• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Aleta
    Blivande präst skrev 2010-04-23 03:00:41 följande:
    "Bäste biskop Anders," går alldeles bra att börja med... Om inte du känner honom, då är "Hej Anders," också ett alternativ... ;)   Vill du vara superformell så skriver du till HH Ärkebiskopen, och inleds med "Ers Högvördighet," men det är nog extremt sällsynt...
    Tack!

• Andreas flicka

Hej Präster,

Vi gifter oss i september och undrar därför lite över psalmer. Jag älskar verkligen En vänlig grönskas rika dräkt och Den blomstertid men september är ju inte någon egentlig sommarmånad. Får man välja psalmer fritt eller måste man välja efter årstid och tillfälle?

Tack!

• Jeez

Andreas flicka skrev 2010-04-23 17:38:57 följande:
    Hej Präster, Vi gifter oss i september och undrar därför lite över psalmer. Jag älskar verkligen En vänlig grönskas rika dräkt och Den blomstertid men september är ju inte någon egentlig sommarmånad. Får man välja psalmer fritt eller måste man välja efter årstid och tillfälle?   Tack!

Ni väljer psalmer tillsammans med prästen. Det är bra att ta hänsyn till tillfälle -årstid inkluderat. Det finns flera psalmer på samma melodier som sommarpsalmerna, kanske kan en sån text eller några andra verser i dem än de första vara mer lämpliga när det inte är högsommar?

• quilla

Har det hänt att någon haft med sig hund till vigseln? Är det alls tillåtet i kyrka?

• Burre Präst
    quilla skrev 2010-04-24 23:46:15 följande:
    Har det hänt att någon haft med sig hund till vigseln? Är det alls tillåtet i kyrka?
    Av olika skäl, bla hänsyns till allergiker, är hundar i regel inte tillåtna i kyrkor. Ledhundar och liknande är förstås tillåtna; de är ju inte husdjur utan handikapphjälpmedel.
  • älskarlivet
    Jeez skrev 2010-04-23 20:40:57 följande:
      Ni väljer psalmer tillsammans med prästen. Det är bra att ta hänsyn till tillfälle -årstid inkluderat. Det finns flera psalmer på samma melodier som sommarpsalmerna, kanske kan en sån text eller några andra verser i dem än de första vara mer lämpliga när det inte är högsommar?

Vi valde inte psalmer tillsammans med prästen utan vi hade redan valt när vi träffade prästen för samtal..

• Kjell Präst

älskarlivet skrev 2010-04-25 09:29:28 följande:
    Vi valde inte psalmer tillsammans med prästen utan vi hade redan valt när vi träffade prästen för samtal..

Det är nästan ännu bättre, även om prästen förstås måste säga "ok" till era val.

• älskarlivet
    Kjell Präst skrev 2010-04-25 10:11:02 följande:
      Det är nästan ännu bättre, även om prästen förstås måste säga "ok" till era val.
    Vi har redan gift oss och det var inga problem. Jag är uppvuxen i Svenska Kyrkan (nåja, men jag har varit väldigt aktiv under många år) så jag har rätt bra koll på vad som går hem och inte  
  • Martinaa

Hej!

Tack för länken Kjelle!

Jag satt och knepade ihop vårt vigselprogram innan idag och kom till psalmerna. Vår tanke är i nuläget att ha "Den blomstertid nu kommer", fast byta ut texten till På bröllopsdagen ber vi (C Lövenstam). Räknas det fortfarande som en psalm då?

Den andra psalmen tänkte vi En vänlig grönskas rika dräkt. Upptäckte att den har hela fem verser. Brukar man alltid sjunga alla fem, eller är det okej att stryka en eller två verser?

Vi ska ha vårt vigselsamtal med vår präst om några veckor, men tänkte ändå höra lite vad någon präst tycker innan, för att få lite koll på läget!

• Kjell Präst

Martinaa skrev 2010-04-25 19:38:18 följande:
    Hej! Tack för länken Kjelle! Jag satt och knepade ihop vårt vigselprogram innan idag och kom till psalmerna. Vår tanke är i nuläget att ha "Den blomstertid nu kommer", fast byta ut texten till På bröllopsdagen ber vi (C Lövenstam). Räknas det fortfarande som en psalm då? Den andra psalmen tänkte vi En vänlig grönskas rika dräkt. Upptäckte att den har hela fem verser. Brukar man alltid sjunga alla fem, eller är det okej att stryka en eller två verser? Vi ska ha vårt vigselsamtal med vår präst om några veckor, men tänkte ändå höra lite vad någon präst tycker innan, för att få lite koll på läget!

Vem är Kjelle..?
    Bröllopstexten till "Den blomstertid" är inte en officiell psalm och därför är det upp till den enskilde/a prästen/musikern att avgöra om den kan ersätta en av psalmerna eller ej. Hursomhelst kan man ju ha den som "tredje psalm" om man vill.

Man sjunger sällan alla fem verserna på "En vanlig grönsak" Speciellt det där med "Allt kött är hö och blomstren dö" känns ju lite sådär att sjunga på en vigsel. Det går alltså utmärkt att stryka både en, två och tre verser om man vill.

Svar på tråden Fråga prästerna 11