• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst
    brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-05 12:43:58 följande:
    Hej! Jag och min blivande make ska ha ett utomhusbröllop i en annan församling än den vi tillhör. Jag vill inte tillfråga prästen i min egen församling om att vara vigselförrättare eftersom jag känner denne och vi helst vill ha en präst vi inte har någon relation till. Nu undrar jag vilka rättigheter vi har att få en vigselförrättare? Vem kan hjälpa oss? När och av vilken anledning har den präst vi tillfrågar rätt att säga nej? Är just nu mycket besviken eftersom vi frågade en präst i den församlingen vi ska gifta oss i och hon hjälper oss enbart kl.15, inte kl.16 (då vi måste ha vårt bröllop eftersom vi har tillträde till vår nödlösningslokal vid regn tidigast fr o m kl.16). Som jag förstår det kan hon men vill helt enkelt inte kl.16. Har hon rätt att avböja, och i så fall av vilken anledning? Jag har också frågat en präst i en annan närliggande församling men därifrån får jag inte ens något svar. Vi betalar ändå skatt till Svenska kyrkan och när vi för en gångs skull behöver dess hjälp så finns tydligen ingen att få. Ska man behöva jaga runt på det här viset? Just nu känner jag mig bara ledsen och känner mest för att lämna Svenska kyrkan. Vore tacksam om du kunde vägleda oss rätt.

Hej!

I stort sett är det så här: En församling har "skyldighet" att erbjuda er en vigseltid med  präst, vaktmästare och organist om ni väljer att gifta er i någon av församlingens kyrkor. Vill ni ha vigseln på någon annan plats, till exempel utomhus, så är det upp till prästen att avgöra om han/hon vill ställa upp på en utomhusvigsel. Vissa gör det, andra inte. Om ni vill ha er vigsel på en annan tid än församlingens ordinarie vigseltider så är det upp till församlingen att säga ja eller nej till detta. Om nu en präst väljer att ställa upp på en utomhusvigsel så har hon/han alltså rätt att säga "Jag ställer upp, men inte senare än 15.00".

Överhuvudtaget har en enskild präst alltid rätt att vägra viga ett par, men då bör han/hon förstås ha starka skäl till det. Och i sådana fall är det kyrkoherdens uppgift att ordna fram en vigselpräst åt er - men det gäller bara under de förutsättningar som jag nämnt härovan.

• Jeez

Jag undrar vad som föranleder er att tro att hon kan men inte vill.
    En prästs arbetstid handlar ju inte bara om inbokade saker utan också om andra saker. Tex att behöva vänta en extra timme där man faktiskt inte hinner göra särskilt mycket. Det kan vara att hon började tidigt den dagen eller andra praktiska aspekter. VIsst vill man vara tillmötesgående, men inom rimliga gränser.

Om du lyfter blicken lite från det som jag förstår är jätteviktigt för dig/er så ser du säkert att präster och kyrkan har många många olika viljor och önskemål att ta hänsyn till och att få ihop. Det går inte att var tillgänglig jämt, särskilt inte när man efterfrågas som person.

Jag hoppas det löser sig på bästa sätt för er!

brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-05 12:43:58 följande:
    Hej! Jag och min blivande make ska ha ett utomhusbröllop i en annan församling än den vi tillhör. Jag vill inte tillfråga prästen i min egen församling om att vara vigselförrättare eftersom jag känner denne och vi helst vill ha en präst vi inte har någon relation till. Nu undrar jag vilka rättigheter vi har att få en vigselförrättare? Vem kan hjälpa oss? När och av vilken anledning har den präst vi tillfrågar rätt att säga nej? Är just nu mycket besviken eftersom vi frågade en präst i den församlingen vi ska gifta oss i och hon hjälper oss enbart kl.15, inte kl.16 (då vi måste ha vårt bröllop eftersom vi har tillträde till vår nödlösningslokal vid regn tidigast fr o m kl.16). Som jag förstår det kan hon men vill helt enkelt inte kl.16. Har hon rätt att avböja, och i så fall av vilken anledning? Jag har också frågat en präst i en annan närliggande församling men därifrån får jag inte ens något svar. Vi betalar ändå skatt till Svenska kyrkan och när vi för en gångs skull behöver dess hjälp så finns tydligen ingen att få. Ska man behöva jaga runt på det här viset? Just nu känner jag mig bara ledsen och känner mest för att lämna Svenska kyrkan. Vore tacksam om du kunde vägleda oss rätt.
  • tågjäntan

En annan variant (om inte just den församlingen går med på att en pastor håller i vigseln) är att låta en präst hålla i själva vigselakten och sedan låta pastorn hålla vigseltalet. Fast ni kommer nog inte undan att få betala för vigseln om de går med på det.

