• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Kjell Präst
    icimici skrev 2010-04-15 13:05:39 följande:
    är det löften som man skriver ner själv som man läser upp, kan prästen läsa upp ens löften?
    Prästen kan inte ensam läsa löftena, brudparet måste vara aktivt.
    Det finns två varianter av färdiga löften. Dels de där prästen läser före:

Jag, NN,/
    tar dig, NN,/
    nu till min hustru (man)/
    att dela glädje och sorg med dig/
    och vara dig trogen/
    tills döden skiljer oss åt./

Dels de där brudparet läser själva:

NN, jag vill älska dig,/
    dela glädje och sorg med dig/
    och vara dig trogen/
    tills döden skiljer oss åt/

Man kan skriva egna om man vill, men samma beståndsdelar måste ingå: Brudparets önskan att leva tillsammans under resten av livet.
  • tågjäntan

Om det är den jag tänker så kan man absolut det tycker jag.
    Fast om man ska vara petig med språket, en petitess ; blir det en "march" då?
    Vi hade själva Chicagos "You're the Inspiration" som ingångsmusik, på piano. Visserligen sa han att han kunde ta den på orgel om vi ville, det hade han gjort tidigare, men vi ville ha piano (eller eg hade jag velat haft keyboard men det hade nog blivit krångligt). Iaf känns den inte som en "march" för mig så vi valde att kalla det ingångs och utgångsmusik i stället.

viktoriachristian skrev 2010-04-15 12:38:38 följande:
    Chapel of love. Kan man ha den som utgångsmarsch??Tacksam för svar!
  • Jeez

det är olika från kyrka till kyrka. Men de flesta föredrar levande musik vågar jag påstå.

icimici skrev 2010-04-15 11:33:52 följande:
    Får man ha inspelad musik i kyrkan?
  • Jeez

Det finns med all säkerhet ett helt gäng där ni bor. Börja nysta i försmalingen där ni ska gifta er -de kan kanske tipsa om någon annan om inte annat. Stiftet borde kunna tipsa också -eller efterlysa via internmail. Har för mig att Göteborgs domprost jobbat i Paris om inte annat.

Harmonii skrev 2010-04-14 23:18:20 följande:
    Hejsan! Min fästman och jag vill ha någon som kan viga oss på franska, som är vårt modersmål. Vi har ingen aning om vart vi ska leta, finns det en fransk motsvarighet till Svenska Kyrkan här i Sverige kanske? Ja, som ni ser så är vi helt lost.
  • Kjell Präst
    viktoriachristian skrev 2010-04-15 12:38:38 följande:
    Hej!Har en liten fundering igen till Kjell präst eller annan som önskar svar mig! :)Vi ska ha två små näbbar som går före oss in i kyrkan. Sedan kommer VI! Efter brudparet har vi förstått att tärna och marskalk ska komma.Nu har vi ett litet bekymmer. Min "tärna" är min systerdotter på 13 år och min blivande man har en bestman på dryga 35. Det skiljer ju som sagt lite i ålder och längd och kroppsbyggnad mm mm. Det skulle nog se rätt roligt ut om de gick bredvid varandra eller vad tror ni?Min äldsta son vill dela ut psalmer i kyrkporten tillsammans med sin kusin. Då kan man ju säga att de är marskalkar eller hur? De är 10 och 11 år. Jag hade gärna sett att de gick med brudföljet in. 1) Har ni några förslag på hur vårt brudfölje kan se ut?2) Chapel of love. Kan man ha den som utgångsmarsch??Tacksam för svar!
    Jag tycker att marskalken som är 35 (en bestman är han bara i det fall brudöverlämning tillämpas och han tillsammans med brudgummen står framme vid altaret och väntar på brudens entré)och tärnan som är 13 mycket väl kan gå bredvid varandra. Mitt förslag på ordning för brudföljet är:
    Näbbet
    Brudparet
    Tärna Marskalk
    10-och 11-åringarna

Jag känner inte till "Chapel of love" så jag kan inte svara på om den är lämplig eller ej. Namnet låter ju i alla fall okay
  • TälskarM

Hejsan! jag och min blivande gifter oss i sommar, ingen av oss har varit på ett kyrkobröllop innan (förutom min blivande som var på två när han var barn)

Mina fråga är, hur går cermonin till? vi har en tjej i bekantskapskretsen som vi hade tänkt skulle sjunga två låtar, sen ska vi då ha två psalmer, vilka lämpar sig för ett bröllop?

Vår tanke var att först skulle våra näbbar gå in, sen vi och sen tärnor +marskalk är detta okej?

• Kjell Präst
    TälskarM skrev 2010-04-16 10:34:48 följande:
    Hejsan! jag och min blivande gifter oss i sommar, ingen av oss har varit på ett kyrkobröllop innan (förutom min blivande som var på två när han var barn)Mina fråga är, hur går cermonin till? vi har en tjej i bekantskapskretsen som vi hade tänkt skulle sjunga två låtar, sen ska vi då ha två psalmer, vilka lämpar sig för ett bröllop?Vår tanke var att först skulle våra näbbar gå in, sen vi och sen tärnor +marskalk är detta okej?
    Hej!

Vigselritualet hittar du här www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
    När man frågar mig om lämpliga vigselpsalmer föreslår jag alltid nr 84 eller nr 411. Dessa, och några till, kan du läsa och lyssna på här www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
    Man kan förstås ha allmänna psalmer också, sommarpsalmerna exempelvis.
    Er ordning för ingång är helt okay, som du för övrigt ser även i ovanstående inlägg
  • Harmonii

Tack så mycket för tipset.

Jeez skrev 2010-04-15 23:12:12 följande:
    Det finns med all säkerhet ett helt gäng där ni bor. Börja nysta i försmalingen där ni ska gifta er -de kan kanske tipsa om någon annan om inte annat. Stiftet borde kunna tipsa också -eller efterlysa via internmail. Har för mig att Göteborgs domprost jobbat i Paris om inte annat.
  • Eriane

Det var det ja Ni präster sköter er kanske för bra folk börjar kunna allt.

Tänkte jag kunde fråga en sak dock. Hur vanligt är det att präst, kantor och vaktmästare/servicepersonal blir medbjudna på middagen & festen?

Svar på tråden Fråga prästerna 11