• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • wiicky
    Sebastiána skrev 2010-04-13 21:52:54 följande:
    Jag har nog frågat detta innan, men hittar inte svaret. Jag ska fråga en gammal barndomsvän som blivit präst, om hon vill viga oss. Hon tillhör en annan församling men samma stift. I andra trådar på BT har jag läst att om man väljer en annan präst än den som tjänstgör i kyrkan måste denna präst göra det på sin fritid och då måste brudparet ersätta honom eller henne. Det kan väl inte stämma?Jag kan tillägg att jag är medlem i Svenska kyrkan men inte min blivande.
    Jo, prästen måste göra detta på sin fritid, i alla fall så gott som alltid. I vissa fall kan betalning clearas mellan församlingarna, men detta sker som regel inte, inte hos oss i alla fall. En kyrkoherde betalar ogärna en utomstående präst om en präst från församlingen är i tjänst.
    En präst får inte extraknäcka och ta betalt av ett brudpar. Om du vill ge uppskattning till prästen får ni betala för resan, 18 kr/mil, och kanske ge en liten gåva.
  • Sebastiána
    wiicky skrev 2010-04-13 22:05:40 följande:
    Jo, prästen måste göra detta på sin fritid, i alla fall så gott som alltid. I vissa fall kan betalning clearas mellan församlingarna, men detta sker som regel inte, inte hos oss i alla fall. En kyrkoherde betalar ogärna en utomstående präst om en präst från församlingen är i tjänst.En präst får inte extraknäcka och ta betalt av ett brudpar. Om du vill ge uppskattning till prästen får ni betala för resan, 18 kr/mil, och kanske ge en liten gåva.
    Eftersom det är en gammal vän till mig tänker vi bjuda henne på bröllopet.
  • wiicky
    Sebastiána skrev 2010-04-13 22:18:50 följande:
    Eftersom det är en gammal vän till mig tänker vi bjuda henne på bröllopet.
    Eller det.
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-04-13 21:52:54 följande:
    Jag har nog frågat detta innan, men hittar inte svaret. Jag ska fråga en gammal barndomsvän som blivit präst, om hon vill viga oss. Hon tillhör en annan församling men samma stift. I andra trådar på BT har jag läst att om man väljer en annan präst än den som tjänstgör i kyrkan måste denna präst göra det på sin fritid och då måste brudparet ersätta honom eller henne. Det kan väl inte stämma?Jag kan tillägg att jag är medlem i Svenska kyrkan men inte min blivande.
    Som sagt, det stämmer. Dock har prästen inte rätt att ta betalt för själva vigseln, däremot för förberedelsearbetet (har jag fått lära mig av en annan präst här på BT, själv trodde jag att vi inte fick ta emot betalt överhuvudtaget)
  • Kjell Präst
    Maxiander skrev 2010-04-13 18:37:49 följande:
    Hej Prästen!Vilken bra tråd!Jag har lite frågor :)Vilka är de vanligaste in och ut marscherna?Och vilka psalmer passar för ett romantiskt augustibröllop?Om man har näbbar, en kille och en tjej, vad ska de då "hålla" i? Vi vill inte att killen bär in ringen eller håller i en käpp då han är lite busig ibland. Vi tänkte att tjejen ska ha en korg med blomblad men undrar om killen också kan kasta blomblad i altargången? Är det bättre att ta silkesblad än riktiga rosenblad, tänkte på städningen?Sist men inte minst, vet du hur vanlig det är att bruden bär blomsterkrans i håret i stället för tiara och/eller slöja? Finns det någon tradition eller historia bakom detta?Tack på förhand!/Mwww.maxiander.se/
    Jag tror att Mendelssohns bröllopsmarsch och Wagners brudkör fortfarande är de vanligaste in- och utmarscherna.

Psalmer på augustibröllop (skulle säga att de flesta bröllop är rätt romantiska, oavsett årstid )Ja, ett par av sommarpsalmerna kan ju fortfarande passa, som "En vänlig grönskas rika dräkt" och "I denna ljuva somamrtid". Däremot inte rimligen "Den blomstertid". Så kan ni ju välja en av vigselpsalmerna, till exempel nr 84 eller 411 som jag alltid föreslår.

Måste näbbet hålla i något? Kan det inte bara gå och se sött ut? Om ni vill att barnen ska kasta rosblad så måpste ni kolla det med kyrkan, det är inte säkert att det är okay - speciellt inte riktiga rosblad som kan ge "värsta fläckarna" som min dotter skulle säga...

