara behärskar det ena (engelska) så har jag gjort så att frågorna har varit på respektive modersmål medan löftena har varit på engelska.

Är båda tvåspråkiga har löftena också varit på respektive modersmål.

Tanken är att man ska förstå det man själv säger och det som sägs till en.

Om det i församlingen finns många som inte förstår det ena språket så har jag hållit viktigare delar (evangelieläsningen, tillkännagivandet och förbönen) på båda språken.

Men sådant där ger sig när man börjar resonera med vigselprästen. Det mesta går att komma runt på ett eller annat sätt.

• TheJohanna

Vi funderar på att ha vigsel med mässa och jag funderar lite på ordningen skulle se ut för det..? I så fall vill vi ju vara gifta innan vi går till nattvarden, alltså att vi gör det som nygifta.. Men ska den då ligga före eller efter förbönen och Herrens bön? och hur "mycket" mässa har man med? Var petar man in beredelse och sånt?

• Kjell Präst

TheJohanna skrev 2010-05-14 10:02:56 följande:
    Vi funderar på att ha vigsel med mässa och jag funderar lite på ordningen skulle se ut för det..? I så fall vill vi ju vara gifta innan vi går till nattvarden, alltså att vi gör det som nygifta.. Men ska den då ligga före eller efter förbönen och Herrens bön? och hur "mycket" mässa har man med? Var petar man in beredelse och sånt?

Jag har aldrig haft en vigsel med mässa, det är väldigt ovanligt- men det vore förstås väldigt kul att vara med om det. Det finns en särskild ordning för vigsel med mässa, men jag har inte handboken här just nu så jag ber att få återkomma. 

• Burre Präst
    TheJohanna skrev 2010-05-14 10:02:56 följande:
    Ur handboken:

Vigsel med mässa

1. Ordning för vigselgudtjänst med Inledningsmusik och Psalm.

2. Mässans Beredelse med Beredelseord, Syndabekännelse och bön om förlåtelse, Förlåtelsen och Tackbön.

3.Ordning för Vigselgudstjänst fr o m Lovprisningen t o m Förbön.

4. Ordning för Mässa fr o m Offertoriepsalm. Som prefation kan användas Prefation vid vigsel med mässa.

5. Före Välsignelsen går brudparet fram och knäfaller vid altarringen. Om prästen håller vigseltal kan detta ske efter Välsignelsen eller efter den avlutande psalmen. Vigselbevis överlämnas i samband med vigseltalet.

eller

1. Ordning för vigselgudtjänst med Inledningsmusik och Psalm.

2. Högmässans inledning t o m Evangelium

3. Kort predikan/Vigseltal

4. Psalm. Under psalmen går brudparet till altarringen.

5. Ordning för Vigselgudstjänst fr o m Lovprisningen t o m Förbön.

6. Ordning för Högmässa fr o m Offertoriepsalm. Som prefation kan användas Prefation vid vigsel med mässa.

7. Före Välsignelsen går brudparet fram och knäfaller vid altarringen. Vigselbevis överlämnas efter den avslutande psalmen.

Hur klart som helst, eller hur?

• TheJohanna

Tack så hemskt mycket! Det var till stor hjäp. Nu får vi titta på det här och fundera lite innan vi bestämmer oss =)

Svar på tråden Fråga prästerna 11