• Kjell Präst

Fråga prästerna 11

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 11. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3603490.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 11
  • sarafalk

Jag undrar hur lång en vigsel brukar vara? Ska gifta mig kl.13:00, när kan jag beräkna att vi går ut ur kyrkan?

Hur lång tid innan vigseln brukar man träffa prästen som ska utföra vigseln?

• Kjell Präst
    sarafalk skrev 2010-02-19 07:06:15 följande:
    Jag undrar hur lång en vigsel brukar vara? Ska gifta mig kl.13:00, när kan jag beräkna att vi går ut ur kyrkan?Hur lång tid innan vigseln brukar man träffa prästen som ska utföra vigseln?
    I båda fallen kan jag svara "Det varierar" (vilket inte hjälper dig särskilt mycket). En komplett vigsel med två psalmer, utan några extrainslag(som exempelvis solosånger eller diktläsning)varar normalt allra högst trettio minuter.

Vi präster är olika snabba med att höra av oss till brudparet. Jag brukar ringa och boka tid ungefär en månad före vigseln, vissa präster hör av sig tidigare, andra senare.
  • Bellastar

Hej! Måste vi säga till prästen att vi vill kyssas i kyrkan efter vigselakten? Tycker dom flesta präster att det är ok även om det inte är en svensk tradition? Har totalt missat detta och vi gifter oss nästa lördag...

• Kjell Präst
    Bellastar skrev 2010-02-19 08:19:17 följande:
    Hej! Måste vi säga till prästen att vi vill kyssas i kyrkan efter vigselakten? Tycker dom flesta präster att det är ok även om det inte är en svensk tradition? Har totalt missat detta och vi gifter oss nästa lördag...
    Om ni vill att prästen ska uppmana till kyssen, så bör ni nog säga till. Annars kan ni förstås spontankyssas hur mycket ni vill, ingen har något emot det.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2010-02-19 13:34:20 följande:
    Hallå i nya prästtråden! *bjuder på lite invigningsfika och ställer in en vas med tulpaner*
    Tackar tackar!
  • viktoriachristian

Finns det någon sida på nätet med förslag till psalmer att använda sig av under vigselakten?

Om man vill använda sig av en person som sjunger byter man psalmen mot solosång då?

Redan nervös!!!

• Kjell Präst
    viktoriachristian skrev 2010-02-19 14:45:04 följande:
    Finns det någon sida på nätet med förslag till psalmer att använda sig av under vigselakten?Om man vill använda sig av en person som sjunger byter man psalmen mot solosång då?Redan nervös!!!
    Nej, två psalmer är obligatoriskt även om man lägger till en solosång.
    Det finns några sidor med förslag på vigselpsalmer, till exempel den här www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
  • HelenaO

Hej Kjell!

Hur fungerar det med blomsterdekorationer i kyrkan, får man lov att "pynta" lite med egna blommor inför vigseln?

Svar på tråden Fråga prästerna 11