Vad gäller brudens huvudprydnad så kan jag inte ge dig något svar, beroende på att jag noterar detta lika lite som jag noterar om hon har bara axlar, färgad klänning eller för djup urringning
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2010-04-14 05:19:39 följande:

Så mysko det blev... men du förstår nog ändå!
  • Sonja68

Näbbet behöver inte hålla i något. Våra döttrar höll varandra bara i händerna. Det kändes mest naturligt för dem och mindre att oroa sig/fundera över för oss

• Maxiander

Kjell Präst skrev 2010-04-14 05:20:11 följande:

Kjell Präst skrev 2010-04-14 05:19:39 följande:Så mysko det blev... men du förstår nog ändå!
    Tack Kjell och även ni andra :)

Ja kanske lättast att näbbarna inte håller något då. Vi hade annars funderat på vita silkesrosenblad men ärligt så vet vi inte om de kommer komma ihåg att kasta dessa eller om de bara kommer vara helt pirriga som det är, de är bara fem år.

Har man samma in och ut marsch? Eller fungerar marscherna som bägge dera? Här känner jag mig ganska lost och har inte alls bra koll på hur man gör.

Hihi, oki. Så du bryr dig inte om bruden har bara axlar då? Min klänning är bar men funderar på att köpa något för axlarna, men ska ha utsläppt hår och egentligen skulle jag inte vilja ha nått över axlarna. Skulle det vara okej då?

Nu blev det ännu fler frågor :)

Just det har en till fråga. Vi gifter oss 21a augusti men har inte fått kontakt med präst eller kantor än. I alla brudtidningar står det att denna kontakt ska tas ganska långt innan. Vi ville ha en speciell präst först man han var upptagen så nu vet vi inte vem det blir. När brukar man få första kontakten normalt sett?

ha en underbar dag!

www.maxiander.se/
  • Kjell Präst
    Maxiander skrev 2010-04-14 08:54:57 följande:
    Har man samma in och ut marsch? Eller fungerar marscherna som bägge dera? Hihi, oki. Så du bryr dig inte om bruden har bara axlar då? Min klänning är bar men funderar på att köpa något för axlarna, men ska ha utsläppt hår och egentligen skulle jag inte vilja ha nått över axlarna. Skulle det vara okej då?Nu blev det ännu fler frågor :)Just det har en till fråga. Vi gifter oss 21a augusti men har inte fått kontakt med präst eller kantor än. I alla brudtidningar står det att denna kontakt ska tas ganska långt innan. Vi ville ha en speciell präst först man han var upptagen så nu vet vi inte vem det blir. När brukar man få första kontakten normalt sett?ha en underbar dag!www.maxiander.se/
    I regel har man olika in-och utmarsch.
    Nej, jag personligen skulle inte bry mig om huruvida din klänning avslöjade att du har ett par axlar, eller ej. Jag tror att de flesta präster (men inte alla) resonerar likadant. Rent etikettsmässigt är det däremot fel med bara axlar, enligt Magdalena Ribbing.
    Problemet med brudtidningar är kanske att de inte alltid har full koll på hur det går till i verkligheten. Jag träffade i förra veckan ett par som ska vigas 1 maj - samtal ungefär en månad före vigseln är min regel och jag tror inte den är ovanlig även om det finns präster som hör av sig såväl tidigare som senare. Men om ni redan nu skulle ha hört ifrån prästen när ni inte ska gifta er förrän i augusti så hade det nog varit ganska ovanligt.
  • Maxiander

Kjell Präst skrev 2010-04-14 15:34:48 följande:

I regel har man olika in-och utmarsch.Nej, jag personligen skulle inte bry mig om huruvida din klänning avslöjade att du har ett par axlar, eller ej. Jag tror att de flesta präster (men inte alla) resonerar likadant. Rent etikettsmässigt är det däremot fel med bara axlar, enligt Magdalena Ribbing.Problemet med brudtidningar är kanske att de inte alltid har full koll på hur det går till i verkligheten. Jag träffade i förra veckan ett par som ska vigas 1 maj - samtal ungefär en månad före vigseln är min regel och jag tror inte den är ovanlig även om det finns präster som hör av sig såväl tidigare som senare. Men om ni redan nu skulle ha hört ifrån prästen när ni inte ska gifta er förrän i augusti så hade det nog varit ganska ovanligt.
    Tackar! Lugnande svar :) Då är det bara att vänta och njuta vidare av planeringen :)

www.maxiander.se/
Svar på tråden Fråga prästerna 11