RebeccaL skrev 2010-05-04 16:24:03 följande:
    Hej, vet inte om jag frågar på rätt ställe men jag ger det försök. Jag har en fråga. Det är såhär att jag och min sambo ska gifta oss nästa sommar. Ingen av oss är medlem i Svenska kyrkan men jag skulle gärna vilja gifta mig i en av deras kyrkor. Nu kommer det verkliga problemet. Jag skulle nämligen vilja att pastorn i frikyrkan jag är med i ska viga oss, fast i en "vanlig" kyrka. Går detta att lösa?    //Rebecca

• tågjäntan

Oj, jag kanske uttryckte mig otydligt. Vi ville ha den på piano och han spelade den (gärna) så. Samtidigt som han nämnde att den även lät bra på orgel.
    Som utgångsmusik hade vi traditionella Mendehlsson (på orgel).

Rajsi skrev 2010-04-28 22:52:57 följande:
    Tågjäntan, hur blev Chicago-låten på orgel då? Sjöng någon till eller var det endast musiken? Va hade ni för utgångsmusik?

• brudeniskrudenijuli

Kjell präst: tack för svar. Då vet jag att det är kyrkoherden i min församling jag ska vända mig till.

Jeez: självklart förstår jag att en präst har många olika arbetsuppgifter och att vi inte är solen som allting kretsar runt. Vad jag är mest besviken över är att det är svårt att få hjälp med hänvisning vidare när man ringer runt. Samt att det inte finns en större flexibilitet. Jag tänker då främst på att en präst kan säga nej till att viga ett par utomhus (även vid lättillgängliga områden). Finns inte Gud närvarande där också? Då väljer jag nog hellre ett borgerligt bröllop. Jag vill känna att den som viger oss inte gör det av tvång utan med glädje.

Om det endast finns en präst i tjänst i hela församlingen den dagen vi gifter oss är det också märkligt att denne inte kan vara flexibel med sina tider. I vården där jag jobbar har vi jour och rycker in när det behövs, som en jämförelse! Jag begär naturligtvis inte att någon ska arbeta mer än 40 timmar en arbetsdag. Kanske är det organisationen det är fel på? Om Svenska kyrkan ska behålla sina medlemmar inför framtiden behövs nog i alla fall lite mer samarbetsvilja och flexibilitet. Det är sällan jag ber om hjälp från kyrkan och när jag väl behöver det visar det sig vara väldigt krångligt. Tråkigt är det.

• brudeniskrudenijuli

Förlåt, jag begär inte att någon ska arbeta mer än 8 timmar en arbetsdag menar jag förstås! :)

• Kjell Präst

brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-06 08:46:35 följande:
    Jag tänker då främst på att en präst kan säga nej till att viga ett par utomhus (även vid lättillgängliga områden). Finns inte Gud närvarande där också? Då väljer jag nog hellre ett borgerligt bröllop. Jag vill känna att den som viger oss inte gör det av tvång utan med glädje.  

Det är väl just att prästen ska vara positiv till utomhusvigslar som gör att vi har rätt att säga ja eller nej till sådana vigslar. Vore vi tvungna att acceptera utomhusvigslar så blev det ju genast större risk att brudparen träffade på präster som var där mot sin vilja.

• brudeniskrudenijuli

Sant. Jag förstår bara inte vad någon präst kan ha emot en utomhusvigsel (vid lättillgängligt område), förutom att kläderna lättare smutsas ned och att det innebär en del praktiska hinder att övervinna. Vad tror du? Själv har jag absolut ingenting emot kyrkan som vigsellokal. Tycker att den är vacker och stämningsfull. Anledningen till att jag hellre gifter mig utomhus, och även min blivande man, är att vi är friluftsmänniskor som känner en större samhörighet och tro ute i det fria. Och för min del, att jag skulle bli alldeles för känslosam när jag skred fram inför allas blickar i kyrkan.

