• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • Soldemor

Vi 3 skrev 2010-04-09 11:44:49 följande:

Tack för svaret och tipsen! Trevlig helg på er!
    Det samma!
  • Steven och Johanna

En fråga om intåg i kyrkan. Är det okej inom svenska kyrkan att man som brud går in själv i kyrkan och möter sin blivande framme vid altaret? Min blivande är från Holland och där är det tydligen kotym att bruden går in i kyrkan med sin far. Men eftersom detta inte alltid är okej med prästerna inom svenska kyrkan undrar jag alltså om det är okej att gå in själv?

• wiicky

Steven och Johanna skrev 2010-04-09 12:24:57 följande:

En fråga om intåg i kyrkan. Är det okej inom svenska kyrkan att man som brud går in själv i kyrkan och möter sin blivande framme vid altaret? Min blivande är från Holland och där är det tydligen kotym att bruden går in i kyrkan med sin far. Men eftersom detta inte alltid är okej med prästerna inom svenska kyrkan undrar jag alltså om det är okej att gå in själv?
    Det är upp till varje enskild präst att bestämma sånt, men jag har en vän som gjorde just så, så det är inte omöjligt.
  • Kjell Präst

Som wiicky skriver: Varje enskild präst bestämmer detta. Helst vill man ju att brudparet ska gå in på traditionellt sätt, dvs tillsammans- men jag tror de flesta av oss tycker att det är "bättre" att bruden går in själv (om man nu av någon anledning inte vill gå med sin blivande)än att hon blir överlämnad av sin far.
  • Superstarfia

Vad jag vet är det enligt min holländska vän inte kotym att man gör så, utan antingen går man in ihop vilket enligt henne och hennes man är det vanligaste, eller så går man in med sin far, även nått som dom hämtat från usa precis som vi i sverige..
  • minia

Hej,

har inte kommit fram till vilka psalmer vi skulle vilja ha än (o det är inte förrän i augusti), men funderar på om det skulle vara ok med en ur Segertoner som inte finns med i Psalmboken, om det skulle vara så. ("Jag vill ge dig o Herre" kan kanske tänkas finns i bägge?)

Har också varit på några vigslar där prästen hållit i själva akten osv, men där man sedan haft någon annan (som en pastor) som håller vigseltalet? Är det nåt som brukar vara ok, eller hur fungerar det? och måste den personen ha vigselrätt i så fall? (har en lillasyster som jobbar som ungdomspastor i en efk-pingstförsamling, men hon har inte det, än i alla fall.)

• hernameispekka

Den sista biten är jag inte säker på men jag vet att min ungdomspastor (som ej har vigselrätt) höll i vigseltalet på en kompis bröllop så det borde inte vara några problem men det bästa är ju alltid att höra med sin församling :)

minia skrev 2010-04-09 13:02:27 följande:
    Hej,har inte kommit fram till vilka psalmer vi skulle vilja ha än (o det är inte förrän i augusti), men funderar på om det skulle vara ok med en ur Segertoner som inte finns med i Psalmboken, om det skulle vara så. ("Jag vill ge dig o Herre" kan kanske tänkas finns i bägge?) Har också varit på några vigslar där prästen hållit i själva akten osv, men där man sedan haft någon annan (som en pastor) som håller vigseltalet? Är det nåt som brukar vara ok, eller hur fungerar det? och måste den personen ha vigselrätt i så fall? (har en lillasyster som jobbar som ungdomspastor i en efk-pingstförsamling, men hon har inte det, än i alla fall.)
  • Kjell Präst
    minia skrev 2010-04-09 13:02:27 följande:
    Hej,har inte kommit fram till vilka psalmer vi skulle vilja ha än (o det är inte förrän i augusti), men funderar på om det skulle vara ok med en ur Segertoner som inte finns med i Psalmboken, om det skulle vara så. ("Jag vill ge dig o Herre" kan kanske tänkas finns i bägge?) Har också varit på några vigslar där prästen hållit i själva akten osv, men där man sedan haft någon annan (som en pastor) som håller vigseltalet? Är det nåt som brukar vara ok, eller hur fungerar det? och måste den personen ha vigselrätt i så fall? (har en lillasyster som jobbar som ungdomspastor i en efk-pingstförsamling, men hon har inte det, än i alla fall.)
    "Jag vill ge dig, O Herre, min lovsång" finns i Svenska Psalmboken, så det är inga problem. För att hålla vigseltal behöver man ingen vigselrätt, det gäller bara att komma överens med den aktuelle/a vigselprästen.
  • Hante

Om man väljer "ganska vanliga" vigselpsalmer/sånger bör man då kunna få kantorn att gå med på det??
    Vi vill ha gotländsk brudmrsch som ingång och den blomstertid fast med kärlekstexten som mellan sång/psalm... tror Ni att de går med på det??
    hade varit lättare att man visste vem som skulle bli kantor redan nu....

• Kjell Präst
    Hante skrev 2010-04-09 18:11:44 följande:
    Om man väljer "ganska vanliga" vigselpsalmer/sånger bör man då kunna få kantorn att gå med på det??Vi vill ha gotländsk brudmrsch som ingång och den blomstertid fast med kärlekstexten som mellan sång/psalm... tror Ni att de går med på det??hade varit lättare att man visste vem som skulle bli kantor redan nu....
    Det låter på din fråga som om du inte riktigt skiljer på psalmer och in- och utgångsmusik. Ursäkta om jag missuppfattat detta. Det ingår två psalmer i en vigselgudstjänst. Dessa psalmer finns i psalmboken, och i stort sett vilka som helst kan användas (även om man inte bör sjunga julpsalmer i juni etc). Bröllopstexten på "Den blomstertid" är inte en officiell psalm, den finns alltså inte i psalmboken. Därför är det inte självklart att den kan användas som en av de två psalmerna. Präst och musiker avgör detta.
    Utöver de två psalmerna ingår in - och utgångsmusik. Detta är alltså INTE psalmer (i normalfallet) utan helt instrumental musik (i normalfallet). Där går säkert gotländsk brudmarsch alldeles utmärkt. In- och utgångsmusiken behöver inte vara "kyrklig", vad som kan användas avgörs av två saker: Om musiken är lämplig för kyrkorummet och om musikern anser sig kunna spela den.
Svar på tråden Fråga prästerna 11