Jag har en idé. Varför inte införa ett system där varje församling har sin hemsida där man presenterar de präster som är i tjänst, och de får berätta om sig själva och sin syn på sin yrkesroll. Till exempel om man är öppen för vigslar utanför kyrkans lokaler, vad man tycker om kvinnliga präster, om man accepterar att viga homosexuella par, etc. Då tror jag att kyrkan skulle komma lite närmare folket, sina församlingsmedlemmar. Det är ju ändå för dem som prästerna arbetar.

• Kjell Präst

brudeniskrudenijuli skrev 2010-05-06 10:11:56 följande:
    Sant. Jag förstår bara inte vad någon präst kan ha emot en utomhusvigsel (vid lättillgängligt område), förutom att kläderna lättare smutsas ned och att det innebär en del praktiska hinder att övervinna. Vad tror du? Själv har jag absolut ingenting emot kyrkan som vigsellokal. Tycker att den är vacker och stämningsfull. Anledningen till att jag hellre gifter mig utomhus, och även min blivande man, är att vi är friluftsmänniskor som känner en större samhörighet och tro ute i det fria. Och för min del, att jag skulle bli alldeles för känslosam när jag skred fram inför allas blickar i kyrkan. Jag har en idé. Varför inte införa ett system där varje församling har sin hemsida där man presenterar de präster som är i tjänst, och de får berätta om sig själva och sin syn på sin yrkesroll. Till exempel om man är öppen för vigslar utanför kyrkans lokaler, vad man tycker om kvinnliga präster, om man accepterar att viga homosexuella par, etc. Då tror jag att kyrkan skulle komma lite närmare folket, sina församlingsmedlemmar. Det är ju ändå för dem som prästerna arbetar.

Jag har inte haft någon utomhusvigsel (däremot en i herrgårdsmiljö) men skulle nog tänka mig för innan jag tackade ja. Jag har haft dop i hemmiljö och kunnat konstatera att koncentrationen hos de medverkande är betydligt sämre om man är i någons vardagsrum än om man är i kyrkan. Det finns så mycket annat som "stör", eller distraherar är kanske ett bättre ord. Andra präster resonerar annorlunda - vi är däremot överens om att Gud finns såväl i kyrkan som i naturen, så det finns inget teologiskt skäl att inte vara utomhus.

Många (de flesta?) församlingar har hemsidor. Där kan man oftast hitta kontaktuppgifter till präster och andra anställda. I vissa fall också fotografier. Några längre presentationer har jag nog aldrig sett på en sådan sida, däremot. Personligen skulle jag inte ha något emot en sådan presentation men tror att det är väldigt olika med viljan att presentera sig offentligt. Vi brukar ju hänvisa till gudstjänsterna, att man alltså ska besöka olika gudstjänster för att se vad prästerna går för Men i sådana sammanhang får man ju inte veta om de accepterar utomhusvigslar eller vigslar av par med samma kön.

• brudeniskrudenijuli

OK, det var en aspekt jag inte har tänkt på. Koncentrationen hos de medverkande. Det ska jag tänka på inför vårt utomhusbröllop och utse någon som gör ett ordentligt hysch!

Jag fick idén om presentation när jag tänkte på hur politiker presenterar sig, ofta ganska ingående om vad de står för. I yrken där man är i hela folkets tjänst tycker jag att det lämpar sig. Det finns alltid risker att utsättas för hot i sådana sammanhang förstås. Det vill man ju inte.

Samtidigt tror jag att det vore mycket lättare att få kontakt med en präst som känns rätt i förhållande till ens egna värderingar. Jag skulle t ex inte vilja att en kvinnoprästmotståndare vigde mig o maken eller begravde en nära anhörig, men i dag har jag små möjligheter att undersöka saken.

Sådana presentationer skulle kanske innebära att vissa präster får jobba 200 procent, andra mindre. Men det ger ju också en hint om vilken typ av präst församlingsmedlemmarna vill bli hjälpta av. Precis som våra val bestämmer vilka politiker som ska vara i vår tjänst. Jag tror att ett "personvalssystem" av den sorten skulle ge Svenska kyrkan ett ordentligt sving uppåt och en närmare kontakt med flera människor än i dag.

Svar på tråden Fråga prästerna 11